Svensk klassiker i ny tappning för ovana sillätare: Tre nya extra krämiga sillsorter från Abba

Report this content

Lagom till sommaren introduceras Abba Extra Krämiga med tre olika smaker; Brännö Gräslökssill med Kaviar, Vinga Vitlökssill med oliver och Västkustsill. Nyheterna innehåller små fina bitar sill och extra mycket av den goda krämiga såsen.
– Trots sillens givna plats på middagsbordet är det många, främst yngre, som inte ännu hittat vägen till de klassiska inläggningarna. De nya sillsorterna riktar sig främst till de mer ovana sillätarna som önskar mer krämiga inläggningar, säger Ida Meyenberg Strøm, produktchef, Abba Seafood.

Abbas nya krämiga och fylliga sillsorter har spännande smaker av kaviar, skaldjur, gräslök och oliv i kombination med en mild sillsmak. Krämiga sillsorter är de varianter som uppskattas mest av ovana sillätare och med de nya sorterna kan även de som tidigare valt köttbullar under den traditionella sillunchen delta i gemenskapen.
Sill nyttig åretruntmat
År 2008 såldes mer än 18 miljoner glasburkar med sillinläggningar och sammanlagt äter vi svenskar cirka
5 700 ton inlagd sill varje år. Sillen från Abba är fiskad från hållbara bestånd och är nyttig mat tack vare det rika innehållet av värdefulla Omega-3-fettsyror och vitamin D.
– Livsmedelsverket rekommenderar oss att äta fisk tre gånger i veckan. De extra krämiga sillsorterna passar lika bra på smörgåsen, som mellanmål eller som del i en komplett måltid, säger Ida Meyenberg Strøm.
Sedan 1838 har Abba levererat sill till svenska högtider, sillfrukostar, släktkalas och båt- och campingsemestrar. Hela 84 procent av svenskarna säger sig äta sillinläggningar i glasburk minst någon gång per år och 85 procent säger sig ha ätit dessa i samband med minst någon av helgerna påsk, valborg, midsommar och jul.

Produktfakta
Abbas Extra Krämiga kommer finnas i butik från v.19 till ett cirka pris av 20 kronor.

Pressbilder
För bilder besök www.newsdesk.se/pressrum/abba eller kontakta Cecilia Lago Albright (se nedan)

För mer information kontakta:
Ida Meyenberg Strøm, produktchef sill, Abba Seafood, ida.meyenberg.strom@abbaseafood.se 031-701 44 86
Cecilia Lago Albright, Vår pr-byrå, cecilia.albright@varprbyra.se 08-660 0274

Om Abba Seafood
Abba Seafood AB är Sveriges främsta leverantör av mat från havet. Företaget hade 2007 en omsättning på 1,1 miljard kronor och har ca 400 anställda. Abba Seafood tillverkar livsmedel under varumärkena Abba och Kalles. I sortimentet finns sill, ansjovis, matjes, caviar, kaviar, pastejer, fiskbullar, tonfisk, musslor och skaldjur. Produktion sker vid företagets fabriksanläggningar i Kungshamn. Abba Seafood AB ingår i den norska börsnoterade koncernen Orkla.