Starkt resultat 2007 till följd av fortsatt tillväxt och verksamhetsförbättringar

-Orderingången för helåret upp 27%, intäkterna steg 25%, orderstocken upp 44%

-EBIT för 2007 steg 57% till 4,0 miljarder dollar, EBIT-marginalen blev 13,8% mot 11,0% 2006

-Nettovinsten ökade till 3,8 miljarder dollar, delvis till följd av skatteeffekt och realisationsvinst

-Styrelsen föreslår att utdelningen dubbleras till 0,48 CHF per aktie och godkänner ett aktieåterköpsprogram på 2,2 miljarder CHF

-Michel Demaré utnämnd till tillförordnad koncernchef

2008-02-14 – ABB:s nettovinst ökade till rekordhöga 3,8 miljarder dollar för 2007 från 1,4 miljarder dollar ett år tidigare, till följd av fortsatt starka marknader och ytterligare verksamhetsförbättringar. Dessutom bidrog en vinst från försäljningen av ABB Lummus Global samt en skattemässig vinst med tillsammans cirka 1 miljard dollar till nettovinsten för 2007.

Helårets resultat före räntenetto och skatter (EBIT) steg med 57 procent till 4,0 miljarder dollar genom en ökning av intäkterna med 25 procent (lokala valutor: 18 procent) till 29,2 miljarder dollar. Orderingången var 27 procent högre (lokala valutor: 19 procent), vilket gav en orderstock på 22,7 miljarder dollar vid slutet av 2007, en ökning med 44 procent (lokala valutor: 32 procent) jämfört med 2006.

Orderingång, intäkter och EBIT steg i alla divisioner och regioner till följd av fortsatt stark global efterfrågan på teknik för att öka nättillförlitlighet, industriell produktivitet och energieffektivitet.

Stark efterfrågan, strategiska åtgärder och verksamhetsförbättringar, såsom ökad anskaffning från tillväxtekonomier, bidrog till att lyfta EBIT-marginalen till 13,8 procent 2007, från 11,0 procent 2006. Kassaflödet från rörelsen ökade 58 procent till 3 miljarder dollar till följd av både högre EBIT och förbättringar i rörelsekapitalhantering.

”2007 var ett strålande år för ABB,” säger Michel Demaré, tillförordnad koncernchef för ABB samt företagets ekonomi- och finanschef. ”Efterfrågan var fortsatt stark runt om i världen på de produkter och tjänster som är kärnan i vår verksamhet – att öka energieffektivitet, förbättra tillförlitlighet i kraftförsörjning och höja industriell produktivitet. Vi tjänade också återigen på våra verksamhetsförbättringar och vår expansion på utvecklingsmarknader. Detta sätter oss i en stark ställning när vi nu går in i 2008.

Det goda resultatet för 2007 avspeglas också i vårt förslag att dubblera utdelningen samt beslutet att lansera ett aktieåterköpsprogram”, säger Demaré. ”Dessa åtgärder ökar avkastningen till aktieägarna och förbättrar vår kapitaleffektivitet, samtidigt som ABB behåller full flexibilitet för att fullfölja våra tillväxtambitioner, både organiska och externa.”

Nyckeltal fjärde kvartalet och helåret 2007

Avkastning på
sysselsatt kapital[3] 35% 21%

[1]Justerat för att avspegla omklassificering av verksamheter till
avvecklade verksamheter; [2] Av styrelsen föreslagen; [3] Rapporteras endast för helår.

Under fjärde kvartalet som avslutades 31 december 2007 steg orderingången med 24 procent (lokala valutor: 14 procent) medan intäkterna steg med 27 procent (lokala valutor: 16 procent) jämfört med fjärde kvartalet 2006. Fjärde kvartalets EBIT ökade med 50 procent till 1,1 miljard dollar, vilket gav en EBIT-marginal på 13,1 procent jämfört med 11,1 procent samma kvartal föregående år.

Nettovinsten för fjärde kvartalet 2007 uppgick till 1,8 miljarder dollar jämfört med 422 miljoner dollar samma kvartal 2006. I den rapporterade nettovinsten ingår en vinst på 530 miljoner dollar från försäljningen av ABB Lummus Global och en skattemässig vinst på 475 miljoner dollar från utnyttjandet av uppskjutna skattefordringar. Exklusive dessa effekter uppgick nettovinsten till 748 miljoner dollar under fjärde kvartalet, en ökning med 77 procent jämfört med samma kvartal 2006. För helåret 2007 uppgick nettovinsten, exklusive skatteeffekten och realisationsvinsten från ABB Lummus, till 2,8 miljarder dollar, en ökning med 98 procent jämfört med 2006.1 Resultatet per aktie för helåret 2007, exklusive skatteffekten och realisationsvinsten, var 1,22 dollar (jämfört med rapporterade 1,66 dollar), en ökning på 88 procent (jämfört med rapporterade 155 procent).

