Delårsrapport Januari–Juni 2020 Abelco Investment Group AB (publ)

Abelco ökar vinsten och värdet i portföljen

Koncernen i sammandrag

(TKR om inget annan anges)  2020-01-01  2020-06-30 2019-01-01 2019-06-30 2019-01-01 2019-12-31
Summa intäkter  8 431  8 476  16 404
Rörelseresultat före avskrivningar (EBITDA) -1 185 -7 493 -17 820
Rörelseresultat efter avskrivningar (EBIT) -1 218 - 8 018 -18 888
Reslutat före skatt  4168 -10 153 -27 879
Periodens resultat efter skatt  4 168 -8 217 -23 630
Periodens kassaflöde  3 291     981       397
Resultat efter skatt per aktie*  0,003 -0,013 -0,036
Resultat efter skatt per aktie**  0,003 -0,006 -0,017
Eget kapital per aktie*  0,071  0,036  0,013
Eget kapital per aktie**  0,071  0,017  0,006
Antal aktier 1 406 008 035 656 655 270 656 655 270

*Beräknat på det faktiskta antal aktier som fanns vid respektive periodslut. ** Beräknat på det antal aktier som fanns vid denna rapports periodslut.

Kommentarer till den finansiella rapporten

• Det redovisade resultatet för första halvåret förbättrades med 12,3 Mkr till 4,1 Mkr (-8,2 Mkr)

• Intäkterna för halvåret var i linje med föregående år 8,4 Mkr (8,4 Mkr)

• Kostnaderna minskade till 9,2 Mkr (16,4 Mkr)

• Periodens kassaflöde förbättrades till 3,2 Mkr (0,9 Mkr)

• Det egna kapitalet uppgick till 100,3 Mkr, vilket är en förbättring med ca 76 Mkr från föregående års period (23,9 Mkr)

• Resultatet per aktie under första halvåret uppgick till SEK 0,003 (-0,006)

Väsentliga händelser under perioden

• Portföljbolaget iCandy hamnar på lista över 100 snabbast växande bolag

• Portföljbolaget ESPL skriver avtal med PayTM om etablering i Indien

• ESPL skriver även flera avtal om etablering i Sydamerika

• Moderbolaget signerar avtal kring blockförsäljning av stamaktien i QuickBit

• Första handelsdagen för teckningsoptioner To3

• ESPL signerar samarbetsavtal med Telenorägda Digi Telecom

• Första betalning erhålls vid blockförsäljningen av QuickBit

• Moderbolaget minskar sitt innehav i TBS Group AB

• Bullet Capital med fonden Aurentum I LLP kan inte fullfölja förvärvet av resterande innehav i QuickBit

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Moderbolaget omstrukturerar sin lånestruktur och byter långivare

• Portföljbolaget iSecrets signerar avtal med större aktör inom E-handel.

• Portföljbolaget iCandy släpper rapport där omsättningen ökat med 124%

• Portföljbolaget RightBridge tecknar förvärvsavtal med gamingbolag, varefter RightBridge värderas till ca USD 7,6M

Vi skall bygga aktieägarvärde i vertikalerna

Ett halvår har nu gått sedan nya Abelco presenterades med mig som ny koncernchef. Halvåret har såklart även handlat mycket om omvärlden och den prekära situation vi just nu befinner oss i. Det pratas mycket om den nya tekniken som nu tar en allt större plats i våra vardagsliv men även inom affärsvärlden.

Abelco är primärt verksam inom vertikalerna Gaming/E-sport, E-handel och Fintech, där speciellt gaming och e-handel tagit stora steg under den pågående pandemin.

Inom vertikalerna har bolag som ESPL, iCandy, iSecrets, Fatberry och nu i skrivande stund även RightBridge ökat i både omsättning och marknadsandelar. Jag tittar i backspegeln för året och ser att vi haft sexton spännande nyheter kring våra portföljbolag och koncernen har mycket spännande aktiviteter där jag ser framemot de resterande månaderna på året.

Vi startade Rightbridge under mars månad i år med ett ambitiöst mål, att skapa sig en plattform inom gaming och e-sports vertikalen samt bygga ett bolag som har en listningspotential i Sverige. Under sommaren har arbetet fortskridit med den utsatta förvärvsstrategin för att kunna skapa aktieägarvärde. Efter andra kvartalets slut gjordes även det första förvärvet. Detta visar att vi nu är på rätt väg och arbetar efter den kommunicerade strategin. Jag har förväntningar på de planerade stegen där flera bolag kan bli en del av detta listningsprojekt. Värderingen kring RightBridge efter det första förvärvet tycker jag visar att bolaget är på rätt väg. Gaming och speciellt e-sport är under en stark tillväxt och vi ser en spännande framtid inom detta segment där det finns flera synergier i Abelcos portfölj. Vi ser en ökning och en spännande matchning från våra bolag iCandy och ESPL som har levererat både nya spel samt en kraftig ökning av omsättningen.

