Brev till marknaden från Vice VD

Bästa aktieägare,

Som nytillträdd vice VD, men med det operativa ansvaret i Abelco vill jag med detta brev passa på att presentera mig samt ge er en första inblick i våra aktiviteter efter såväl styrelse- som ledningsbytet.

För er som inte sedan tidigare känner till mig är mitt namn Magnus Leppäniemi och min bakgrund är främst inom spel- och esportindustrin, med över 15 års erfarenhet. Genom åren har jag haft många ledande befattningar inom området, som bl.a. president of esport på ett listat bolag på New Yorkbörsen, där jag ledde företagets esport- och gaming vertikal och hade en nyckelroll i flera av de förvärv som bolaget genomförde. Vidare har jag haft rollen som Global Sales Director för världens största spel-festival där jag bland annat var delaktig i arbetet med expansionen av festivalen till den nordamerikanska marknaden. Utöver min expertis inom esport har jag även erfarenhet inom influencer-marknadsföring. Detta från min tidigare roll som Global Sales Director på ett av Sveriges snabbats växande företag inom området.

Den första tiden här på Abelco har gått åt till att sätta mig in i verksamheten och förstå vad de olika bolagen som finns i portföljen gör, deras nuvarande status och dess framtidsutsikter. Krasst, ligger portföljbolagens verksamhet i linje med den strategisk inriktning Abelco kommer arbeta mot i framtiden? Efter en första översyn av våra portföljbolag har vi identifierat att det finns ett behov av att finjustera vår portfölj för att bättre spegla de digitala trender som finns. Det är med detta i åtanke som vi har påbörjat en process för att förändra vår portfölj och anpassa den till en mer digitaliserad inriktning. Parallellt med översynen av våra portföljbolag har vi för avsikt att genomföra vi ett par förändringar som innefattar att avyttra/likvidera de tillgångar som inte längre harmoniserar med den nya övergripande strategin och som inte adderar mervärde till vår portfölj.

Med dessa åtgärder ämnar vi att skapa en portfölj som ligger mer i linje med den digitaliserade inriktning vi ska ha som bolag. För dig som aktieägare skapar åtgärden en tydligare bild över vilka innehav som finns inom Abelco Investment Group, samtidigt som vi kan lägga ett större fokus på de prioriterade innehaven.

Vi följer såklart också marknadens utveckling där vi tittar på nya trender för att identifiera möjliga potentiella tillskott till vår portfölj, som är i linje med vår strategi och som kan bidra till en långsiktig tillväxt.

Med dessa första steg kommer vi att kunna positionera oss bättre för framtiden och skapa mer långsiktig värdeökning för våra aktieägare.

Tack för att ni tog Er tid att läsa detta och jag ser fram emot att vidare få uppdatera er om hur vi fortskrider.

Magnus Leppäniemi, Vice VD
E-post: Magnus@abelco.se

Abelco Investment Group är ett investmentbolag. Bolaget investerar i olika tillväxtbolag, med störst inriktning mot IT-sektorn samt gaming. En stor del av investeringarna återfinns inom Norden och Sydostasien, där bolagets investerings- och venture modeller används som grund för affärsverksamheten. Abelco Investment Group har sitt huvudkontor i Stockholm.