Abelco Investment Group - Kvartalsrapport Januari - Mars 2021

Positivt resultat för femte kvartalet i rad

Koncernen i sammandrag

(TKR om ingen annat anges)   2021-01-01   2021-03-31 2020-01-01 2020-03-31 2020-01-01 2020-12-31
Summa nettoomsättning  1 253 1 727  6 924
Rörelseresultat efter avskrivningar -2 358 1 496 -8 175
Resultat före skatt  6 969 -2 576  96 644
Periodens resultat  6 969 932  96 657
Periodens kassaflöde -7 556 491  9 861
Resultat efter skatt per aktie, kr*  0,004 0,001 0,059
Eget Kapital per aktie, kr*  0,104 0,068 0,107

*Beräknat på det faktiska antalet aktier som fanns vid respektive periodslut

Kommentarer till den finansiella rapporten

• Det redovisade resultatet för första kvartalet förbättrades med 6 Mkr till 7 Mkr (1 Mkr).

• Nettoomsättningen för koncernen för första kvartalet var lägre än föregående års kvartal 1,3 Mkr (1,7 Mkr) vilket kan härledas till avyttring av ej lönsamma bolag.

• Kostnaderna för första kvartalet minskade till 3,8 Mkr (4,7 Mkr).

• Kvartalets kassaflöde uppgick till -7,5 Mkr (0,5 Mkr) där en större amortering under kvartalet ingick.

• Det egna kapitalet vid periodens slut uppgick till 176,6 Mkr (96,1 Mkr). Det egna kapitalet per aktie uppgick vid periodens slut till 0,10 kr (0,07).

• Resultatet per aktie för kvartalet uppgick till 0,004 kr (0,001kr)

Väsentliga händelser under perioden

• Styrelseordförande och VD ökar sina innehav i Abelco Investment Group

• Abelco deltar och ökar sitt innehav i Fatberry Sdh
  • Conax Group AB förvärvar Vopy AB och byter namn till Vopy AB
  • Teckningsoption av serie TO3 har nyttjandeperiod under kvartalet
  • Abelcos största aktieägare Fatfish Group tecknar sig för 3 Mkr i TO3
  • Portföljbolaget Smartfunding lanserar sin nya finansieringsplattform
  • Portföljbolaget RightBridge Ventures förvärvar andelar i ESPL samt 26 st speltitlar
  • Portföljbolaget iSecrets presenterar vinst samt kraftigt ökad omsättning för helåret 2020
  • Abelco refinansierar sin lånestruktur och förbättrar lånevillkoren
  • Portföljbolaget RightBridge Ventures förvärvar andelar i bolaget LilMix AB

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Portföljbolaget RightBridge Ventures förvärvar andelar i Epulze samt genomför en riktad nyemission

• Abelco deltar i Smartfundings nyemission
  • Styrelseledamoten Kin-Wai Lau förvärvar aktier i portföljbolaget iCandy

VD har ordet - Positivt resultat för femte kvartalet i rad

Efter ett lyckat år 2020 rent resultatmässigt, där vi även strukturerade om portföljen och stärkte våra innehav i de vertikaler vi fokuserar på, har Abelco nu tagit steget in i det nya året och kan presentera det första kvartalet till marknaden för 2021.

Det är en mycket spännande tid vi har framför oss då den digitalisering vi ser fortsätter att öka och våra innehav fortsätter att utvecklas.

Vi har idag en portfölj i Abelco som skiljer sig avsevärt från tidigare år och som har vuxit sig stadig i de vertikaler som vi har arbetat inom. Abelco arbetar idag inom tre segment som växer expansivt och flera av våra portföljbolag har även de överträffat våra förväntningar. iCandy växer med nya spel och flera intressanta publishingavtal, Fatberry fortsätter att växa inom fintech segmentet och iSecrets presenterade ett mycket positivt resultat för året 2020. Samtidigt har RightBridge förvärvat bolag eller andelar och värderades nu efter den senaste rundan till hela 145Mkr, där även externa investerare och fonden Modelio valt att kliva in i RightBridge.

