Sydkorea vänder sig till ABB för att stabilisera sitt elnät i övergången till förnybar energi

• KEPCO installerar ABB:s synkronkompensator med svänghjul med hög masströghet för att bibehålla en stabil nätfrekvens när produktionen av förnybar energi ökar
  • Den sydkoreanska ön Jejus mål är att förverkliga visionen om nettonollutsläpp till 2035 genom en övergång till förnybar energi
  • KEPCO använder synkronkompensatorer som en beprövad lösning för att säkerhetsställa elsystemets stabilitet

Korea Electric Power Corporation (KEPCO), det största elföretaget i Sydkorea, och ABB har undertecknat ett samförståndsavtal (MoU) för att leverera landets första synkronkompensator med svänghjul med hög masströghet för att bibehålla den robusta driften av elnätet på ön Jeju . Detta projekt kommer att spela en viktig roll för att upprätthålla stabiliteten, tillförlitligheten och kontinuiteten i elnätet eftersom ön integrerar ökande nivåer av förnybar elproduktion för att uppfylla sina ambitiösa mål för ren energi. Projektet är en integrerad del av Jejus lokala regerings vision att uppnå nettonollutsläpp till 2035 genom en övergång till förnybar energi och rent väte.

Ön Jeju, som ligger 240 km söder om det sydkoreanska fastlandet, är hem för cirka 670 000 människor. Det är också ett populärt turistmål, med över 15 miljoner besökare varje år. Ön utökar snabbt sin infrastruktur för förnybar energi, med användning av vind och solenergi som ökar sin andel av kraftmixen.

Övergången till förnybar energi skapar en stabilitetsutmaning för öns nät, särskilt när det gäller att hålla frekvensen inom noggrant kontrollerade gränser. Detta beror på att historiskt sett har fossildrivna turbiner och generatorer tillhandahållit den roterande trögheten som är avgörande för att upprätthålla ett stabilt kraftnät. Nu när dessa avvecklas minskar den viktiga masströgheten i nätet, vilket gör det svårt att lägga till fler förnybara resurser utan risk för problem. KEPCO:s lösning är att installera synkronkompensatorer, stora roterande maskiner som efterliknar driften av kol- eller gasgeneratorer för att tillhandahålla en alternativ källa till roterande masströghet. De levereras av ABB för att förstärka kraftnäten i många projekt över hela världen, särskilt på öar som Färöarna, Balearerna, Kanarieöarna och nu på Jeju.

ABB:s synkronkompensator, märkt på 50 megavolt-ampere reaktiv effekt (MVAr) och med en masströghet på nära 500 MWs, kommer att installeras nära en HVDC-station i norra Jeju där en undervattenskabel förbinder ön med fastlandets elnät. Huvudfunktionen är att bidra med masströghet genom att koppla ihop synkronkompensatorn med ett svänghjul. Detta tillvägagångssätt multiplicerar den tillgängliga masströgheten med flera gånger för att säkerställa att nätverksfrekvensen hålls stabil inom de snäva gränser som är nödvändiga för att bibehålla nätets tillförlitlighet, samtidigt som synkronkompensatorn också ger spänningsstabilitet.

Eun-Bo Sim, VD för KEPCO Research Institute säger: "Introduktionen av ABB:s synkronkompensator med svänghjul kommer att avsevärt förbättra stabiliteten i Jejus kraftnät. KEPCO har åtagit sig att tillhandahålla hållbara energilösningar."

Kristina Carlquist, Head of Synchronous Condenser Product Line på ABB Large Motors and Generators Division, säger: "Med ABB:s beprövade teknologi och design som överensstämmer med koreanska standarder kommer denna synkronkompensator med svänghjul att avsevärt förbättra frekvensstabiliteten i Jejus elnät. Genom detta projekt kommer ABB att sätta standarden för kompensatorsystem i Sydkorea. Vi ser fram emot att fortsätta vårt tekniska samarbete med KEPCO för att ytterligare förbättra den framtida stabiliteten för det koreanska kraftnätet när det övergår till grön energi."

Synkronkompensatorn till Jeju konstrueras och tillverkas av ABB i Sverige som en del av ett paket som även inkluderar systemdesign och driftsättning. Den är planerad att vara i drift i slutet av 2026.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 28 augusti 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB är en teknikledare inom elektrifiering och automation, vilket möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och drivs. ABB:s ~105 000 anställda bygger på över 140 år av excellens och är engagerade i att driva innovationer som påskyndar industriell omvandling. www.abb.com.

ABB Sverige

Christine Gunnarsson