ABB:s styrelse kommer att föreslå en utdelning på 0,48 CHF per aktie till årsstämman den 8 maj 2008, dubbelt så mycket som utdelningen på 0,24 CHF per aktie som betalades ut förra året. Utdelningen kommer att genomföras som en nedskrivning av det nominella aktievärdet. I tillägg har företaget beslutat att lansera ett aktieåterköpsprogram till ett värde av högst 2,2 miljarder CHF, motsvarande cirka 2 miljarder dollar med aktuell valutakurs. Aktieåterköpet syftar till att låta aktieägarna dra fördel av ABB:s förbättrade lönsamhet och starka kassaflöde, samtidigt som företaget upprätthåller tillräcklig finansiell flexibilitet för sina tillväxtambitioner.

Resultat för fjärde kvartalet och helåret 2007 – sammanfattning
Orderingång och intäkter
ABB:s marknader var fortsatt starka under 2007, vilket ledde till stark tvåsiffrig ordertillväxt i alla divisioner för helåret. I OECD-länderna fortsatte energikunder att ersätta föråldrad utrustning och bygga sammankopplingar av regionala nät för effektivare kraftanvändning. Uppgraderingar av kraftnät behövdes också för att hantera nya belastningskrav och integrera alternativa energikällor såsom vindkraft. Uppbyggnaden av ny kraftinfrastruktur för att stödja ekonomisk tillväxt fortsatte på en hög nivå på utvecklingsmarknaderna. Fortsatt höga kostnader för råmaterial och energi bidrog till ytterligare kapacitetsutbyggnad i många processindustrier under 2007 och drev samtidigt på investeringar för att förbättra produktivitet och effektivitet.

Dessa trender avspeglades också i ABB:s orderutveckling under fjärde kvartalet 2007. Divisionen Process Automation redovisade en ökning av stora order (mer än 15 miljoner dollar) med 660 miljoner dollar, främst inom sektorerna metaller och mineraler, olja och gas samt marin industri, vilket resulterade i en ökning av orderingången med totalt 70 procent (lokala valutor: 54 procent) jämfört med samma kvartal 2006. Orderingången för Automation Products ökade med 21 procent (lokala valutor: 10 procent) under kvartalet till följd av industriell efterfrågan på utrustning för att öka energieffektivitet och produktivitet.

Stark efterfrågan på kraftutrustning, framför allt transformatorer, bidrog till en ökad orderingång i divisionen Power Products med 37 procent (lokala valutor: 26 procent) under kvartalet. Orderingången var 4 procent lägre (lokala valutor: 12 procent lägre) i divisionen Power Systems jämfört med den mycket höga nivån för fjärde kvartalet 2006. Orderingången var oförändrad i divisionen Robotics (lägre i lokala valutor) till följd av lägre efterfrågan i den nordamerikanska fordonssektorn.

Ingången av stora order ökade med 27 procent under fjärde kvartalet och stod för 19 procent av den totala orderingången, samma andel som under fjärde kvartalet 2006. Ingången av basorder (mindre än 15 miljoner dollar) ökade med 24 procent (14 procent i lokala valutor).

Intäkterna ökade i alla divisioner för helåret och fjärde kvartalet. Bidragande var den starka orderstocken, ökade volymer till följd av högre efterfrågan samt ett gynnsamt affärsklimat där högre råmaterialkostnader kunde kompenseras för genom högre priser.

Orderstocken vid slutet av december 2007 var 22,7 miljarder dollar, 44 procent högre (lokala valutor: 32 procent) än vid slutet av 2006.

Resultat före räntenetto och skatter
Högre EBIT och EBIT-marginal för både fjärde kvartalet och helåret uppnåddes genom högre intäkter och fabriksutnyttjande, bättre genomförande av stora projekt och lågkostnadsanskaffning. Som ett resultat ökade bruttomarginalen2 till 30,7 procent för helåret jämfört med 29,0 procent för 2006. EBIT och EBIT-marginalen gynnades också av att försäljnings- och administrationskostnader i procent av intäkterna minskade till 17,0 procent, jämfört med 18,6 procent föregående år, till följd av åtgärder för att förbättra affärsprocesser och ytterligare minska koncerngemensamma kostnader.

