Theodor Swedjemark utnämnd till kommunikationsdirektör för ABB

Från och med 1 augusti 2020 kommer Theodor Swedjemark (40) att ingå i ABB:s koncernledning som kommunikationsdirektör, en position Swedjemark har haft som tillförordnad sedan 1 mars 2020.

Swedjemark har arbetat på ABB sedan 2006. Han började som trainee och gick sedan vidare till koncernens M&A-avdelning vid ABB:s huvudkontor i Zürich. 2014 fick han en senior roll inom Electrification Products i Tjeckien, med översyn för den central- och östeuropeiska marknaden. Därefter återvände Swedjemark till Zürich där han under 2016 ledde den strategiska portföljöversynen av Power Grids. 2017 fick han rollen som stabschef, ett mandat som senare utökades till koncernövergripande ansvar för samhällskontakter (Government Relations & Public Affairs).

Swedjemark blir i sin nya roll funktionellt ansvarig för extern och intern kommunikation, varumärke, ABB Formel E, samhällskontakter samt hållbarhet och HSE (hälsa, säkerhet och miljö). Swedjemark har en magisterexamen i ekonomi från Linköpings universitet.

Björn Rosengren, VD och koncernchef för ABB kommenterar utnämningen: ”Vi är mycket glada över att Theodor har tagit denna viktiga roll som nu lyfts in i koncernledningen. Detta understryker vikten av professionell och tydlig kommunikation i en tid av förändring för ABB. Theodor är en riktig ABB-insider med djup finansiell och affärsmässig kunskap och goda ledarskaps- och diplomatiska färdigheter, vilka blir viktiga för att stödja implementeringen av bolagets strategi.”

Från och med 1 augusti 2020 kommer koncernledningen att bestå av Björn Rosengren, koncernchef; Timo Ihamuotila, CFO; Tarak Mehta, chef Electrification; Peter Terwiesch, chef Industrial Automation; Morten Wierod, chef Motion; Sami Atiya, chef Robotics & Discrete Automation; Sylvia Hill, personaldirektör, Maria Varsellona, chefsjurist; och Theodor Swedjemark, kommunikationsdirektör.

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom banbrytande ingenjörskonst där mjukvara kopplas samman med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 110 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com

Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 22 juli 2020, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.

För mer information kontakta:

Phone: +41 43 317 71 11
Email: media.relations@ch.abb.com