Utökade möjligheter med ABB:s program för robotstyrning

Världens ledande robotstyrprogram har blivit ännu bättre. Den öppna och framtidssäkra utformningen av RobotWare™ ökar produktiviteten och erbjuder nya programfunktioner i en bekant och funktionsrik miljö.

• Installation Manager: Enkelt och smidigt att utföra programinstallation och att välja nya funktioner.

• Ökad produktivitet: Snabbare idrifttagning och installation av robotar, snabbare reaktionstid vid joggning och snabbare omstart.

• Robot Web Services: Tack vare ett nytt gränssnitt kan användare ansluta från valfri enhet, oavsett operativsystem.

• Sensorintegration: Snabb kommunikation mellan robotrörelsesystem och externa sensorer möjliggör tidigare otänkbara lösningar.

ABB kan stolt presentera den senaste versionen av sitt robotstyrprogram, RobotWare 6. Den uppdaterade programvaran ger tillverkare större flexibilitet och tillförlitlighet tillsammans med en omfattande verktygslåda för utvecklare och en mängd kommunikationsmöjligheter. Tillsammans förbättrar dessa ändringar programmeringen och styrningen av robotsystem och robotutrustning, utan att ge avkall på ABB:s unika rörelsestyrning och säkerhet.

Installation är ett viktigt utvecklingsområde i den här RobotWare-versionen. Den nya funktionen Installation Manager innebär en avsevärd förbättring av installationstiden och för omkonfigurationen av robotsystemet. Tack vare en flexibel licensmekanism och ett nytt och lättanvänt användargränssnitt.

”Denna version av RobotWare är den största för utvecklare av robotapplikationer sedan lanseringen av IRC5 2004”, säger Henrik Jerregård, produktchef för styrsystem globalt. ”Sensorer och moderna programmeringsgränssnitt samt integration med surfplatta och smartphone är några exempel på de kraftfulla verktyg som man får tillgång till via RobotWare.”

Ytterligare en ny och kraftfull funktion hos RobotWare är Externally Guided Motion (EGM). Med hjälp av externa sensorer kan operatörer styra robotens rörelser mer exakt. Med den nya funktionen kan integratörer förbättra cellkonstruktionen och produktionsflödena ytterligare. Med sensorer går det att mata in exakta positioner och modifiera banan. Banorna kan uppdateras var fjärde millisekund med en tidsfördröjning hos styrenheten på mellan 8 och 20 millisekunder beroende på robottyp.

”RobotWare 6 har dessutom en omfattande verktygslåda där du får tillgång till ytterligare kärnegenskaper och -funktioner. Detta innebär att man kan skapa skräddarsydda robotprogram och -lösningar”, fortsätter Jerregård.

Alla produkter från ABB-enheten Robotics levereras och servas fullt ut av Robotics globala sälj- och serviceorganisation på över 100 platser i 53 länder.

ABB (www.abb.com) är ledande inom kraft- och automationsteknik. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för energiföretag och industrier. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 145 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

ABB Discrete Automation and Motion                                   ABB Sverige
Joakim Rosenqvist                                                                    Christine Gunnarsson, presschef
Försäljningschef, Robotics Sverige                                           Tel. 021-32 32 32
Tel. 021- 32 93 75                                                                      press@se.abb.com
joakim.rosenqvist@se.abb.com