Finansnetto, skatt och avvecklade verksamheter
Ett starkt kassaflöde samt lägre skuld till följd av konverteringen av ABB:s konvertibla obligationer på 1 miljard CHF förbättrade finansnettot för helåret till minus 13 miljoner dollar från minus 160 miljoner dollar 2006. För fjärde kvartalet bidrog det starka kassaflödet i balansräkningen till ett positivt finansnetto på 28 miljoner dollar, jämfört med minus 24 miljoner dollar för samma kvartal 2006.

Skattesatsen för fjärde kvartalet blev lägre till följd av utnyttjandet av uppskjutna skattefordringar i vissa länder, framför allt i USA, vilket resulterade i en ovanligt låg skattesats på 15 procent för helåret jämfört med 29 procent för 2006. Exklusive denna skattemässiga vinst var skattesatsen för helåret 27 procent.

För avvecklade verksamheter rapporterades en vinst på 554 miljoner dollar för fjärde kvartalet, främst till följd av vinsten från försäljningen av ABB Lummus Global som offentliggjordes i november. Lummus-vinsten påverkades också positivt av utnyttjandet av uppskjutna skattefordringar. För helåret blev vinsten för avvecklade verksamheter 586 miljoner dollar efter skatt.

Kassaflöde
Kassaflödet från rörelsen för fjärde kvartalet förbättrades med mer än 400 miljoner dollar jämfört med samma kvartal 2006, i linje med EBIT-tillväxten. Rörelsekapitalet minskade under kvartalet till följd av framgångsrikt genomförda åtgärder för ökad kapitaleffektivitet samt genomförda leveransåtaganden i samband med årsskiftet. I kassaflödet för fjärde kvartalet ingår en utbetalning på 204 miljoner dollar som en del av ABB:s asbestöverenskommelse i samband med försäljningen av ABB Lummus Global. Kassaflödet för helåret inkluderar även tidigare aviserade utbetalningar till asbestfonder på 382 miljoner dollar, jämfört med 75 miljoner dollar 2006.

Fritt kassaflöde för helåret ökade med 52 procent jämfört med 2006. Fritt kassaflöde i procent av nettovinst, exklusive effekterna från den skattemässiga vinsten och vinsten från försäljningen av ABB Lummus Global, var 88 procent för 2007, jämfört med 115 procent för 2006. Inklusive dessa poster var kassaflödet i procent av nettovinst 65 procent3. Bidragande till skillnaden i fritt kassaflöde mellan 2006 och 2007 var också en ökning av kassaflödespåverkande investeringar med 41 procent under 2007, till 756 miljoner dollar, främst för att öka kapaciteten.

Kontant nettoersättning med runt 800 miljoner dollar från försäljningen av ABB Lummus Global är redovisad under kassaflöde från investeringsverksamheten.

Balansräkning
Netto likvida medel var 5,4 miljarder dollar vid slutet av 2007, jämfört med 3,3 miljarder dollar vid slutet av tredje kvartalet och 1,4 miljarder dollar vid slutet av 2006. Ökningen under fjärde kvartalet är främst en följd av tillväxten av kassaflöde från rörelsen samt inbetalning från försäljningstransaktionen avseende ABB Lummus Global. Ökningen för helåret avspeglar också lägre skuld till följd av konverteringen av företagets konvertibla obligationer på 1 miljard CHF.

Finansiell utväxling minskade till 19 procent vid slutet av december 2007, från 34 procent ett år tidigare, främst som ett resultat av högre vinster under året i kombination med lägre skuld och högre eget kapital efter konverteringen av obligationerna på 1 miljard CHF.

ABB:s fondering av pensionsplaner stärktes ytterligare under 2007, främst till följd av högre diskonteringsränta. Vid slutet av 2007 var ABB:s pensionsplaner överfonderade med runt 22 miljoner dollar att jämföra med en underfondering på 115 miljoner dollar vid slutet av 2006.

Både Standard&Poor’s och Moody’s höjde sina kreditbetyg för ABB under 2007, Standard&Poor’s till A- från BBB+ och Moody’s A3 från Baa1, motiverat av företagets förbättrade marginaler och reducerade skuld.

Utdelning och aktieåterköpsprogram
ABB:s styrelse föreslår en dubblerad utdelning för 2007 på 0,48 CHF per aktie jämfört med 0,24 CHF per aktie för 2006. Förslaget är föremål för godkännande av aktieägarna vid företagets årsstämma 8 maj 2008 i Zürich, Schweiz. Om förslaget godkännes kommer utdelningen att genomgöras i form av en nedskrivning av det nominella värdet av aktien från 2,50 CHF till 2,02 CHF, och första handelsdag utan rätt till utdelning samt utbetalningsdag kommer att vara i slutet av juli 2008.

