Resultat tredje kvartalet 2024

• Operativt EBITA1 1 553 miljoner dollar; marginal1 19,0%
  • Resultat per aktie 0,51 dollar; +8%2
  • Kassaflöde från rörelsen 1 345 miljoner dollar

”ABB är på rätt väg och på lång sikt är jag övertygad om att vi kan optimera ABB Way ytterligare. Vårt starka resultat under tredje kvartalet innebär att vi kan göra en uppgradering av vägledningen för marginalen för helåret, medan intäktstillväxten påverkades av att marknaden för diskret automation var svagare än förväntat, detta i kombination med en något svagare takt i genomförandet av orderstocken.”

Morten Wierod, VD

VD:s sammanfattning

I det tredje kvartalet hade vi en positiv utveckling på i princip alla rader i resultaträkningen, jämfört med föregående år. På en övergripande nivå skulle jag sammanfatta det med att den mycket starka utvecklingen inom vårt affärsområde Electrification mer än väl kompenserade för ett svagt Robotics & Discrete Automation samt E-mobility.
Trots att några verksamheter inte levererar ett optimalt resultat, upprepade vi den rekordhöga operativa EBITA-marginalen på 19,0 procent. Kassaflödet från rörelsen förblev i stort sett stabilt på 1,3 miljarder dollar. Med ett ackumulerat fritt kassaflöde på 2,6 miljarder dollar hittills i år har vi ett bra utgångsläge för att nå ambitionen om att uppnå åtminstone 3,7 miljarder dollar för helåret.

Totalt var ”book-to-bill” positiv om 1,01, med ett positivt bidrag från affärsområdena Electrification och Process Automation. Orderingången ökade med 2 procent (2 procent på jämförbar basis) då kortcykliska order ökade medan orderingången för stora order minskade från förra årets toppnotering. Ser vi till olika kundsegment så utmärkte sig datacenter, el, gas och vatten samt infrastruktur mycket positivt, medan de största utmaningarna fanns inom maskinkonstruktion knutet till diskret automation.

Intäktstillväxten på 2 procent (2 procent på jämförbar basis) var lägre än väntat. Det är främst hänförbart till vår verksamhet inom diskret automation samt till viss del till affärsområdet Motion. Den operativa EBITA-marginalen på 19,0 procent var bättre än förväntat vid kvartalets början. Det speglar en stark förbättring på årsbasis inom tre affärsområden vilket uppvägde en svag utveckling inom Robotics & Discrete Automation och i E-mobility-verksamheten. Vi hade också ytterligare stöd från företagsrelaterade kostnader som blev lägre än vad vi ursprungligen förväntade oss.

Vi har nyligen slutfört två förvärv. Det ena var Födisch Group i divisionen Measurement & Analytics inom affärsområdet Process Automation. Även om förvärvet är ganska måttligt i storlek räknat utökar det vårt erbjudande inom avancerade mätinstrument och analyslösningar avseende industriella utsläpp och tillför cirka 55 miljoner dollar i årliga intäkter. Det andra förvärvet var inom affärsområdet Electrification där divisionen Service har slutfört förvärvet av SEAM Group, en amerikansk leverantör av tjänster inom förvaltning och rådgivningsservice för industriella och kommersiella fastigheter. Affären kompletterar vårt redan befintliga serviceerbjudande och tillför cirka 90 miljoner dollar i årliga intäkter.

Från och med den 1 augusti har vi en ny affärsområdeschef inom Electrification – Giampiero Frisio – och inom Motion – Brandon Spencer. Då dessa är interna utnämningar har båda fått en flygande start och jag vet att de kommer bidra med positiv energi till sina respektive team. Jag har också gjort mina första månader som VD. ABB står i centrum för de långsiktiga trender där elektricitet blir den viktigaste energikällan, och resurseffektivitet uppnås genom automation. Vi har gjort betydande operativa förbättringar genom verksamhetsmodellen ABB Way, och jag är övertygad om att vi kan kalibrera den ytterligare och dra än mer nytta av den i framtiden. Som vi har redogjort för tidigare ökar vi våra investeringar och FoU-satsningar för att stödja lönsam tillväxt. Vi har en bit kvar innan förvärvsverksamheten är fullt ut integrerad i vår prestationskultur, samtidigt som vi fortsätter att leverera på våra mål. Som jag ser det tänder ABB ännu inte på alla cylindrar.

