Tarak Mehta lämnar ABB

ABB meddelar idag att Tarak Mehta, chef för affärsområdet Motion och medlem i koncernledningen, har beslutat att lämna ABB då han har tackat ja till att bli vd för ett annat bolag. Tarak lämnar ABB i slutet av juli i år.

Tarak började på ABB 1998 och har sedan dess haft ett antal befattningar med ökande ansvar i USA, Sverige och Schweiz. Han blev medlem i ABB:s koncernledning 2010 och utsågs till sin nuvarande befattning i april 2022.

"Under sin 26-åriga karriär på ABB har Tarak visat prov på enastående ledarskap. Som medlem i koncernledningen och affärsområdeschef har Tarak bidragit till att uppnå en rekordhög operativ EBITA-marginal under det senaste året i vår Motion-verksamhet och affärsområdet är väl positionerat för att bidra till ABB:s högre finansiella mål framöver. Innan dess spelade han en nyckelroll i att ytterligare stärka vår ledande position för Electrification i USA, ABB:s största marknad", säger vd Björn Rosengren. "Vi tackar Tarak för hans enastående bidrag till ABB:s framgångar och önskar honom all lycka i både professionella och personliga framtida åtaganden."

"Jag vill uttrycka min uppriktiga tacksamhet och uppskattning till alla som jag har arbetat med under åren. Tack för ert stöd, era insatser, er vägledning och de resultat vi har uppnått tillsammans. Det har varit en underbar resa på 26 år fylld av utmaningar och möjligheter samt personlig och professionell tillväxt. Jag önskar ABB-teamet en fortsatt ljus framtid", säger Tarak Mehta.

En rekryteringsprocess för hans efterträdare kommer att inledas inom kort.

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 27 mars 2024, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

ABB är ledande inom teknik för elektrifiering och automation och möjliggör en mer hållbar och resurseffektiv framtid. Företagets lösningar kopplar samman ingenjörskunnande och mjukvara för att optimera hur saker tillverkas, flyttas, drivs och styrs. Med avstamp i mer än 140 års expertis driver ABB:s fler än 105 000 medarbetare nya innovationer som påskyndar den industriella omställningen. www.abb.com

För mer information kontakta:

Phone: +41 43 317 71 11
Email: media.relations@ch.abb.com