Därutöver har företaget beslutat att lansera ett aktieåterköpsprogram till ett värde av högst 2,2 miljarder CHF, motsvarande cirka 2 miljarder dollar med aktuell kurs. ABB avser att fullföra programmet före årsstämman 2010 och föreslå en annullering av aktierna vid denna stämma. Aktieåterköpet syftar till att låta aktieägare dra fördel av ABB:s förbättrade lönsamhet och starka kassaflöde, samtidigt som företaget upprätthåller tillräcklig finansiell flexibilitet för sina tillväxtambitioner.

Avyttringar
ABB fortsatte att avyttra icke-kärnverksamheter under 2007. I februari offentliggjorde företaget försäljningen av kapitalinvesteringarna i två kraftprojekt, en del av ABB:s innehav i Equity Ventures, för 490 miljoner dollar. I november aviserade ABB slutförandet av försäljningen av olje- och gasverksamheten ABB Lummus Global, vilket resulterade i en vinst på runt 530 miljoner dollar som rapporterades fjärde kvartalet under avvecklade verksamheter. Med dessa transaktioner är omstruktureringen av verksamheten som påbörjades 2003 nästan slutförd.

Utnämningar högsta ledningen
Den 13 februari 2008 meddelade ABB att den tidigare koncernchefen Fred Kindle lämnar ABB till följd av meningsskiljaktigheter om hur företaget ska ledas. Michel Demaré har utnämnts till tillförordnad koncernchef utöver hans roll som ekonomi- och finanschef. Rekryteringen av en permanent efterträdare har inletts.

Ravi Uppal, tidigare regionchef för Södra Asien och landchef för Indien, utnämndes till medlem av ABB:s koncernledning som chef för Global Markets med tillträde 1 juli 2007.

Strategi 2007 till 2011
Den 5 september presenterade ABB sin strategi och finansiella plan för perioden 2007 till 2011. Företaget siktar på att under perioden uppnå en sammantagen årlig intäktstillväxt (CAGR) på 8 till 11 procent och en EBIT-marginal på mellan 11 procent, som lägst, och 16 procent. Vinst per aktie väntas växa i en takt (CAGR) av 15-20 procent, medan avkastning på sysselsatt kapital, efter skatt, väntas överstiga 30 procent år 2011. ABB förväntar att fritt kassaflöde ska uppgå till i genomsnitt 100 procent av nettovinsten under perioden.

Efterlevnad
Som ett resultat av ABB:s pågående interna undersökningar anmälde företaget under 2007 till U.S. Department of Justice och U.S. Securities and Exchange Commission diverse ytterligare misstänkta betalningar som försiggått över flera år. ABB har dessutom fortsatt att samarbeta med olika antitrustmyndigheter, inklusive EU-kommissionen, mot bakgrund av vissa påstådda konkurrensbegränsande aktiviteter. Utfallet i dessa såväl som tidigare rapporterade ärenden kan ha en betydande inverkan på företagets rörelseresultat, kassaflöde och finansiella ställning.

Medarbetare
ABB sysselsatte ungefär 112 000 medarbetare vid slutet av december 2007, en ökning med runt 4 000 jämfört med slutet av 2006. Försäljningen av ABB Lummus Global i fjärde kvartalet 2007 minskade antalet anställda med runt 2 400.
Marknadsutsikter för 2008
Den globala marknaden för infrastruktur för kraftöverföring och distribution väntas fortsätta öka under 2008. Behov av att ersätta utrustning, förbättra nättillförlitlighet, öka effektivitet och koppla samman kraftnät förväntas vara pådrivande för efterfrågan i Europa och Nordamerika. I Asien samt Mellanöstern och Afrika väntas efterfrågan öka till följd av utvecklingen av ny kraftinfrastruktur.

Marknaden för industriautomation väntas vara fortsatt god i tillväxtekonomier, främst till följd av höga råvarupriser och behovet av högre energieffektivitet och processkvalitet. På de mogna marknaderna kan efterfrågan i vissa länder eller vissa sektorer som påverkas tidigt i konjunkturcykeln dämpas i samband med långsammare ekonomisk tillväxt överlag.

Utifrån dessa antaganden, och uteslutet en utbredd global konjunkturnedgång, förväntar ABB tillväxttakter för 2008 på runt 15-20 procent för kraftverksamheterna och runt 10 procent för automationsverksamheterna.

[1] Se Avstämning av finansiella nyckeltal (non-GAAP) för helåret 2007 i Appendix IV i det här pressmeddelandet.
[2] Bruttomarginal definieras som intäkter minus rörelsekostnader, i procent av intäkter.
[3] Se Avstämning av finansiella nyckeltal (non-GAAP) för helåret 2007 i Appendix IV i det här pressmeddelandet.

Media Relations:
Thomas Schmidt, Wolfram Eberhardt