Morten Wieord, VD

Utsikter

För det fjärde kvartalet 2024, förväntar vi oss en intäktstillväxt med jämförelsetal inom intervallet låga till medelhöga ensiffriga tal samt att historiska mönster ska upprepa sig med negativ ”book-to-bill” och en lägre operativ EBITA-marginal än i det tredje kvartalet.

Under helåret 2024 förväntar vi oss en positiv ”book-to-bill”, en tillväxt på mindre än 5 procent i jämförbara intäkter, samt en operativ EBITA-marginal på något över 18 procent.

Order och intäkter

Under det tredje kvartalet uppgick orderingången till 8 193 miljoner dollar och ”book-to-bill” låg på 1,01. Ökningen från förra året på 2 procent (2 procent på jämförbar basis) tyder på en stabil underliggande marknad inom tre av fyra affärsområden. Electrification uppvisade en tvåsiffrig ordertillväxt, där den starkaste utvecklingen var kopplad till datacenter samt el, gas och vatten. Marknaderna för Process Automation var fortsatt gynnsamma, även om orderingången minskade från  föregående års jämförelsetal, som omfattade bokningen av en mycket stor order om 285 miljoner dollar. Order inom affärsområdet Motion minskade främst kopplat till tidpunkter för projekt- och systemorder i den järnvägsrelaterade verksamheten. Order inom Robotics & Discrete Automation minskade från förrat årets redan låga nivå. Order inom Robotics förbättrades något, men efterfrågan inom divisionen Machine Automation var svag då kunder fokuserade på att minska lagren efter att ha förbeställt under perioden då försörjningskedjorna var satta under press.

Det underliggande marknadsklimatet i Nord- och Sydamerika var starkt, men orderingången påverkades av tidpunkterna för stora orderbokningar och minskade med 6 procent (6 procent på jämförbar basis). Europa förbättrades med 8 procent (6 procent på jämförbar basis), och Asien, Mellanöstern och Afrika ökade med 7 procent jämfört med föregående år (8 procent på jämförbar basis) tack vare en stark jämförbar utveckling i länder som Australien och delar av Mellanöstern, vilket uppvägde en svag nedgång om 1 procent (2 procent på jämförbar basis) i Kina.

Inom transport och infrastruktur noterades en hög kundaktivitet inom segmenten marint och hamnar samt uppgraderingar av elektrisk utrustning relaterade till landtransporter.

Inom industrisegmentet noterades en särskilt stark utveckling inom datacenter. El, gas och vatten uppvisade en stark utveckling.

Orderingången inom byggsegmentet förbättrades generellt till följd av den kombinerade påverkan från en positiv utveckling inom det kommersiella området, framförallt i USA. Bostadssegmentet stabiliserades på en låg nivå.

I de segment som är relaterade till robotik minskade orderingången inom fordon men förbättrades inom generell industri och konsumentrelaterade segment. Segmentet maskinkonstruktion minskade betydligt.

Inom de processrelaterade verksamheterna förbättrades orderingången inom kraftgenerering, gruvor och metaller samt i segmenten med låga koldioxidutsläpp, så som sol- och vindkraft. Kundaktiviteten var i stort sett oförändrad inom olja och gas, med en negativ orderutveckling inom kemikalier.

Intäkterna på 8 151 miljoner innebar en ökning med 2 procent (2 procent på jämförbar basis), med i stort sett lika stort bidrag från volymer som priser. Den positiva utvecklingen inom tre affärsområden, ledda av en tvåsiffrig tillväxt inom Electrification, motverkades delvis av kraftiga nedgångar inom Robotics & Discrete Automation och
E-mobility-verksamheten där marknaderna är svaga och orderstocken har normaliserats.

Bruttovinst
Bruttoresultatet ökade med 13 procent (13 procent i konstant valuta) jämfört med föregående år till 3 116 miljoner dollar, vilket reflekterar en förbättring av bruttomarginalen med 350 punkter till 38,2 procent. Bruttomarginalen förbättrades i tre av fyra affärsområden.

