Transformatorer från ABB ger kraft till ESS

Leveransen till Kraftringen omfattar totalt nio krafttransformatorer och två av dessa ska förstärka kraftnätet vid det europeiska forskningscentret ESS utanför Lund.

ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, har tagit hem en order på cirka 27 miljoner kronor gällande leverans av krafttransformatorer till energibolaget Kraftringen.

Två av transformatorerna, på vardera 63 MVA, ska levereras till en ny transformatorstation som förstärker kraftnätet vid forskningscentret European Spallation Source (ESS) utanför Lund. ESS är ett sameuropeiskt projekt och kommer att innehålla världens mest kraftfulla neutronkälla för materialforskning. Bygget har nyligen påbörjats och anläggningen ska tas i drift år 2019.

De övriga sju transformatorerna ska levereras till sex av Kraftringens befintliga stationer i Skåne och Blekinge.

"En forskningsanläggning som ESS kräver mycket hög tillgänglighet och leveranssäkerhet vilket har varit avgörande i vårt val av leverantör. ABB:s transformatorer uppfyller våra högt ställda miljömässiga och tekniska krav", säger Mats Didriksson, chef för affärsområde Energi på Kraftringen.

"Vi är mycket stolta över denna order. Vi kunde svara upp mot kundens samtliga krav vilket är ett resultat av våra produkters höga prestanda och vår breda transformatorportfölj", säger Uno Jönsson, kundansvarig på ABB.

"Kraftringens specifikationer inkluderade bland annat tydliga krav på termisk, elektrisk och mekanisk hållfasthet, men även krav på hur den tekniska designen ska verifieras. Detta är något som vi på ABB rekommenderar eftersom det ger kunden transformatorer med högre kvalitet och lägre livslängdskostnader", tillägger Camilla Björklund, produktansvarig för krafttransformatorer i ABB Sverige.

Produktionen av transformatorerna har redan startat och samtliga transformatorer kommer att levereras under hösten 2015.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information kontakta:
ABB Sverige
Camilla Björklund                                               Christine Gunnarsson, presschef
Produktchef Svensk Försäljning                         Tel. 021-32 32 32
Power Products & Power Systems                    press@se.abb.com