Smart frekvensomriktare som spar energi och minskar koldioxidutsläpp i vattenindustrin

ABB:s nya frekvensomriktare har unika tekniska lösningar som spar energi och ökar anläggningens tillgänglighet – lansering på Scanautomatic och Processteknikmässan

2010-10-28 - Frekvensomriktaren ACQ810 är särskilt avsedd för pumpapplikationer i vatten- och avloppstillämpningar och konstruerad för att ge högsta möjliga energieffektivitet och minskade koldioxidutsläpp.

De pumpspecifika funktionerna säkerställer noggrann och energieffektiv styrning av vattenflödet genom processen – från råvatten via distribution till avloppshantering. Produktens nominella data är anpassad för styrning av pumpar med kvadratiskt moment och har förprogrammerade intelligenta styrfunktioner för singel- och multipumpsystem. Det är dock fortfarande möjligt att vid behov driva slamskruvar och kolvpumpar, det vill säga drifter, med konstant moment inom vattenapplikationer.

ABB:s senaste tillskott lyfter möjligheterna till en ny nivå då den är ensam på marknaden om att innehålla en rad intelligenta och användbara funktioner och tekniska lösningar helt inriktade på att minska energiförbrukningen och slitaget på anläggningen. Bland annat kan aktuell energibesparing kontinuerligt läsas av, från operatörspanelen. Andra innovativa pumpfunktioner innefattar bland annat variabel nivåreglering som minskar sedimentering på tankarnas väggar, mjuk rörfyllning som minimerar tryckslag på rörsystem och ventiler samt automatisk vilofunktion och fastkörningsskydd.

”Pumpar är det överlägset största användningsområdet frekvensomriktare och med pumpspecifika funktioner minskar livscykelkostnaden för pumpsystemen. De sparar tid och pengar samt ökar energieffektiviteten och minskar koldioxidutsläppen”, säger Henri Putto, produktchef för ACQ810 i Sverige. ”Klimatförändringar, ökande krav på vattenförsörjning och de rättsliga kraven enligt EU:s direktiv för vatten gör vattensektorn till en attraktiv plats för teknik som kan bidra till att sänka kostnaderna och minska effekterna av klimatförändringarna.”

Frekvensomriktaren lanseras på den svenska marknaden på Scanautomaticmässan som äger rum 26-28 oktober. Där är den också nominerad till Scanautomaticpriset, ett pris som går till de mest innovativa produkterna med speciellt fokus på miljö- och hållbarhetsaspekter.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 117 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

ABB Discrete Automation and Motion:
Henri Putto Produktchef
Maskinfrekvensomriktare