Rörelseresultat
Rörelseresultatet uppgick till 1 309 miljoner dollar, en uppgång med 4 procent från förra året. Detta berodde på en starkare operativ utveckling, även om förbättringen jämfört med föregående år dämpades av en kostnadspost om cirka 90 miljoner dollar kopplad till E-mobility-verksamhetens planerade minskning av ägandet i ett dotterbolag till en minoritetsandel, samt vinsten från en avyttring som redovisades föregående år. Rörelsemarginalen uppgick till 16,1 procent, upp 30 punkter från förra året.

Operativt EBITA
Operativt EBITA ökade med 12 procent, jämfört med föregående år, till 1 553 miljoner dollar och marginalen ökade med 160 punkter till rekordnivån 19,0 procent. Den positiva påverkan från högre priser och volymer uppvägde mer än väl en viss inflation hänförlig till råvaror och arbetskraft, samt att påverkan från effektiviserings-åtgärderna kompenserade tydligt för vissa ytterligare kostnader relaterade till forskning och utveckling (FoU) samt försäljnings-, administrations- och generella kostnader. Vinsten ökade inom tre affärsområden vilket avspeglar den högre marginalnivån jämfört med föregående år. Det uppväger mer än väl betydande nedgångar inom Robotics & Discrete Automation och E-mobility-verksamheten, som båda påverkades av en svag marknadsmiljö och kunder som fokuserade på lagerhantering. Operativt EBITA för koncerngemensamt och övrigt uppgick till -108 miljoner dollar, varav -48 miljoner dollar avsåg de ovanligt låga underliggande koncerngemensamma rörelsekostnaderna. De återstående -60 miljoner dollar avser E-mobility-verksamheten, där verksamhetsresultatet hämmades av den pågående omorganisationen som har till syfte att säkerställa en mer fokuserad portfölj.

Finansnetto
Finansnettot gav ett positivt bidrag om 2 miljoner dollar, en förbättring från föregående års kostnad om 36 miljoner dollar. Förbättringen jämfört med föregående år beror på en kombination av en lägre nettoskuldposition och en gynnsam mix av räntor mellan upplåning och kontantdepositioner.

Inkomstskatt
Kostnader för inkomstskatt uppgick till 387 miljoner dollar med en effektiv skattesats på 29,2 procent. Skattesatsen påverkades uppåt med cirka 200 baspunkter av den icke realiserade skattelättnaden kopplad till kostnaden som hör samman med den planerade ändringen av ägandepositionen i dotterbolaget inom E-mobility-verksamheten.

Nettovinst och resultat per aktie
Nettovinsten hänförlig till ABB uppgick till 947 miljoner dollar, vilket innebär en ökning på 7 procent från förra året, hjälpt av det förbättrade operativa resultatet och bidraget från finansnettot vilket mer än uppväger den negativa påverkan från den högre skattesatsen. Detta ledde till ett resultat per aktie före utspädning på 0,51 dollar, upp från 0,48 dollar föregående period.

Balansräkning och kassaflöde

Nettorörelsekapital
Nettorörelsekapitalet uppgick till 3 603 miljoner dollar, en minskning jämfört med föregående år från 4 041 miljoner dollar då högre lager mer än uppvägdes av högre leverantörsskulder och förskottsbetalningar från kunderna. Nettorörelsekapitalet i procent av intäkter1 uppgick till 11,1 procent, en minskning från 12,8 procent för ett år sedan.

Investeringar i anläggningstillgångar
Investeringar i materiella anläggningstillgångar uppgick till 196 miljoner dollar.

Nettoskuld
Nettoskulden1 uppgick i slutet av kvartalet till 2 158 miljoner dollar, en minskning från förra årets nivå på 2 872 miljoner dollar. Minskningen berodde främst på ett starkt fritt kassaflöde som delvis uppvägdes av utdelningar, förvärv och köp av egna aktier. Minskningen från föregående kvartals nivå på 2 480 miljoner dollar berodde främst på det starka fria kassaflödet som delvis uppvägde köpet av egna aktier, förvärvet av SEAM som slutfördes under kvartalet samt den negativa valutapåverkan på den långfristiga upplåningen när dollarn försvagades.

Kassaflöde
Kassaflödet från rörelsen uppgick till 1 345 miljoner dollar och förblev stabilt jämfört med föregående år. Påverkan från ett ökat resultat motverkades av en lägre minskning av nettorörelsekapitalet jämfört med föregående år.

Aktieåterköpsprogram
Ett nytt aktieåterköpsprogram på upp till 1 miljard dollar lanserades den 1 april 2024. Det löper till den 31 januari 2025. Under tredje kvartalet återköpte ABB totalt 5 686 275 aktier för ett totalt belopp om cirka 315 miljoner dollar. ABB:s totala antal emitterade aktier, inklusive egna aktier, uppgår till 1 860 614 888.

Electrification

Order och intäkter
10 procent ordertillväxt jämfört med föregående år är ett bevis på en hög kundaktivitet när el börjar bli den främsta energikällan. Samtliga divisioner redovisade en stabil till positiv utveckling, vilket avspeglar en förbättrad kundaktivitet både inom mellanspänning och kortcykliska verksamheter. Den totala orderingången uppgick till 4 049 miljoner dollar, och ”book-to-bill” var positiv på 1,03.

• Även om det förekommer regionala skillnader var den övergripande orderutvecklingen på jämförbar basis positiv i de flesta kundsegmenten. Särskilt positivt var det inom datacenter, el, gas och vatten samt infrastruktur. Även byggsegmentet förbättrades med stöd av en positiv utveckling inom det kommersiella området, och bostadssegmentet stabiliserade sig på en låg nivå.
  • Ur ett geografiskt perspektiv förbättrades orderingången i samtliga tre regioner. Europa ökade med 8 procent (7 procent på jämförbar basis) med tillväxt på alla de större marknaderna. Nord- och Sydamerika ökade med 2 procent (3 procent på jämförbar basis) med stöd av USA på 3 procent (2 procent på jämförbar basis). En mycket stark tillväxt om 24 procent (26 procent på jämförbar basis) redovisades i Asien, Mellanöstern och Afrika, med en stark utveckling i länder som Indien, och enbart en liten förändring jämfört med föregående år i Kina på 1 procent (nedgång om 1 procent på jämförbar basis).
  • Intäkterna nådde en ny rekordnivå på 3 913 miljoner dollar och ökade med 10 procent (10 procent på jämförbar basis) jämfört med föregående år, med stöd av såväl leveranser på orderstocken som en stark utveckling för kortcykliska order som konverterades till intäkter. Tillväxten berodde främst på högre volymer, med ytterligare stöd från en positiv prispåverkan.

Vinst
En ny milstolpe nåddes med en operativ EBITA-marginal på 24,1 procent. Det var första gången den operativa EBITA-marginalen uppnådde 24 procentsnivån, upp med 330 punkter jämfört med föregående år. Absoluta intäkter ökade med 26 procent, och operativt EBITA nådde rekordnivån 944 miljoner dollar.

• Operationell hävstång på högre volymer och effekter av kontinuerliga förbättringsåtgärder var de viktigaste drivkrafterna bakom den högre marginalen jämfört med föregående år.
  • Ytterligare stöd kom från en positiv prispåverkan.
  • Samtliga divisioner bidrog med väsentliga marginalförbättringar jämfört med föregående år.

Motion

Order och intäkter
Orderingången uppgick till 1,8 miljarder dollar, vilket innebär en minskning med 4 procent (4 procent på jämförbar basis) från föregående år, främst på grund av tidpunkterna för projekt- och systemorder, särskilt inom segmentet järnväg. Totalt sett förblev kortcykliska order stabila, trots utmaningar på den kinesiska marknaden. En stark utveckling i serviceverksamheten noterades också.

