Abelco Investment Group tecknar avtal om förvärv av andelar i ASEAN Fintech Group genom avyttring av Fintech Asia Group

Abelco Investment Group (”Abelco’’) tecknar avtal om att förvärva ca 17,5% av ASEAN Fintech Group (”AFG”). Betalningen erläggs genom aktier i bolaget Fintech Asia Group. Abelco´s andel i AFG värderas efter affären till ca SEK 64,8M. Avtalet stipulerar att affären skall slutföras inom ca 60 dagar och sedan godkännas vid en extra bolagstämma i Abelco.

Höjdpunkter:

• Genom transaktionen får Abelco en större exponering mot flera bolag i AFG’s portfölj och utökar därmed vår fintech-vertikal.
  • Abelco tecknar avtal om att förvärva ca 17,5% i AFG, AFG kommer efter den slutförda transaktionen att ha ett ägande i Fatberry och Smartfunding om totalt 62,5% respektive 89,4%.
  • Förvärvet förutsätts att AFG sedan förvärvar de resterande andelarna av Fintech Asia Group.
  • Abelco innehar även en rimlig säkerhet i en framtida utspädning då avtalet stipulerar att AFG’s värde i den nästkommande transaktionen eller emissionen skall överstiga USD 100M.
  • Avtalet är villkorat av att aktieägarna godkänner affären på en extra bolagsstämma i Abelco, samt ett godkännande av ägarbytet från MAS (Monetary Authority of Singapore)
  • AFG är en integrerad fintech-grupp som har en befintlig portfölj med 7st bolag som bygger en integrerad värdekedja över tre kärnvertikaler, Payments, BNPL/Lending och Insurtech - En presentation av AFG finns bifogad.

ASEAN Fintech Group har positionerat sig som en regional fintech-business-builder med en stark förvärvs-och investeringsstrategi. Under 2021 hade ASEAN Fintech Group ca USD 1,06 miljarder i GTV (Gross Transaction Value), samt totala intäkter (pro-forma) i gruppen om ca USD 1,38 miljoner. Antalet kunder/konsumenter som använde sig av koncernens produkter uppgick till 20 300 med ca 1 800 merchants, där bolaget skapar värde genom att digitalisera ett handelsflöde av de snabbväxande fintechmarknaderna i Sydostasien.

Bolagen i AFG:s ekosystem är högt integrerade och kompletterar varandra.

Därutöver besitter ASEAN Fintech Group flertalet olika regulatoriska finansiella licenser över flera länder i Sydostasien. AFG sysselsätter idag mer än ca 120 heltidsanställda på fyra nyckelmarknader i Sydostasien, nämligen Singapore, Malaysia, Indonesien och Thailand.

ASEAN Fintech Group har ett uttalat mål och strategi om att fortsätta växa och bredda sin portfölj genom fler transaktioner. AFG har även en klar listningsagenda vilket tillsammans med Bolagets uttalade mål kommer att skapa värde för Abelcos aktieägare.

’’Genom denna transaktion blir vi en del av en koncern som har ett flöde på över 1 miljard dollar. Vi behåller även en möjlig framtida uppsida genom att Fatberry och Smartfunding fortsatt är kvar inom ASEAN koncernen. Vi vinner även fördelar med att ha ett ägande i ett bolag som har som mål att växa och skapa värden genom M&A eller en framtida möjlig listningJohan Rooth, VD Abelco Investment group AB

Länk till ASEAN Fintech Groups hemsida HÄR

Denna information är sådan information som Abelco Investment Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 31-03-2022.