Abelco Investment Groups portföljbolag iCandy förvärvar spelstudion Storms från ledande asiatiska telekombolagen: Singtel, AIS och SK Telecom

iCandy Interactive Limited (’’iCandy’’ eller ’’Bolaget’’) meddelar att de har ingått ett avtal om att förvärva 51% av spelutveckling- publicering- och licensieringsföretaget Digital Games International Pte Ltd (’’Storms’’). I avtalet finns även en option om att förvärva de återstående 49% av Storms inom en överenskommen tidsperiod.

Höjdpunkter:

• Storms ägs strategiskt av de tre ledande telekombolag i Asien, nämligen Singtel, AIS och SK Telecom. Dessa anses var bland de största telekomoperatörerna inom sina geografiska områden (Sydostasien, Thailand och Sydkorea) och har en gemensam access till över 700M användare.
  • iCandy förvärvar 51% av bolaget Storms – De nuvarande aktieägarna i Storms har en option om att sälja de återstående 49% av Storms till iCandy inom en överenskommen tidsperiod.
  • Transaktionen markerar ytterligare ett steg i iCandys strategi att bygga den ledande integrerade globala spelplattformen för Metaverse och Singtels, AIS och SK Telecoms respektive strategier för att förse sina kunder med unikt och engagerande innehåll.
  • Förvärvet avser en initial köpeskilling på AUD 8M som ska betalas i nya aktier.
  • Storms oreviderade intäktssiffror för kalenderåret 2021 var AUD 4,3M och har AUD 7,6M i likvida medel.
  • Efter förvärvet kommer iCandy att arbeta med sina nya strategiska aktieägare för att ge en integrerad spelupplevelse på nästa nivå till de miljontals digitala användare som Singtel, SK Telecom och AIS förser.
  • iCandy kommer att vara väl positionerat för att skapa och publicera spel för Metaverse och Web 3.0.

Efter förvärvet tror iCandys styrelse att Bolaget kommer att ha en bättre position för att utöka räckvidden för sin portfölj av projekt genom att utnyttja Storms expansiva spelpubliceringsnätverk på den snabbast växande marknaden för spelupplevelser. Vidare kommer iCandy att fokusera på att integrera och utnyttja synergierna från de kombinerande verksamheterna för att skapa ett ökat värde för aktieägarna.

Om Storms

Storms grundades i mars 2020 av Singtel, Advanced Info Service (’’AIS’’) och SK Telecom som är de största mobilnätsoperatörerna i Singapore, Thailand respektive Sydkorea.

Storms utvecklar och publicerar casual- och hypercasualspel via Google Play och Apple App Store och utnyttjar sin business-to-business (’’B2B’’) affärsmodell som utnyttjar Super Apps och Telcos produkterbjudanden. Storms utvecklar också sina egna spel-och gamification-funktioner.

Storms visade fantastiska resultat under räkenskapsperioden som slutade 31 decemeber 2021 med intäkter om ca AUD 4,3M. Det representerar en ökning med 14 gånger från föregående år. Storms har även ca AUD 7,6M i likvida medel.

Utökad räckvidd integrerad spelpublicering

Ledningsgruppen för Storms liksom Singtel, AIS och SK Telecom är av uppfattningen att aktiebytet med iCandy kommer att tillåta Storms att samarbeta och främja iCandys mål att utveckla spel för Metaverse.

Storms ledningsgrupp med erfarenhet från Google, Lazade, Amanotes och Paktor kommer att ansluta till den befintliga ledningsgruppen för iCandy.

iCandy ser förvärvet av Storms som en attraktiv möjlighet att ytterligare bygga aktieägarvärde genom tydliga synergier och tillväxt samt tillgången till det breda Telco- och Super Apps nätverket av användare.

Se hela pressmeddelandet från iCandy HÄR

Abelco Investment Group AB (publ) engagerar sig i bolag enligt strategin: investeringar till rimlig värdering med goda förutsättningar till börsnotering. Abelco skapar därmed investeringsförutsättningar med hög avkastningsnivå till rimlig risknivå