• Högre kundaktivitet uppvisades inom HVAC-segmentet för kommersiella byggnader, men även inom metaller och till områdena för koldioxidsnål energi såsom vattenkraft och återvinning av energi från avfall där nätstabilitet är ett fokusområde. En något svagare kundaktivitet uppvisades inom olja och gas, kemikalier, papper och massa; och order relaterade till järnväg minskade från höga nivåer.
  • Orderingången i Nord- och Sydamerika ökade med 1 procent (2 procent på jämförbar basis) med stöd av en positiv utveckling i USA. Asien, Mellanöstern och Afrika minskade med 10 procent (10 procent på jämförbar basis) inkluderat en nedgång på 6 procent (7 procent på jämförbar basis) i Kina. Europa minskade med 3 procent (4 procent på jämförbar basis).
  • Intäkterna uppgick till 1 969 miljoner dollar, en ökning med 1 procent (1 procent på jämförbar basis) från föregående år och i linje med nivåerna de senaste kvartalen. Prissättningen hade en positiv påverkan, men takten för att konvertera orderstocken till intäkter var långsammare än väntat, främst på grund av ändrade leveransscheman från kundernas sida.

Vinst
Trots en låg intäktstillväxt ökade operativt EBITA med 4 procent och marginalen ökade med 90 punkter till 20,7 procent, vilket innebar att båda nådde nya rekordhöga nivåer.

• Påverkan från en positiv prissättning och en stram kostnadskontroll under kvartalet uppvägde mer än väl den svagt negativa påverkan från volymer, och högre kostnader relaterade till FoU och försäljnings-, administrations- och generella kostnader jämfört med föregående år.
  • Marginalerna förbättrades i de flesta av divisionerna.

Process Automation

Order och intäkter
”Book-to-bill” på 1,09 var positiv för 16:e kvartalet i rad, ett bevis på den starka marknadsmiljön och styrkan i affärsområdets erbjudande gällande elektrifiering, automation och digitalisering av tunga industrier. Orderingången förblev i linje med de senaste kvartalens nivåer på 1,8 miljarder dollar, även om den minskade med 5 procent (5 procent på jämförbar basis) från föregående års nivå som omfattade en specifik order om 285 miljoner dollar.

• Kundaktiviteten förblev mycket stark inom segmenten marint och hamnar, även om orderingången minskade till följd av tidpunkterna för större order under samma period föregående år. En positiv utveckling noterades inom koldioxidsnåla segment som sol- och vindkraft, och inom gruvor och metaller samt traditionell kraftgenerering. Aktiviteten var mestadels stabil inom olja och gas, och med en negativ orderutveckling inom kemikalier.
  • Intäkterna ökade med 6 procent (6 procent på jämförbar basis) till 1 643 miljoner dollar, med stöd av en stabil till positiv utveckling i samtliga divisioner, då orderstocken genomfördes, inklusive en svagt positiv prispåverkan. En positiv utveckling i serviceverksam-heten bidrog också till intäkterna under kvartalet.

Vinst
Operativt EBITA ökade med 11 procent till 251 miljoner dollar till en marginal om 15,2 procent – det tredje kvartalet i rad med en marginal över 15-procent-strecket. Detta bevisar att det fokuserade arbetet med bruttomarginalen fortsätter att stödja det operativa resultatet i takt med att orderstocken konverteras till intäkter.

• Den främsta drivkraften för resultatökningen jämfört med föregående år var högre volymer.
  • En positiv prispåverkan inom produktaffären samt effekten av en generellt förbättrad operativ effektivitet bidrog också till ökningen av operativt EBITA jämfört med föregående år, och uppvägde mer än väl effekten av högre FoU-kostnader samt försäljnings-, administrations- och generella kostnader.

Robotics & Discrete Automation

Order och intäkter
Orderingången minskade med 4 procent (4 procent på jämförbar basis) jämfört med föregående år till 640 miljoner dollar och marknadsmiljöerna skiljer sig kraftigt åt mellan de två divisionerna.

