Abelco Investment Group investerar i sportfiskebolaget Baitlove AB

Abelco Investment Group (”Abelco”) investerar ca 15% av rösterna och kapitalet i sportfiskeföretaget Baitlove AB (’’Baitlove eller Baitlove Metaverse’’).

Abelco kan idag meddela marknaden att Bolaget tecknat sig för 15% av rösterna och kapitalet i Baitlove för ca 0,4Mkr. Baitlove Metaverse är ett nystartat ekosystem inom sportfiske som tillhandahåller egenutvecklade digitala tjänster till användarna i deras Metaverse. Investeringen sker efter en längre tids dialog med grundarna av Baitlove och där Abelco nu tar plats som strategisk ägare och partner till Baitlove.

Baitlove eller Baitlove Metaverse som helheten kallas internt är ett nystartat ekosystem inom sportfiske som tillhandahåller egenutvecklade digitala tjänster till sina användare. Med Metaverse menar Baitlove en digital värld av olika tjänster där användare kan mötas och förenas inom sitt sportfiskeintresse.

Baitlove grundades av de erfarna sportfiskepionjärerna Mattias J Fors och Klas ”thepikefather” Skoglund med missionen om att bli ett ledande globalt sportfiskemetaverse med bas i Sverige. Mattias och Klas, som båda är välkända inom sportfiskevärlden, har genom åren haft flertalet olika engagemang kopplade till sportfiske, så som styrelseuppdrag, redaktörer etc.

Baitlove är i grunden en digital plattform, ett Metaverse, med olika tjänster som alla syftar till att ge dig som är fiskeintresserade en plats att vara på tillsammans med likasinnade, oavsett om du är nybörjare eller professionell.

På kort tid har Baitlove Metaverse presenterat en rad olika digitala tjänster så som Baitlove Showroom, Baitlove News, Baitlove Pod och Baitlove Inspiration. Baitlove Showroom är t ex ett galleri av unika handbyggda beten för de flesta kända arter såsom gädda, abborre och gös där individen kan skapa en profil och ladda upp egna betesbilder samt söka bland tusentals andra beten.

Tillväxten sedan lanseringen av Baitlove den 4 oktober 2021 har varit över förväntan och bara Baitlove Pod har haft över 100 000 streams. Baitlove har en väldefinierad plan över de kommande tre åren, som innefattar mängder av nya skalbara digitala tjänster och som ligger till grund för det Metaverse som nu skapas.

’’Baitlove är en ny satsning inom sportfiskemarknaden som har en stor tillväxtpotential inom alla åldrar, men där vi ser att Sverige ligger många år efter internationellt. Baitlove har stora planer på att bygga ett familjärt Metaverse som sedan kan innehålla flera synergier med våra andra bolag i portföljen. Att Baitlove nyligen lanserat men kan redan nu visa en stark dragkraft är väldigt positivt.

Vi har haft en dialog med Baitlove innan starten och tycker att grundarna Mattias och Klas tillsammans med övriga i teamet har ett unikt nätverk inom branschen, vilket kommer möjliggöra den fortsatta utvecklingen av Baitlove. Vi på Abelco är glada av att vara en del av detta och ser mycket fram emot den fortsatta tillväxten med målet om att bli ett ledande globalt sportfiskecommunity’’, säger Johan Rooth, VD Abeclo

”Vi är väldigt glada över att nu välkomna ombord Abelco som delägare i Baitlove. Baitlove har precis påbörjat sin resa och det har därför varit av strategisk vikt att få ombord investerare vi kan växa tillsammans med. Vi befinner oss just nu i en väldigt bra position, där Baitlove förmodligen kommer överraska många i branschen med de tjänster som löpande kommer lanseras. Abelco har tydligt under dialogens gång visat att de förstått vad vi vill bygga och åstadkomma, därför är de den perfekta strategiska investeraren och partnern till Baitlove”, säger Mattias J Fors, VD Baitlove

För mer information om Baitlove besök deras hemsida HÄR

Denna information är sådan information som Abelco Investment Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 22-03-2022.