Abelco uppdaterar marknaden om portföljbolagen

Abelco Investment Group (”Abelco” eller ”Bolaget”) har beslutat att inte delta i Rightbridge Venture Group AB (publ) (”Rightbridge”) pågående emission, men att Bolaget kommer att kvitta del av utestående lån mot aktier under året, 2024.  Vidare har Abelco tecknat avtal om att avyttra de helägda dotterbolagen Abelco Option AB samt JVM Group AB.

Abelco informerar marknaden om att Bolaget inte kommer delta i portföljbolaget Rightbridges pågående emission. Då Abelco fortsatt har tilltro till den ”turnaround” Rightbridge genomgår har Abelco beslutat och avtalat att de under året, 2024 kommer att konvertera 2/3 av Bolagets utestående lån (total summa om 3Mkr). Abelco kommer således fortsatt vara en del av Rightbridges resa mot att rikta sig mer mot IP-rättigheter och gaming. Den resterande del av Abelcos lån till Rightbridge kommer att erhållas kontant där medlen kan användas till befintliga och nya satsningar inom Abelcos portfölj och strategi.

Som tidigare har kommunicerats fortsätter arbetet i Abelco med att renodla verksamheten och granska nuvarande portfölj. I denna process har Abelco beslutat att avyttra sina två helägda dotterbolag, Abelco Option AB och JVM Group AB. Dessa bolag har varit inaktiva under de senaste åren, med kostnader begränsade till i första hand redovisning och revision. Beslutet att avyttra dem är en del av Abelcos strategi att revidera sin portfölj och avveckla eller likvidera tillgångar som inte längre stämmer överens med företagets övergripande strategi.

Magnus Leppäniemi, Vice VD
E-post: Magnus@abelco.se

Abelco Investment Group är ett investmentbolag. Bolaget investerar i olika tillväxtbolag, med störst inriktning mot IT-sektorn samt gaming. En stor del av investeringarna återfinns inom Norden och Sydostasien, där bolagets investerings- och venture modeller används som grund för affärsverksamheten. Abelco Investment Group har sitt huvudkontor i Stockholm.