Abelco avyttrar Hembad

Abelco Investment Group (”Abelco” eller “Bolaget”) har idag ingått avtal om att avyttra samtliga aktier i Hembad Sverige AB (”Hembad”) till befintlig aktieägare. Köpeskillingen uppgår till 1 krona och innebär en nedskrivning om ca 2 Mkr.

Den nytillträdde styrelsen tillsammans med ledningen i Abelco har sedan tillträdet genomgått en översyn av Bolaget och dess innehav. Detta för att anpassa och justera portföljen till att mer spegla de digitala trender som finns och ta en mer digitaliserad inriktning. Med bakgrund av detta har ett avtal nåtts om att avyttra Hembad för 1 krona till befintliga ägaren WIEL Holding AB. Avyttringen av Hembad kommer att innebära en nedskrivning om ca 2 Mkr. Det innebär även att Abelco inte längre kommer att behöva bidra till finansieringen av Hembad.

Abelco kommer att fortsätta arbetet med att renodla verksamheten och se över portföljen och har för avsikt att avyttra/likvidera de tillgångar som inte längre är i linje med den nya övergripande strategin.

Magnus Leppäniemi, Vice VD
E-post: Magnus@abelco.se

Abelco Investment Group är ett investmentbolag. Bolaget investerar i olika tillväxtbolag, med störst inriktning mot IT-sektorn samt gaming. En stor del av investeringarna återfinns inom Norden och Sydostasien, där bolagets investerings- och venture modeller används som grund för affärsverksamheten. Abelco Investment Group har sitt huvudkontor i Stockholm.