Smaksätt din egen sill i påsk

Report this content

- Viktor Westerlind, Årets Kock 2009, bjuder på sina bästa sillrecept Hur vill du ha din sill i år? Traditionellt eller med nya smaksensationer? Nu är påsken snart här och det är hög tid att börja förbereda påskbordet. Viktor Westerlind, Årets Kock 2009, har tagit fram nydanande sillrecept som kan inspirera dig inför påsken.

Påsken är ett av få tillfällen under året då hela släkten samlas och umgås över generationsgränserna. Och i centrum står matbordet där Abbas sill varit en naturlig del av de svenska högtiderna sedan 150 år tillbaka. Just sillen är ett naturligt sätt att umgås eftersom det finns en smak för alla – vare sig du är nybörjare eller sillfantast. För den som vill sätta sin egen prägel på årets sillbord finns Abba 5-minuterssill som du kan krydda efter helt eget tycke och smak – vare sig du vill ha din sill på traditionellt vis eller i en helt ny smakkombination. Med 5-minuterssillen kan vem som helst imponera på hela släkten genom en egenhändigt komponerad påsksill. Abba har tillsammans med Årets Kock 2009, Viktor Westerlind, tagit fram ett recept som kan inspirera dig till att göra ditt egna spännande och goda sillbord. - Det roliga med matlagningen - att själv sätta sin egen touch på maten – behöver inte alls vara svårt. Genom att smaksätta sillen efter mitt eget tycke och smak kan jag verkligen sätta min egen touch på påskbordet. Min sill kommer att erbjuda smaker som honung, havtorn och steksky, säger Viktor Westerlind som till vardags arbetar som kock på Pontus Group i Stockholm. Se nedan för Viktors alla recept. Gör det själv med Abba 5-minuterssill 5-minuterssillen är en färdig bitad inläggningssill som kryddas efter smak. Fisken är rensad, filead och kokad i lag och alltså redo för att smaksättas, till exempel med grönsaker, kryddor eller crème fraiche. Förslag på recept hittar du på http://www.abba.se/recept/ Abba 5-minuterssill kostar ca 25 kronor i butik. Viktor Westerlinds sillrecept 1) Inlagd sill om våren med nässlor, färskost, rosenpeppar och löskokt ägg 1 pkt Abba 5-minuterssill 200 g förvällda nässlor 100 g färskost 50 g crème fraiche muskotnöt efter smak 1 tsk rosenpeppar 1 citron (det gula skalet, rivet) 2 st ägg Ev. ängssyra till garnityr Mixa nässlor, färskost och crème fraiche till en slät kräm. Tillsätt riven muskot efter smak och citronskal. Skär sillen i bitar och blanda med dressingen, Smaka av med salt och peppar. Låt stå över natten. Koka äggen i 7 minuter och halvera dem. Grovmal rospepparen, och ta bort det hårda kärnhuset. Servera till sillen, garnera ev. med ängssyra och servera med kokt potatis och knäcke. 2) Steksky med ansjovis, timjan och svarta vinbär 100 g köttparyrer (senor som du styckat bort från din stek) 1 litet knippe timjan rapsolja till stekning smör till stekning Salt, peppar 1 dl kalvfond 1 dl grädde ansjovisspad 2 ansjovisfiléer (Abba Gräbbestads Ansjovis Original, filéer) ½ dl svarta vinbär Salt, flingsalt, vitpeppar från kvarn Hetta upp stekpannan med en skvätt rapsolja. Skär köttparyrerna i mindre bitar. Bryn dem i oljan och avsluta stekningen med timjanskvistar och smör. Putset ska bli som en gyllenbrun stekyta, men inte bränt. Tillsätt vatten och kalvfond och låt koka ihop i 20 min. Tillsätt grädde och smaka av med ansjovisspad, svarta vinbär och salt och peppar. Låt såsen dra i tio minuter. Sila såsen och håll varm. Servera till all sorts stekt kött. 3) Abba Senapssill med honung och ingefära 1 burk Abba Senapssill 1 tsk dijonsenap 1 tsk Västervikssenap 1 tsk honung 1 tsk riven ingefära. Blanda alla ingredienser. 4) Inlagd Havtornssill från Domarö 1 pkt Abba 5-minuterssill 1 dl frysta havtorn (spara några bär till garnityr) 1 dl strösocker 0,5 dl vatten Koka upp vatten, socker och havtorn. Låt sjuda i 5 minuter. Mixa slätt. Smaka av med salt, peppar och ev. mera socker. Skär sillen i bitar. Blanda sill och lag. Lägg i de hela bären. Låt sillen stå och dra minst över natten.