Prickig nyhet från Kalles

Report this content

Få pålägg är så uppskattade av svenskarna som Kalles Kaviar. Nu kommer en nyhet i kaviarfamiljen; Kalles Prickiga, ett extra milt pålägg med krämig färskost och en gnutta kaviar. – Den milda smaken hos Kalles Prickiga passar perfekt på frukostmackan eller vid andra tillfällen då vanlig kaviar kan kännas för skarp. Nyheten kommer i klassisk smidig och praktisk förpackning lätt att ta med på sommarens alla utflykter, säger Maria Holmquist, produktchef för Kalles Kaviar på Abba Seafood.

Kalles Prickiga har en mild smak som är god till frukostfrallan där den lilla klicken kaviar ger en god sälta, kanske toppad med en bit paprika. Det är nu 55 år sedan Kalles Kaviar introducerades för svenska hushåll, och när Kalles Prickiga nu kommer är det den tolfte smaken i sortimentet som idag består av bland andra Kalles Kaviar, Kalles Randiga, Kalles Ost och Kalles Prickiga. En Kalle för varje tillfälle Nästan alla svenskar har en relation till Kalles Kaviar, men vilken Kalles som är favoriten varierar. En del finsmakare väljer Kalles Guld med rökig touch, andra håller sig till Kalles Original. Tack vare det varierade utbudet finns det en Kalles för alla dagens tillfällen. Många sparar saltare varianter till kvällsmackan och föredrar milda smaker på morgonen, då passar Kalles Prickiga perfekt. – Att pålägget blir prickigt när man klämmer det ur tuben ser vi som en rolig effekt i sann Kalles anda. Vi har tänkt särskilt på barnfamiljer, men tror även att inbitna Kalles kaviar-älskare kommer att variera sig med en prickig smörgås då och då säger Maria Holmquist. Några Kallefakta • Varannan tub kaviar som säljs i Sverige är av märket Kalles • 20 % av konsumenterna står för 80 % av konsumtionen • I Sverige äts varje år 173 miljoner kaviarmackor • En tub Kalles Kaviar 190 gram räcker 5 meter Produktfakta Kalles Prickiga är ett milt kaviarpålägg som består av krämig färskost och bara en gnutta kaviar. Produkten finns i butik från maj. En tub innehåller 175 gram och kostar cirka 22 kronor i butik. Pressbilder Pressbilder på Kalles Prickiga finns att ladda ner i vårt pressrum på www.newsdesk.se/pressrum/abba För mer information kontakta gärna: Maria Holmquist, produktchef Kalles, Abba Seafood, maria.holmquist@abbaseafood.se, 031-701 45 24 Cecilia Lago Albright, Vår pr-byrå, Cecilia.albright@varprbyra.se, 08-660 02 74 Om Abba Seafood Abba Seafood AB är Sveriges främsta leverantör av mat från havet. Företaget hade 2007 en omsättning på 1,1 miljard kronor och har ca 400 anställda. Abba Seafood tillverkar livsmedel under varumärkena Abba och Kalles. I sortimentet finns sill, ansjovis, matjes, caviar, kaviar, pastejer, fiskbullar, tonfisk, musslor och skaldjur. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Kungshamn. Abba Seafood AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.

Taggar: