• Abbott/

Report this content

LANCETS STUDIE VISAR ATT ABBOTTS HÖGKÄNSLIGA TROPONINTEST EFFEKTIVARE KAN UTESLUTA HJÄRTINFARKTER, VILKET LEDER TILL SNABBARE UTSKRIVNINGAR AV MAJORITETEN AV AKUTPATIENTER MED BRÖSTSMÄRTOR.

Studieresultat: Tidskriften Lancet har nyligen presenterat ett resultat som visar att Abbotts analys ARCHITECT STAT High Sensitive Troponin-I (hs TnI) kan utesluta hjärtinfarkter. Analysen hjälper läkare att snabbare avskriva upp till två tredjedelar av patienter med bröstsmärtor från akuten.

Dessa patienter slipper då en lång väntan på ytterligare tester och möjligen att bli inlagda på sjukhus.(1) Studien visar att de läkare som använder en ny identifierad nivå av troponin, ett protein som vid förhöjda värden kan indikera hjärtproblem,(2), kan förbättra patientvården eftersom de utesluter hjärtattacker utan upprepad provtagning och på så vis minskar onödiga sjukhusvistelser.(1) Studien är finansierad med stipendier från the British Heart Foundation och leds av forskare vid University of Edinburgh.

”Resultatet visar att den högkänsliga analysen kan hjälpa läkare att fastställa att en patient löper liten risk för hjärtattack och därför kan skrivas ut från akuten” säger Anoop Shah, läkare och en av författarna till studien från University of Edinburgh. ”Det finns enorma fördelar både för patienter och för läkare med att använda de identifierade gränsvärdena för troponin. Om en patient diagnostiseras med låg risk för hjärtinfarkt så ger analysen en försäkran i ett läge där patienten är orolig. Genom att skrivas ut undviker patienten att hamna på sjukhus för onödiga troponintester. Dessa tester leder ofta till ökad oro”.

Potentiell påverkan: I England och Wales står bröstsmärtor för 700 000 av akutbesöken varje år.(4) För närvarande beställer läkare troponintester för att utvärdera om patienten har hjärtattacker en första gång vid patientens ankomst och en andra gång inom 1-6 timmar.(3) Den här studien visar att med en nyligen identifierad troponintestnivå kan läkare fördubbla det antal patienter som blir utskrivna direkt från akuten efter att ett troponintest har gjorts.(1) Dessutom kan sjukvårdssystemets kostnader minskas.

Riktlinjer: I augusti 2015 rekommenderade European Society of Cardiology (ESC) att ett högkänsligt troponintest, såsom Abbotts hs Tnl-analys, skulle kunna hjälpa till att utesluta en hjärtinfarkt inom en timme, istället för upp till tre timmar.(5) I oktober 2014 rekommenderade National Institute for Health and Care Excellence (NICE) bland annat Abbotts hs TnI-analys för att hjälpa läkare i den akuta hälso- och sjukvården i England och Wales att snabbare utesluta hjärtattacker.(6) Bland de analyser som ingick i NICE:s kartläggning var Abbotts hs TnI-test det enda som erbjöd könsspecifika gränsvärden.

Abbotts hsTnI-analys är kommersiellt tillgänglig utanför USA. Analysen körs på Abbotts ARCHITECT-familj av helautomatiska instrument.

För mer information, vänligen kontakta:
Petra Sundstrand,
Helena Thorén, Andréasson PR, Mob: 070-725 11 68, e-post: helena.thoren@anpr.se

Referenser:

[[1]] Shah A, Anand A, Sandoval Y, et al. High-sensitivity cardiac troponin I at presentation in patients with suspected acute coronary syndrome. The Lancet. Website: http://www.thelancet.com/pdfs/journals/lancet/PIIS0140-6736%2815%2900391-8.pdf

[2] Thygesen K, Alpert JS, Jaffe AS, et al. Third universal definition of myocardial infarction. European Heart Journal. 2012; 33:2551-2567.

[3] Abbott ARCHITECT STAT High Sensitive Troponin-I Package Insert (PI), November 2013.

[4] Goodacre S, Cross E, Arnold J, et al. The health care burden of acute chest pain. Heart. 2005; 91(2): 229-30.

[5] 2015 ESC Guidelines for the management of acute coronary syndromes in patients presenting without persistent ST-segment elevation. Website: http://www.escardio.org/Guidelines-&-Education/Clinical-Practice-Guidelines/Acute-Coronary-Syndromes-ACS-in-patients-presenting-without-persistent-ST-segm

[6] NICE Guidance: Myocardial infarction (acute): Early rule out using high-sensitivity troponin tests. Website: http://www.nice.org.uk/guidance/dg15.

Petra Sundstrand, Abbott Diagnostics Division, Mob: 072-527 35 04, e-post: petra.sundstrand@abbott.com.
Helena Thorén, presskontakt Andréasson PR, Mob: 070-725 11 68, e-post: helena.thoren@anpr.se

Taggar: