YuMi, ABB:s samarbetande robot, utnämnd till ”2016 Best Industrial Robot”

2016-08-22 - ABB prisat för sina insatser inom teknisk innovation och applikationsutveckling på CIROS, Kinas internationella robotmässa, i Shanghai.

ABB meddelade idag att deras robotlösning, YuMi, världens första verkligt samarbetande robot, belönades med utnämningen Golden Finger som en av de bästa industriella robotarna 2016 på CIROS, Kinas internationella robotmässa i Shanghai. CIROS är ett samarrangemang av China Machinery Industry Federation och China Robot Industry Alliance, och det är ett av de tre största robotteknikarrangemangen i världen.

2016 var första året för utnämningen ”Golden Finger”, som delas ut gemensamt av CIROS-mässan och tidskriften China’s Machinery & Electronics Business, och utnämningen fick markera början på landets trettonde femårsplan och ingår som en del i strategin Made in China 2025. Med denna strategi vill man förvandla Kina till ett ledande tillverkningsland internationellt, och robotar kommer att spela en viktig roll i arbetet med produktivitetsförbättringar och i förändringen av landets tillverkningsfokus.

En av fyra robotar som säljs i dag säljs i Kina, som är världens ledande tillväxtmarknad för robotindustrin. Enligt International Federation of Robotics såldes omkring 68 000 enheter i Kina under 2015, vilket är en sjuttonprocentig ökning från 2014.

Inom branscher som personlig elektronik förändras tillverkningens karaktär av behovet av mer anpassade produkter och förväntningar på högre kvalitet. Produktionen håller på att växla över från massproduktion av samma produkt under lång tid till produktion av små serier av mer diversifierade produkter under kortare perioder. Robotar erbjuder den flexibilitet och formbarhet som krävs för att företagen ska kunna förbli produktiva och förbättra kvaliteten samtidigt som de kan anpassa sig för att möta alltmer skiftande konsumentbehov.

ABB:s robotlösning, YuMi, har tagits fram specifikt för att hjälpa konsumentelektronikbranschen att möta dessa utmaningar. Den möjliggör samarbeten om nya innovativa tillverkningslösningar som innebär att människor och robotar kan arbeta tillsammans på ett säkert sätt med gemensamma uppgifter. ”Det finns en exceptionellt stor passion för innovation här i Kina. ABB arbetar nära sina kunder för att kunna hjälpa dem med omvandligen av deras tillverkning och med att hitta nya vägar till framtidens flexibla och effektiva fabrik redan i dag. Samarbetande automation kommer helt säkert att spela en stor roll på denna resa”, säger Sami Atiya, chef för ABB-divsionen Discrete Automation and Motion. ”Det är en stor ära för ABB att få detta erkännande här i Kina bland så många andra framstående företag på ett av världens viktigaste robotteknikarrangemang".

I april 2016 belönades ABB:s robotlösning, YuMi, för enastående insatser inom kommersialisering av innovativ robotteknik med det prestigefulla uppfinnings- och entreprenörspriset IERA (Invention and Entrepreneurship Award) på mässan Automatica i München.

ABB (www.abb.com) är ett ledande globalt teknikföretag inom kraft och automation. Våra lösningar förbättrar prestanda och minimerar miljöpåverkan för kunder inom energi, industri, transport och infrastruktur. ABB-koncernens bolag verkar i omkring 100 länder och har ungefär 135 000 medarbetare.

För mer information kontakta:

Technology Media Relations
Reiner Schönrock