Många lider i tysthet av okända hudsjukdomen HS

Report this content

Den svåra och okända hudsjukdomen hidradenitis suppurativa (HS) leder till omfattande lidande och stigmatisering. En ny undersökning som biopharmaföretaget AbbVie har genomfört i samarbete med Netdoktor visar även att endast en dryg tredjedel av dem som sökt vård har fått en diagnos.

Hidradenitis suppurativa (HS) är en hudsjukdom som främst drabbar kvinnor i fertil ålder, och den uppkommer ofta i unga år. Men trots att HS drabbar omkring en procent av befolkningen är det en i stort sett okänd hudsjukdom. HS är en inflammatorisk hudsjukdom som orsakar bölder, knölar och/eller varbildningar i huden i armhålor, ljumskar, under brösten eller runt underlivet. Vissa har en mild variant medan andra drabbas av smärtsamma bölder som ger svårläkta illaluktande sår.(1,2,3)

Under juni 2015 har biopharmaföretaget AbbVie genomfört en webbaserad undersökning i samarbete med Netdoktor där 800 personer som har återkommande besvär som tyder på HS har svarat på frågor. Resultaten visar att många lider i tysthet. Endast hälften av dem som besvarat undersökningen har angett att de sökt läkare för sina besvär. Det är också en underdiagnostiserad sjukdom. Endast drygt en tredjedel av dem som sökt läkare hade fått en diagnos, och då oftast HS. Detta trots att drygt 40 procent har levt med sina besvär i mer än 10 år.

Sjukdomen har negativ påverkan på livskvaliteten uppger tre av fyra av dem som deltagit i undersökningen och hela 70 procent har angett att sjukdomen hindrat dem från närhet till en annan person. Skäl som anges för detta är utseende på hudförändringarna, smärta eller oro för dålig lukt.

”HS drabbar inte bara huden, den drabbar också psyket. Många HS-patienter lider av ångest och depression” säger Hassan Killasli, biträdande överläkare vid Hudkliniken, Karolinska Universitetssjukhuset, Solna.

Det är inte klarlagt hur HS uppkommer. Då det är en inflammatorisk sjukdom finns kopplingar till immunförsvaret, samt avvikelser i hårsäckarna.(2,3,4) Eftersom kvinnor i fertil ålder löper högre risk att utveckla HS kan sjukdomen ha ett samband med könshormoner, men det finns inte bevis för någon direkt koppling.(3,5) De medicinska möjligheterna att behandla HS har hittills varit begränsade. Vid svåra fall kan kirurgi användas för att ta bort inflammerade hudområden. Undersökningen visar också att en stor andel, 67 procent, antingen är missnöjda med den behandling de får eller står helt utan vård.

Om hidradenitis suppurativa (HS)

Hidradenitis suppurativa är en kronisk hudsjukdom som kännetecknas av inflammation i huden, oftast i armhålor, ljumskar, på skinkorna och bröstet.(2,3) Ett antal fysiska symtom är associerade med HS, såsom noduli (små knölar), bölder, fistelgångar och ärrbildning. Dessa symtom gör HS till en smärtsam sjukdom som påverkar patienternas livssituation.(2,3,4) HS uppskattas drabba 1 procent av den vuxna befolkningen. Det kan vara en utmaning att diagnostisera sjukdomen och många patienter upplever långvariga fördröjningar i diagnos och behandling.(1,2) Det finns i nuläget inget botemedel mot HS och det finns inga godkända läkemedel för sjukdomen.(5)

Om AbbVie

AbbVie är ett forskande biopharmaföretag som bildades år 2013 efter delningen av Abbott. Med hjälp av kunniga och engagerade medarbetare och en unik innovationsstrategi arbetar vi för att hitta lösningar på svåra sjukdomar med målet att förbättra livet för människor som påverkas av sjukdom. Vi är representerade i 170 länder och har cirka 28 000 medarbetare. I Sverige har vi cirka 130 medarbetare och huvudkontor i Solna. För mer information om företaget besök www.abbvie.se och www.abbvie.com, följ @abbvie på Twitter eller gå in på vår Facebook- eller LinkedIn-sida.

Elisabet Roslund, kommunikationschef
E-post:
elisabet.roslund@abbvie.com

Referenser

1. Dufour DN, Emtestam L, Jemec GB. Hidradenitis Suppurativa: A Common and Burdensome, Yet Under-Recognised, Inflammatory Skin Disease. Postgrad Med J. 2014; 90 (1062):216-21.
  2. Jemec G. Hidradenitis Suppurativa. N Engl J Med. 2012; 366:158-64.
  3. Zouboulis CC, Tsatsou F (2012) Disorders of the Apocrine Sweat Glands. In: Goldsmith LA, Katz SI, Gilchrest BA, Paller AS, Leffell DJ, Wolff K (eds) Fitzpatrick’s Dermatology in General Medicine. 8th ed, McGraw Hill, New York Chicago, pp 947-959
  4. Collier F, Smith R, Morton C. Diagnosis and Management of Hidradenitis Suppurativa. BMJ. 2013; 346:f2121.
  5. Fimmel S, Zouboulis CC. Comorbidities of Hidradenitis Suppurativa (Acne Inversa). Dermatoendocrinol 2010; 2:9-16.

6. Mayo Health Clinic. Hidradenitis Suppurativa. Available at: http://www.mayoclinic.com/health/hidradenitis-suppurativa/DS00818. Published April 9, 2013. Accessed September 10, 2013.
  7. American Academy of Dermatology. Hidradenitis Suppurativa. Available at: http://www.aad.org/dermatology-a-to-z/diseases-and-treatments/e---h/hidradenitis-suppurativa. Accessed August 28, 2014.