• Divisionen Robotics noterade en något positiv ordertillväxt med stöd av förbättringar inom segmenten generell industri och lagerlogistik kopplat till konsumentindustrin. Detta motverkades dock delvis av den negativa utvecklingen inom segmentet för elektronikindustri samt inom fordonsindustrin där en långsammare takt på den elbilsrelaterade marknaden mer än motverkade den något ökade aktiviteten kopplad till hybrider. Orderingången ökade kraftigt både i Nord- och Sydamerika och Europa, men minskade med ensiffriga tal i Asien, Mellanöstern och Afrika.
  • Orderingången inom Machine Automation minskade kraftigt eftersom den nuvarande tröga efterfrågan inom industriell automatisering förlängde de pågående lagerjusteringarna inom segmentet för maskinkonstruktion, under återanpassningen efter förköpsperioden under tiden när det förekom störningar i försörjningskedjorna. Dessa lagerjusteringar förväntas lätta senast under andra kvartalet 2025. Divisionen har främst exponering mot den europeiska marknaden.
  • Intäkterna på 747 miljoner dollar motsvarade en minskning med 20 procent (20 procent på jämförbar basis) jämfört med föregående år, främst drivet av kraftigt minskade volymer inom Machine Automation. Inom Robotics begränsades minskningen till en ensiffrig takt.

Vinst
Den operativa hävstången på betydligt lägre volymer inom divisionen Machine Automation satte press på operativt EBITA, som i det närmaste halverades jämfört med förra året till 62 miljoner dollar. Den operativa EBITA-marginalen minskade med 640 baspunkter jämfört med förra året till 8,3 procent, vilket förväntas bli kvartalets lägsta nivå.

• Lägre produktionsvolymer ledde till underabsorption av fasta kostnader inom divisionen Machine Automation. Omfattande kostnadsbesparingsåtgärder har inletts, däribland personalminskningen om cirka 25 procent, som borde börja genererar besparingar mot slutet av 2024.
  • Den operativa EBITA-marginalen inom divisionen Robotics försvagades jämfört med föregående år, även om den låg kvar inom det tvåsiffriga spannet, med stöd av tidigare genomförda besparingsåtgärder.

Hållbarhet

Resultat tredje kvartalet

• 17 procents minskning av koldioxidutsläppen jämfört med föregående år tack vare en lägre användning av fossila bränslen och en övergång till grön el i vår verksamhet.
  • LTIFR låg stabilt jämfört med föregående år på 0,15, och låg därmed kvar på en låg nivå.
  • Ökning med 0,9 procentenheter jämfört med föregående år av andelen kvinnor i ledande befattningar, vilket visar på framsteg mot vårt mål.

Händelser under kvartalet

• ABB har automatiserat världens största sammanhängande solcellsanläggning, Al Dhafra PV2, i Abu Dhabi. Denna 2 GW-anläggning, som sträcker sig över 20 kvadratkilometer, använder fyra miljoner solpaneler för att producera el till 200 000 hushåll årligen och kommer att bidra till att minska koldioxidutsläppen i Förenade arabemiratens energisystem. ABB:s teknik, inklusive systemet ABB Ability™ Symphony Plus, förbättrar effektiviteten och tillförlitligheten genom att integrera datainsikter för optimering i realtid. Projektet stödjer Förenade arabemiratens Energy Strategy 2050, och har som mål att tredubbla andelen förnybar energi till 2030 och uppnå nettonollutsläpp till 2050.

• GoFa™ samarbetande robotar (cobots) hjälper AMAB, en belgisk aktör verksam inom socialt företagande, att förbättra produktiviteten och samtidigt bibehålla en säker och ergonomisk arbetsplats för människor med utmaningar att komma in på arbetsmarknaden. Genom att byta ut den befintliga tekniken för linjepaketering, som var alltför snabb och bullrig, visade det sig att GoFa™ cobots lämpade sig mycket bra för att förbättra förhållanden på arbetsplatsen för AMAB:s team. Med hjälp av ABB:s cobots kan AMAB nu snabbt anpassa sig till att hantera nya produkter och åta sig nya projekt som skapar extra arbetstillfällen.
  • GSK:s vaccinfabrik i Ungern ställde om till ABB:s ultra-effektiva IE5 SynRM motor- och drivsystem för att modernisera sina pumpar. Den här uppgraderingen är av stor betydelse för energieffektiviteten och bidrar till GSK:s framsteg mot klimatmålet att uppnå nettonollutsläpp på den europeiska verksamheten till 2030. De nya motorerna, som inte innehåller sällsynta jordartselement, ersatte äldre IE1- och IE2-modeller och erbjuder hög tillförlitlighet samt lägre energiförbrukning. Investeringen förväntas betala sig om cirka två år.