Jag ser att vi kan bidra med värde i de bolag som vi arbetar nära med och bidrar med resurser och kapital för att skapa tillväxt. Bolag som iCandy, Fatberry, iSecrets, Smartfunding och RightBridge har alla den senaste tiden vuxit och ökat i sitt värde. Vi kan dock se att iCandys kurs har backat senaste tiden och vi arbetar självklart för att bolaget skall växa och följer deras lansering i Kina noggrant. iCandy har många bra saker på gång och deras nya lanseringar, förvärv och joint-venture projekt tror jag kommer skapa en stabilare grund att stå på.

QuickBit är också ett av våra listade innehav som efter sin omställning visat en mycket positiv utveckling med en stark rapport.

Jag ser att vi i Abelco måste ha ett bättre informationsflöde till marknaden gällande våra innehav och dess värderingar och ägandeförhållanden. Vi kommer därför från och med efter halvårsskiftet att börja presentera värdet och ägandet i våra portföljbolag på en månadsbasis genom hemsidan, som även den kommer att få ett lyft under sommaren och håller just nu på att analyseras och revideras. I vår senaste marknadsvärdering ser vi att värdet för Abelco har ökat, detta trots den nedgång som iCandy har haft under kvartalet. Värdet stärks av den uppgång vi ser i de andra vertikalerna och det skall bli spännande att följa innehaven framöver.

Under kvartalet har vi verkställt flera aktiviteter som utvecklat portföljbolagen i en positiv riktning. Vi har ökat vårt effektiva ägande i Fatberry genom deltagande i nyemission, vi ser också att Fatberrys omsättning ligger inom målet för deras årsomsättning om ca SEK 20M, vilket är tillfredställande då bolaget haft lansering med en färdig produkt i endast ca 18 månader.

Vi var även delaktiga i Smartfundings emission. Smartfunding som under kvartalet släppte sin nya finansieringsplattform och genomförde flera partnerskap för en starkare lansering i Sydost Asien. Inom fintech segmentet ser vi även att Vopy har ökat vårt värde i den senaste emissionen och vi har nu mer än dubblat vårt värde sedan vi investerade i bolaget, en ökning med ca 240% sedan vår initiala investering.

Det finns även flera innehav som står redo att ta nästa steg i tillväxt, iSecrets och Green Ideas är bolag som skapat intresse och fått ordning på sin strategi och arbetar nu med implementering av sina affärsmodeller. Under året 2020 gjorde vi de nödvändiga nedskrivningar i de bolag som vi inte längre ser samma potential i som tidigare år, TBS, Wheelys och Hembad mfl. Vi kommer därför inte längre att kommunicera kring dessa innehav, om inte någonting ändras kring innehaven i framtiden. Även Mockfjärd som vi nu har likviderat för att bolaget inte ska belasta Abelco med vare sig likviditet eller resurser.

Resultatet

Det ger oss en stabil grund då vi kan visa upp ett positivt resultat även om vissa av våra listade innehav har sjunkit i sin aktiekurs. Vi har goda anskaffningsvärden vilket visar att vi kommer in i rätt tid i bolagen som sedan går vidare. De bolag som inte ligger listade måste vi värdera och bokföra enligt principen anskaffningsvärden, även om vi kan realisera och då till ett betydligt högre belopp. Vi fortsätter att arbeta hårt med balansräkningen för att skapa en sund balans i portföljen och kan skapa framtida vinster genom avyttringar. Vi har flera listade innehav som vi nu ägt under en längre tid och vi ser med noggrannhet och analyserar när det är dags att avyttra, detta för att kunna skapa värden i andra innehav och projekt inom Abelco portföljen.

Abelco Investment Group

Abelco är ett investmentbolag och ”venture-builder” som investerar eller bygger bolag i den digitaliserade tillväxtsektorer med ett primärt fokus inom vertikalerna Gaming/E-sport, E-handel och Fintech.

Abelco vill ge bolagen verktyg och expertis vilket sedan är tänkt ge bolagen en tillväxt och då skapa solida bolag som sedermera kan komma att noteras eller säljas. Därtill kan Abelco genom synergier eller existerande nätverk välja att starta egna bolag (så kallade ventures) för att nå ut till en specifik kundkrets eller bransch där bolaget ser utvecklings- och tillväxtpotential.

Vi tittar mycket på själva bolagen, entreprenörerna och produkterna samt bedömer möjligheten för respektive team att leverera inom de trender och miljöer bolagen befinner sig i. Våra bolag har en hemmamarknad i Skandinavien eller i Sydostasien, där Abelco är verksamma med kontor i Stockholm, Singapore och Kuala Lumpur. Våra portföljbolag skall kunna nå en bred internationell marknad.

Utveckling av innehav under första kvartalet 2021

iCandy

iCandy har under kvartalet tecknat avtal med Ohayoo kring lansering av spelet Rocky Rampage och Masketeers i Kina. Ohayoo är en större publisher och dotterbolag till det mer kända bolaget Tik-Tok och deras gaming bolag. iCandy har även omarbetat spelet för att passa in för den nya marknaden och fått en positiv återkoppling från testerna. iCandy siktar på lansering under andra kvartalet 2021. Bolaget har sedan tidigare gjort en större emission och har ca 11M AUD i kassan, man valde även att göra ett mindre förvärv under kvartalet. iCandy presenterade en intäktsökning på hela 240% för årets första kvartal. Även om aktien gått ner lite under den sista tiden har vi en positiv inställning till både kursen och bolaget och avvaktar deras kommande steg kring nya spelet Claw Stars och Kina lansering.  – Abelco äger 34,3% av iCandy

RightBridge

RightBridge har under och efter kvartalets slut slutfört flera transaktioner som slutade i en emission värderad till totalt 55 Mkr, RightBridge har nu innehav i LilMix, ESPL, E-Pulze, samt licens för den nordiska marknaden där man knutit till sig samarbetspartners som Scout Gaming och Knot-OK. Vi ser en stor potential i RightBridge som bygger och fokuserar på esport och gaming där bolaget skall arbeta för ökade intäktströmmar och synergier i ett ekosystem inom sina genrer. RightBridge har nu visat att ekosystemet samt förvärvsstrategin är hållbar. Vi ser därför att RightBridge kan vara lämpligt för en framtida notering. - Abelco äger 53% av RightBridge AB

iSecrets

iSecrets presenterade under första kvartalet sina siffror för 2020 och har visade då en mycket bra omsättningsökning och vände även året till vinst. Bolaget har under början av 2021 fortsatt sin affär mot B2B och arbetar nu med utveckling för att kunna implementera sina nya produkter till fler återförsäljare. Bolaget har tidigare inte haft en större omsättning på sin egen hemsida men bygger nu även där en print-on-demand lösning. Implementeringen mot den större marknadsplatsen har fått positiva feedbacks under testomgången och man befinner sig nu live med produkterna. - Abelco äger 47,2% av iSecrets

Fatberry
Fatberry fortsätter att öka sin omsättning och har nu även utökat sitt erbjudande med flera produkter, bolaget har även startat samarbeten med flera parter, bland annat Visa och en kampanj med influencern MissFazura som har över 5,5M följare. Abelco valde i början av 2021 att öka sitt innehav genom ett direkt ägande i Fatberry och deltog i emissionen som stängde under mars månad, Då Fatberry har en färdig produkt och en ökande omsättning ville vi investera direkt från Abelco och på så sätt även flytta värden närmare Abelco och våra aktieägare. - Abelco har ett effektivt ägande om ca 32,3% av Fatberry.

