ABC-Gruppen skapar ny standard för skolfoto – Allt fler väljer elevanpassade foton via webben

Report this content

ABC-Gruppen håller på att förändra branschen för skolfoto på samma sätt som man för snart sju år sedan förändrade marknaden för studentmössor och studentartiklar. Många skolor har redan valt ABC-Gruppens erbjudande som innebär att eleven själv har stor frihet att välja hur man vill bli fotograferad. Dessutom har hanteringen förenklats genom att man via webben väljer foton, storlek och antal, istället för att få foton hemskickade som sedan kan behövas returneras.

När ABC-Gruppen för två år sedan tog sig an den då mycket förlegade branschen för skolfotografering präglades den av fantasilösa standardiserade porträtt med gråmelerad bakgrund och ytterst liten möjlighet till påverkan från skolledning, elever och föräldrar. Färdiga kopior av den bild som valts ut av fotografen skickades hem oavsett om eleven ville köpa dem eller inte.

ABC-Gruppen har med framgång gått över till att erbjuda föräldrar och elever möjligheten att välja vilka bilder man eventuellt vill köpa på webben och därefter om de ska levereras digitalt, utskrivna eller till exempel inramade. Förutom det sker fotograferingen i studioliknande miljöer och eleven kan sedan själv anpassa bilderna på webben efter önskemål. Redan efter ett år nådde bolaget en omsättning på cirka 10 Mkr för affärsområdet skolfoto och intresset indikerar en fortsatt mycket snabb expansion.

– Vi kunde i skolfotobranschen se stora likheter med hur marknaden för studentartiklar såg ut då vi startade bolaget. Många andra aktörers affärsidé har delvis byggt på att kunden ska vara glömsk och inte skicka tillbaka bilderna, något som lett till ett stort missnöje. Vår målsättning har hela tiden varit att erbjuda ett helt nytt alternativ till traditionellt skolfoto och det är med stor glädje vi nu ser fler aktörer följa efter. Konkurrensen gynnar elever och föräldrar som får den service, kvalitet och framför allt de bilder de förtjänar och vill använda, säger Tomas Sundh, en av ABC-Gruppens grundare och VD för Estate Europe.

ABC-Gruppen startades 2002 av de tre skolkamraterna Alexander, Babak och Tomas och på tio har de byggt upp ett framgångsrikt företag med en omsättning på 85 Mkr och en vinst på 7,4 Mkr. 2010 blev ABC-Gruppen dessutom utsedda till Årets Företagare i Stockholms län.

För frågor och mer information, kontakta:

Tomas Sundh, tel: 0704-92 39 26, 08-599 209 04, e-post: tomas@estateeurope.com

Om ABC-Gruppen

ABC-Gruppen är en del av Estate Europe, Nordens största leverantör av studentartiklar. Vi arbetar för en minnesvärd skoltid genom att sälja produkter som stärker traditionerna och samhörigheten på skolan och eleven kan behålla som minne, exempelvis studentmössor, årsböcker, skolkläder och skolfoton. ABC-Gruppen finns i Sverige, Danmark och Finland.

Taggar: