Abelco Investment Group: VD Brev

Jag vill önska er alla en skön sommar och innan semestrarna tar vid sammanfatta det första halvåret av 2022.

Årets första halva har såklart påverkats av den nuvarande invasionen av Ukraina och den efterföljande globala inflationen. Även om vi i Abelco och våra portföljbolag inte har påverkats direkt, så har vår bransch såklart påverkats av den globala konjunkturen och dess turbulenta tid.

När jag i december hade varit VD för Abelco i två år såg jag tillsammans med många andra en tid efter Corona-pandemin, dock började året 2022 med flera händelser som startade den nuvarande turbulenta marknaden, vi såg en trend av avmattning och en sjunkande marknad som resultat av flera globala händelser.

Vi känner ändå inom Abelco en stor tillförsikt och står starka där våra investeringar i digitala bolag fortsätter generera goda nyheter och utveckling. Vår portfölj har från 1 januari 2022 ökat totalt med ca 6% i värde och vi har under halvåret gjort två större transaktioner. Vi har refinansierat oss och även gjort en ny investering i bolaget Baitlove. Vi har även avyttrat bolaget Green Ideas, samt gjort en mindre avyttring i bolaget Vopy som ett led att fokusera på nyckelinnehav. I båda fallen har vi hämtat hem vinster i förhållande till ursprunglig investering. Som tidigare kommunicerats har vi även arbetat intensivt med våra övriga portföljbolag, där RightBridge bland annat genomfört förvärvet av bolaget Knacks, stängt sin kapitalrunda och nu även signerat avtal om ett omvänt förvärv, detta för att befinna sig i en kommande listad miljö under 2022.

Marknadens turbulens har såklart lett till lite längre ledtider i några av våra projekt. Det har helt enkelt tagit lite längre tid än vi planerat. Detta märktes bland annat gällande RightBridges genomförande av affärsplan samt tidsplan. Så det var väldigt positiva nyheter när vi nu förra veckan kunde presentera både en kapitalisering och det omvända förvärvet. Att vi under rådande omständigheter stänger både en emission och en transaktion i RightBridge tycker jag är starkt arbetat av framför allt RightBridge´s team som skall ha en stor eloge.

Vi startade RightBridge med en tes, en tes om att goda intäktsmöjligheter finns inom e-sport och gaming, givet att vi agerar på rätt sätt i en fragmenterad marknad. Fokus är åtnjuta synergier genom rätt ”approach” mellan varumärken och bolag som en katalysator. Jag kan se att RightBridge redan nu efter ytterligare slutförda förvärv har ökade intäkter och antal medlemmar.

iCandy har under halvåret förvärvat tre bolag (Flying Sheep, Gameconomy & Storms) samt presenterat ett stort återköpsprogram på upp till 135 miljoner aktier. iCandy har även signerat ett nytt avtal med Froyo Ventures Lab som skall generera ca AUD 4M i intäkter. Så nog tycker jag att hösten ser spännande ut för iCandy.

Under halvåret har vi även arbetat med vår likviditet så vi kan beräkna en uthållighet och en genomförbar horisont med de projekt vi idag driver. Första halvåret har som sagt varit turbulent för våra listade bolag. Där flertalet av dem har haft en fallande aktiekurs på mellan 20% och 50%, men där har vi en styrka i att vi i skrivande stund ändå har ett värde om SEK 184,7M i de listade bolagen (RightBridge medräknat).

Under perioden har vi i Abelco också stärkt den onoterade portföljen. Inför den stundande sommaren har vi i Abelco varit inne i vår mest intensiva fas gällande den onoterade portföljen. Vi har signerat förvärvet av andelarna i det onoterade bolaget ASEAN Fintech Group, där den extra bolagsstämman den 8 juni slutförde förvärvet.

Abelco fortsätter på den inslagna vägen. Under den rådande marknadssituationen arbetar vi hårt med att koncentrera portföljen och att fortsätta med det vi gör bra. Det kan vara svårt att bli belönad för hårt arbete ibland. Men, även i denna marknad finns det många möjligheter också. Jag tycker flera av våra bolag har tagit steg framåt i denna svårnavigerade makromiljö.

Våra listade innehav är såklart undervärderade för tillfället. Men jag tycker att vi i Abelco står rustade för framtiden. Våra portföljbolag går framåt och vi ser en hävstång i horisonten och skall vara redo för en framtida uppvärdering. Att vi under dessa tider kan rapportera ett portföljvärde på totalt ca SEK 400M när flera av våra listade tillgångar har haft en negativ kursutveckling, gör att jag ser med en spännande blick mot horisonten och när vi ser en mer positiv marknad kan vi förvänta oss en hävstång som bör resultera i en stark uppvärdering av portföljen.

Till sist önskar jag er alla en trevlig sommar!

Abelco Investment Group AB (publ) engagerar sig i bolag enligt strategin: investeringar till rimlig värdering med goda förutsättningar till börsnotering. Abelco skapar därmed investeringsförutsättningar med hög avkastningsnivå till rimlig risknivå