Smartfunding

Smartfunding har genomfört en emission där Abelco deltog genom vårt bolag Fintech Asia. Emissionen säkrade den lansering som nu är i full gång på den Sydost Asiatiska marknaden. Bolaget har även stärkt sin lansering med flera bra samarbetspartners. Samt det förvärv som Fatfish gjorde, där Smartfunding kan använda sig av deras flöden.  - Abelco har ett effektivt ägande om ca 26% av Smartfunding

VOPY

Vopy gjorde en transaktion där man i princip fusionerade ihop sig med Conax Group AB och bytte sedan namn till Vopy AB. Genom Vopys senaste emission har värdet på Abelcos innehav ökat med 240% sedan vår ursprungliga investering. Vopy har sedan löpande kommunicerat flera positiva nyheter kring sin kundanskaffning och vi ser att bolaget byggt en spännande organisation för framtiden.  - Abelco äger 3,8% av Vopy AB

QuickBit

Slutet på året 2020 var ett turbulent år för QuickBit med en sjunkande omsättning, bolaget har efter det kommunicerat en omställningsprocess där man sökte nya intäktsströmmar och ville utveckla och bredda sin affär. Vi har även gjort en mindre blockförsäljning under början av året 2020, där vårt totala försäljningspris sedan hamnade på ca 17kr. QuickBit har efter omställningsprocessen visat en mycket bra rapport där man bevisar att omsättningen är på uppgång. Den senaste nedgången i kursen tycker jag inte motsvarar den rapport som presenterades och vi följer utvecklingen noggrant för att avväga våra möjligheter. - Abelco äger ca 3,3% av Quickbit

Cloudaron

Cloudaron är ett av våra bolag IT bolag som arbetar med cloudstorage inom Saas segmentet och IT strukturer. Bolaget är listat i Malaysia. Cloudaron som arbetar väldigt nära sina kunder med sin cloudstorage lösning och har väldigt bra återkommande årliga intäkter från bland annat den offentliga sektorn. Cloudaron senaste halvårsrapport (brutet räkenskapsår) visade en omsättning på SEK 68,9M och en vinst på 4,6M. Cloudaron är ett moget bolag där vi önskar oss en mer likvid aktie för att kunna se över våra exitmöjligheter. - Abelco äger 5,3% av Cloudaron

Likviditet och finansiering

Koncernen hade vid periodens utgång 3,4 Mkr (1,6 Mkr) i likvida medel. Per den 31 mars 2021 hade koncernen räntebärande skulder om 42,1 Mkr (53,3 Mkr).

Eget kapital, aktiekapital och antal aktier

Per den 31 mars 2021 uppgick koncernens egna kapital till 176,6 Mkr (96,1 Mkr). Aktiekapitalet är fördelat på 1 693 122 192 aktier med ett kvotvärde om 0,015282. Samtliga aktier utgörs av samma serie och äger samma rätt till röst och vinst i bolaget.

Aktien

Abelco Investment Groups aktie handlas på NGM SME under symbolen ABIG och innehar ISIN SE0003617075.

Transaktioner med närstående

Inga transaktioner med närstående har förekommit under rapportperioden.

Redovisningsprinciper

Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning, K3. Bolagets tillgångar och skulder upptas till anskaffningsvärdet respektive nominellt värde om ej annat framgår. Inom koncernen upptas de helägda dotterbolaget FiPL Ltd Pte för reglerna inom IFRS.

Granskning

Denna rapport har ej varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisor.

Kommande rapporttillfällen

Abelco lämnar återkommande ekonomisk information enligt följande plan:

7 juni 2021 - Årsstämma för året 2020

26 augusti 2021 - Rapport avseende andra kvartalet 2021

25 november 202 - Rapport avseende tredje kvartalet 2021

24 februari 2022 - Rapport avseende fjärde kvartalet 2021

Abelco Investment Group (publ), den 27 maj 2021

För ytterligare information vänligen kontakta:

Telefon: 073-536 77 33

Kenneth Arnström, styrelseordförande

E-post: kenneth.arnstrom@abelco.se

Offentliggörande