Ulrich Spiesshofer tar över som ABB:s nya koncernchef

Spiesshofer efterträder Joe Hogan efter tre månaders överlämnande såsom meddelades i juni

2013-09-16 – Ulrich Spiesshofer har efterträtt Joe Hogan som koncernchef för ABB, det ledande kraft- och automationsföretaget, efter den planerade övergångsperioden på tre månader såsom meddelats tidigare i år. Hogan fortsätter som rådgivare till styrelsen fram till slutet av mars 2014.

I ett välkomnande uttalande sa Hubertus von Grünberg, ordförande för ABB: "Ulrich Spiesshofer har en överlägsen meritlista när det gäller att forma och utveckla team som skapar resultat och har visat en enastående strategisk och exekutiv kompetens.” Han sa också att Spiesshofer har hela styrelsens fulla stöd. ”Vi ser fram emot ett nära samarbete med Ulrich för att fortsätta utveckla ABB:s kraft- och automationsverksamheter under hans ledarskap.”

ABB tillkännagav utnämningen av Spiesshofer till koncernchef den 17 juni. För mer information om hans bakgrund och karriär, se pressmeddelandet i juni.

”Jag ser fram emot att arbeta tillsammans med ABB:s starka team för att leverera fortsatt lönsam tillväxt enligt vår strategi och skapa långsiktigt värde för våra kunder, medarbetare och aktieägare”, sa Spiesshofer. ”I dessa utmanande ekonomiska tider kommer vi som team att oförtrutet fokusera på kundtillfredsställelse, kvalitet och genomförande.”

Ett videouttalande från Ulrich Spiesshofer finns på www.abb.com

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i mer än 100 länder och har runt 145 000 medarbetare.

Media Relations:                                   ABB Group Investor Relations:
Thomas Schmidt, Antonio Ligi                Switzerland: Tel. +41 43 317 7111
(Zurich, Switzerland)                               investor.relations@ch.abb.com
media.relations@ch.abb.com