Abelco Investment Group uppdaterar marknaden kring ASEAN Fintech Group

ASEAN Fintech Groups (”AFG”) dotterbolag SF Direct Sdn Bhd (“SF Direct”) har erhållit ett villkorat godkännande från Malaysia Ministry of Local Government Development för att bedriva utlåningsverksamhet inom digitala valutor.

SF Direct är en del av Abelcos multivertikala fintechbolag ASEAN Fintech Group och är nu med ett villkorat godkännandet på en utvald lista av bolag, där tidigare licensmottagare inkluderar AirAsia’s Big Bay och Grab Finance Malaysia.

Det villkorade licensavtalet omvandlas till en fullständig licens när SF Direct uppfyller följande krav:

• inrätta ett serverrum för sin digitala utlåningstjänst, samt;
  • att programvaran granskas för att överensstämma med nämnda myndigheters riktlinjer.

SF Direct avser att uppfylla ovanstående krav inom de kommande 6 månaderna och låta den villkorliga licensen omvandlas till en fullständig licens för att kunna lanseras.

AFG har sedan 2019 betjänat över 1400 företagskunder i regionen, främst genom Smartfunding Pre Ltd, licenserat av Monetary Authority of Singapore (MAS) för att bedriva online aktiviteter som är relaterade till utlåning och värdepapper. Erhållandet av licensen för utlåning av digitala valutor i Malaysia kommer avsevärt att utöka AFG:s digitala utlåningsavtryck i Sydostasien och låta företaget dra nytta av möjligheterna inom Malaysias digitala utlåningssystem.

Malaysia är en av de snabbast växande ekonomierna i Sydostasien, och trots Covid-19 pandemin rapporterade landet en 14,2% BNP-tillväxt för det tredje kvartalet 2022. Malaysia står enligt Securities Comission Malaysia (SC) inför ett finansieringsgap om RM90 miljarder (220,5 miljarder SEK), och detta finansieringsbehov skapar gott om möjligheter för den digitala utlåningsindustrin.

För mer information, se pressmeddelande HÄR

Abelco Investment Group är ett investmentbolag. Bolaget investerar i olika tillväxtbolag, med störst inriktning mot IT-sektorn samt gaming. En stor del av investeringarna återfinns inom Norden och Sydostasien, där bolagets investerings- och venture modeller används som grund för affärsverksamheten. Abelco Investment Group har sitt huvudkontor i Stockholm.