Abelco Investment Group avyttrar sitt innehav i portföljbolaget Green Ideas AB

Abelco Investment Group (”Abelco”) har idag tecknat ett avyttringsavtal gällande försäljningen av aktierna i portföljbolaget Green Ideas AB (”Green Ideas” eller ’’Bolaget’’) för ca 3,6 Mkr till Circular Ventures AS. I avtalet finns även möjlighet till en tilläggsköpeskilling samt återköpsmöjlighet för Abelco upp till 20% av aktierna.

Green Ideas är ett bolag som inriktar sig mot industrin och utvecklar tekniska lösningar för hantering av avfall samt omvandling av plast till olja genom en pyrolysteknik.

Abelco investerade i Green Ideas 2018 med en intention om att Bolaget var redo för en listningsprocess, vilket tagit längre tid än beräknat.

Abelco har sedan investeringen i Green Ideas tydliggjort och antagit en ny investeringsstrategi mot tech och digitaliserade vertikaler, vilket haft en inverkan på beslutet.

Avbetalningsplanen stipulerar att Abelco har rätt att återköpa upp till 20% av aktierna för 1,5Mkr inom 24 månader. I avtalet finns även en fördelning av övervärdet om förvärvande part säljer aktierna vidare inom 24 Månader.

”Vi har varit med i Green Ideas sedan år 2018 och vi ser efter en analys att vi inte är rätt ägare till bolaget. Green Ideas har tagit flera positiva steg det senaste året men har en längre resa till notering än beräknat. Vi önskar Green Ideas lycka till i framtiden och känner oss bekväma med vår möjlighet till återköp av aktierna om detta skulle bli aktuellt” – Johan Rooth, VD Abelco Investment Group AB

Denna information är sådan information som Abelco Investment Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 10-02-2022.