Stora genusskillnader i psoriasisvården

– dubbelt så många män får biologiska läkemedel

Totalt är det cirka 250 000 personer i Sverige som har sjukdomen psoriasis. Det är något fler kvinnor än män som drabbas. Men behandlingen är mycket ojämlik för de svårast sjuka. Andelen män som behandlas med biologiska läkemedel är dubbelt så hög som andelen kvinnor.

Det visar en ny undersökning som analysföretaget IMS Health har genomfört på uppdrag av biopharma-företaget Abbvie. Syftet med studien var att undersöka tillgång till biologiska läkemedel hos psoriasissjuka. Resultaten visade överraskande stora skillnader, framför allt mellan könen. Data har hämtats från Socialstyrelsens nationella patientregister och det nationella läkemedelsregistret.

- Att kvinnor inte får tillgång till samma behandling som män kom som en överraskning för oss.
Psoriasis är en allvarlig systemsjukdom som inte bara drabbar huden utan även andra organ i kroppen. Effektiv behandling kan vara skillnaden mellan att kunna arbeta eller vara sjukskriven, och ge möjlighet till ett fungerande liv för de svårast sjuka. Det är oacceptabelt att kvinnor inte får samma förutsättningar till behandling som män, säger Veronika Lindberg på Psoriasisförbundet.

I genomsnitt får män dubbelt så ofta tillgång till effektiv biologisk behandling jämfört med kvinnor. Detta mönster är genomgående oavsett ålder. Rapporten visar dessutom att genusskillnaderna är ett generellt problem i alla landsting och regioner.

- Jag har forskat kring könsskillnader inom bland annat läkemedelsområdet under flera år och ser samma mönster på andra behandlingsområden. Det är dags att ta det här problemet på allvar. Det kan aldrig accepteras att kvinnor eller män ska underbehandlas eller erbjudas sämre behandling, om det inte finns medicinska skäl för detta, säger Karin Schenck-Gustafsson, professor i kardiologi, ordförande och grundare, Centrum för Genusmedicin, Karolinska Institutet.

Rapporten visar även på stora skillnader i tillgång till biologiska läkemedel beroende på var i landet man bor. Skillnaden mellan förskrivningen av biologiska läkemedel i t ex Stockholm och Dalarna är mer än 4 gånger så stor som i t ex Blekinge, Västmanland och Jönköping.

- Det är bra att det här uppmärksammas. Kvinnor ska naturligtvis få tillgång till samma behandlingar som män. Och genus är en faktor som är av stor betydelse för vilka resultat vården uppnår. Om man inte tar hänsyn till det när man följer upp kvalitén i vården så kommer dessa skillnader att fortsätta under lång tid, säger Filippa Nyberg docent i dermatologi och VD Svenska Läkaresällskapet.

Om psoriasis
Psoriasis är en folksjukdom som drabbar cirka tre procent av Sveriges befolkning, runt 250 000 personer. Psoriasis är en systemsjukdom som inte bara påverkar huden, utan även kan drabba leder, mage, ögon, och inre organ. Det finns idag ingen behandling som kan bota psoriasis, däremot kan en bra individuell behandling hjälpa många patienter att få lindring och kraftigt minska symptomen. Behandlingen delas in i fyra grupper: krämer/salvor, ljusbehandling, invärtes behandling och biologiska läkemedel.

Om AbbVie
AbbVie (NYSE: ABBV) är ett globalt biopharmaföretag som skapades 2013 efter delningen av Abbott. AbbVie kombinerar lång erfarenhet som läkemedelsföretag med innovationskraft och snabbhet från bioteknik för att utveckla avancerade behandlingar för några av världens allvarligaste och mest komplicerade sjukdomar. Under 2013 kommer AbbVie att ha cirka 21 000 medarbetare och marknadsföra läkemedel i 170 länder. AbbVie har i Sverige cirka 125 medarbetare och kontor i Solna, Stockholm. För mer information om företaget, dess medarbetare och produktportfölj besök www.abbvie.com

Kontaktpersoner
Filippa Nyberg, docent i dermatologi och VD Svenska Läkaresällskapet, mobil 073-966 05 14