• ABB:s program Mission to Zero™ firar femårsjubileum under kvartalet och finns nu på 20 anläggningar på fyra kontinenter. Den skalbara planen har som mål att uppnå nettonollutsläpp och en mer hållbar verksamhet vid ABB:s egna anläggningar. För att uppnå Mission to Zero-status måste anläggningarna uppfylla vissa minimikrav, använda ABB-teknik och integrera tredjepartslösningar för att möjliggöra en högre grad av elektrifiering, effektivitet och användning av förnybar energi. Genom att skapa fallstudier i realtid av tillverkningsanläggningar med låga koldioxidutsläpp visar ABB andra hur de kan nå sina hållbarhetsmål då dessa anläggningar nu börjar bli smarta uppvisningsexempel för att undervisa kunder, leverantörer, myndigheter och partners om hållbara verksamheter.

Betydande händelser

Under tredje kvartalet 2024

• Den 1 augusti tog Morten Wierod över som ny VD för ABB. Giampiero Frisio tillträdde rollen som ny chef för affärsområdet Electrification och Brandon Spencer som ny chef för affärsområdet Motion, och båda tog plats i ABB:s koncernledning.
  • Den 27 augusti meddelade ABB förvärvet av Födisch Group inom affärsområdet Process Automation. Affären stärker ABB:s globala ledande ställning inom fortlöpande uppföljning av utsläpp. Förvärvet, som avslutades den 1 oktober 2024, bidrar med 250 medarbetare och cirka 55 miljoner dollar i intäkter.
  • ABB lämnade den 10 juni 2024 in ett Form 15F-formulär för frivillig avregistrering och upphävande av SEC:s rapporteringsskyldigheter. SEC invände inte under den 90 dagar långa utvärderingsperioden, och följaktligen trädde avregistreringen i kraft i september. Bolaget kommer att fortsätta att fullgöra sina skyldigheter avseende finansiell rapportering och andra skyldigheter enligt tillämpliga börsregler – i synnerhet SIX Swiss Exchange Listing Rules och Nasdaq Stockholms regelverk.

Första nio månaderna 2024

Under de första nio månaderna 2024 minskade den totala orderingången något från en hög jämförbar nivå. Utvecklingen inom kortcykliska order var positiv, trots svagheter främst kopplade till diskret automation. Inom projekt- och systemrelaterade verksamheter förblev marknadsmiljön robust, även om ordertillväxten påverkades negativt av tidpunkterna för stora order som bokades, som var gynnsam för samma period föregående år. Orderingången ökade i affärsområdet Electrification, medan nedgången inom affärsområdet Robotics & Discrete Automation och E-mobility-verksamheten var tydligast. Orderingången uppgick till 25 602 miljoner dollar och minskade svagt med 2 procent jämfört med förra året (1 procent på jämförbar basis).

Intäkterna fick stöd av genomförandet av den stora orderstocken och uppgick till 24 260 miljoner dollar, en uppgång med 1 procent (3 procent på jämförbar basis), vilket sammantaget innebar en ”book-to-bill” på 1,06. Tillväxten drevs av förbättringar inom affärsområdena Electrification och Process Automation, med nedgångar på andra håll.

Rörelseresultatet ökade med 4 procent från förra året till 3 902 miljoner dollar. Denna ökning berodde på en förbättrad operativ utveckling som mer än väl uppvägde de betydande förändringarna i påverkan från försäljning av verksamheter och högre kostnader relaterade till transformationsaktiviteter inom ramen för ABB Way.

Operativt EBITA uppgick till 4 534 miljoner dollar, en uppgång med 11 procent från förra året. Den operativa EBITA-marginalen förbättrades med 160 punkter till 18,6 procent. Ökningen drevs av förbättringar inom affärsområdena Electrification och Process Automation, som mer än väl kompenserade för nedgångar på andra håll. Expansionen drevs av operativ hävstång på högre volymer, såväl som ytterligare påverkan från genomförda prisökningar, samt lägre underliggande koncernkostnader. Sammantaget mer än uppvägde dessa effekter vissa högre kostnader relaterade till försäljning och FoU. Operativt EBITA för koncerngemensamt och övrigt uppgick till -293 miljoner dollar. Det inkluderar en förlust om 201 miljoner dollar som kan hänföras till E-mobility-verksamheten, som påverkades negativt av nedskrivningar som främst är kopplade till lager samt den pågående omorganisationen, som har till syfte att säkerställa en mer fokuserad portfölj samt nedskrivningar främst kopplade till varulagret.

Finansnettot gav ett bidrag om 55 miljoner dollar, vilket motsvarar en förbättring från föregående års kostnad om 82 miljoner dollar. Förbättringen jämfört med föregående år drevs främst en kombination av en lägre nettoskuldposition och en gynnsam mix av räntor mellan upplåning och kontantdepositioner. Kostnader för inkomstskatt uppgick till 1 041 miljoner dollar, vilket avspeglar en skattesats på 26,1 procent, jämfört med en skattesats på 21,5 procent under de första nio månaderna förra året. Föregående års skattesats påverkades positivt av en gynnsam upplösning av tidigare skattefrågor i samband med Power Grids-verksamheten.

Nettovinst hänförlig till ABB uppgick till 2 948 miljoner dollar, en uppgång från 2 824 miljoner dollar jämfört med föregående år. Resultat per aktie före utspädning uppgick till 1,60 dollar, vilket motsvarar en ökning med 5 procent jämfört med föregående år.

Viktigt att notera angående framåtsyftande information

Detta pressmeddelande innehåller framåtsyftande information och uttalanden såväl som andra uttalanden om framtidsutsikter för vår verksamhet, inklusive de i avsnitten VD:s sammanfattning, Utsikter och Hållbarhet. Dessa uttalanden bygger på aktuella förväntningar, uppskattningar och prognoser om faktorer som kan inverka på våra framtida resultat, inklusive globala ekonomiska förhållanden och ekonomiska förhållanden i regioner och branscher som utgör viktiga marknader för ABB. Dessa förväntningar, uppskattningar och prognoser känns vanligen igen genom uttalanden som innehåller ord som ”förutser”, förväntar”, ”räknar med” ”uppskattar”, ”planerar”, ”riktlinjer”, eller liknande uttryck. Det finns dock många risker och osäkerhetsfaktorer, varav många ligger utanför vår kontroll, som kan leda till att våra faktiska resultat skiljer sig väsentligt av den framåtblickande informationen och uttalandena i det här pressmeddelandet och som kan påverka vår förmåga att uppnå något av eller alla våra fastställda mål. Här ingår bland andra, affärsrisker i samband med fluktuationer i global konjunktur och politiska förhållanden, kostnader i samband med efterlevnadsaktiviteter, marknadens accept av nya produkter och tjänster, förändringar i statliga regelverk och valutakurser. Även om ABB Ltd bedömer att företagets förväntningar som återspeglas i varje sådant framåtsyftande uttalande bygger på rimliga antaganden kan inte företaget lämna garanti för att dessa förväntningar kommer att infrias.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 17 oktober 2024, vilket kan läsas i sin helhet inklusive bilagor på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

Resultat för tredje kvartalet presenteras den 17 oktober 2024

Pressmeddelandet samt en presentation för tredje kvartalet 2024 finns att tillgå på ABB News Center på www.abb.com/news och på Investor Relations webbplats www.abb.com/investorrelations.

ABB håller en telefonkonferens och webbsändning för analytiker och investerare kl. 10:00, som denna gång har utökats till att innefatta nya VD:s perspektiv. Du föranmäler dig till telefonkonferensen eller deltar i webbsändningen på ABB:s webbplats: www.abb.com/investorrelations.

Den inspelade konferensen finns tillgänglig efter konferensens slut på ABB:s webbplats.

Finansiell kalender

2025
30 januari - Resultat fjärde kvartalet 2024
28 februari - Publicering av den årliga rapportsviten
27 mars - Årsstämma
17 april - Resultat första kvartalet 2025
17 juli - Resultat andra kvartalet 2025
16 oktober - Resultat tredje kvartalet 2025

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen.

För mer information kontakta:

Phone: +41 43 317 71 11
Email: media.relations@ch.abb.com