Conax Group AB förvärvar Abelco Investment Groups portföljbolag Vopy AB

Aktieägarna i Conax Group AB (”Conax”) röstade enhälligt för ett godkännande av förvärvet av Vopy AB (”Vopy”) vid den extra bolagsstämma som hölls den 9 mars 2021. Abelco Investment Group AB (”Abelco”) har ägarandelar i de båda bolagen som redan idag har ett upparbetat samarbete i vissa kundorienterade projekt.

Efter förvärvet kommer det gemensamma bolaget att ändra namn till Vopy AB. Abelcos innehav efter förvärvet beräknas till ca 7 M aktier och innefattar en ägarandel på ca 3,8%. Det nya gemensamma bolaget värderas till ca 270 Mkr efter den nu slutförda affären.

Förvärvet innebär att bolagen sparar både tid och resurser samt genererar bättre förutsättningar att nå flera marknader effektivare. Vopy har idag ett flertal pågående kunddialoger. Förvärvet kommer även att ge flera strategiska fördelar. Vopys befintliga säljorganisation och kundbas tillsammans med Conax teknik ger en snabbhet och en kortare startsträcka till intäkter.

”Jag ser positivt på förvärvet då bolagen redan idag har utvecklat ett samarbete och nu kan bilda ett större och bättre kunderbjudande i ett allt starkare gemensamt bolag, det är dessutom glädjande att vårt innehav har ökat i värde med en nästan dubblering sedan vi investerade och vi ser nu fram emot bolagets nästa steg”– Johan Rooth, VD Abelco Investment Group AB

_____________________________________________________________________________________