Inom E-handel ser vi en spännande uppgång och där skall vi arbeta för att ta ny mark, Det svenska bolaget iSecrets har idag vänt trenden till en expansiv och lönsam verksamhet. Här skall vi som aktiv aktieägare vara med och utveckla bolaget samt se över om det finns tilläggsinvesteringar att göra. Avtalet som iSecrets nyligen presenterade visar en styrka i att e-handel även behöver B2B lösningar, eller som i detta fall en så kallade B2B2C lösning. Mina förväntningar är höga på iSecrets som har en bra och stark produkt som kan utvecklas ytterligare redan under 2020.

Vi valde under kvartalet att exekvera på den exitmöjlighet som uppstod kring våra QuickBit aktier. Avtalet fullföljdes inte i sin helhet efter att den första delförsäljningen slutfördes. Vår långsiktiga förväntan på en positiv utveckling för QuickBit och dess aktie kvarstår och jag ser denna ’del-exit’ som positiv då den trots allt utförts på goda villkor för Abelco och dess aktieägare. Vi följer QuickBit och ser över vår position samt innehavet av våra teckningsoptioner löpande.

Resultatet

Vi har nu inom Abelco över 100 Mkr i eget kapital samt över 142 Mkr i bokförda finansiella tillgångar. Resultatet som koncernen visar ger oss en positiv syn och ett bevis på att vi ligger rätt i vår strategi.

Det är ett styrkebesked att vi kan hålla uppe intäkterna, samtidigt som vi har reducerat kostnader då vi valt att kliva ur eller valt att inte investera vidare i icke prioriterade innehav.

__________________________________________________________________________________________________________________________________________

Abelco Investment Group fokuserar på innehaven inom respektive vertikal

Vi investerar och projektleder i de tre olika vertikalerna inom tech och startupmiljön. Vårt mål är att tidigt ge våra bolag en miljö samt verktyg att utveckla inom, så de kan skapa och bygga solida bolag som senare kan listas. Vi kan även genom synergier eller genom vårt nätverk välja att starta bolag för att nå en kundkrets eller en bransch där vi ser utveckling och tillväxt. Abelco skall vara fabriken, men bolagen skall vara motorn. Vi är främst verksamma inom vertikalerna Gaming/E-sport, E-handel och Fintech. Vi har även mindre bolag som levererar Saas plattformar eller tech lösningar inom segment där vi ser en potential. Vår focus ligger dock i bolagen, entreprenörerna och produkterna samt möjligheten för teamet att leverera. Våra bolag har en hemma marknad i Skandinavien eller i Sydostasien. Men våra produkter skall kunna nå en internationell bred marknad.

Utvalda portföljbolag i våra vertikaler

______________________________________________________

Gaming & E-sport

ESPL

ESPL har vunnit nya avtal samt ökat sin kundkrets under kvartalet. ESPL har knutit nya strategiska samarbetspartner till sig och den senaste turneringen med bolaget Oppo visade starka siffror i deltagandet och nåbarheten till konsumenten. Detta gör att det blir spännande att följa dess utveckling. – Abelco äger 51% av iCandy som äger ca 40% av ESPL.

RighBridge

RightBridge har efter kvartalets slut gjort sitt första förvärv, och vi avser att lämna ytterligare information kring tilltänkta förvärv. Vi har stor tillit till de planerade stegen där flera bolag kan bli en del av detta listningsprojekt. Gaming och speciellt e-sport är under en stark tillväxt och vi ser en spännande framtid inom detta segment. RightBridge som startades under mars månad har redan genom sin första affär med ett erkänt internationellt bolag och uppnått en hög värdering genom affären. Detta är ett kvitto på att vår plan och affärsmodell håller en hög internationell nivå. - Abelco äger ca: 85% av RightBridge

iCandy

Det listade bolaget iCandy som släppt spel som MasterChef och RockyRampage visade i sin halvårsrapport på stora intäktsökningar, iCandy har ökat sina intäkter med över 124% och en fortsättning på spelet Rocky Rampage är nu precis släppt. – Abelco äger ca: 51% av iCandy

E-handel

iSecrets

E-handelsbolaget iSecrets fortsätter sin expansion och ligger över sin budget även för det andra kvartalet. Med den nya produkten ”print-on-demand” skrev man även avtal med en större aktör. Detta avtal gör att iSecrets kan utveckla och arbeta mer inom B2B segmentet och vi är mycket nöjda med hur iSecrets har utvecklats under första halvan på året. Amazons intåg i Sverige ser vi som mycket positivt för iSecrets då den största delen av iSecrets försäljning är genom just marknadsplatser.  - Abelco äger 47% av iSecrets

Fintech

Vopy

Vopy har en mycket stark produkt och en bra roadmap som enabler inom neobank sektorn. Med sin programvara och licenser kan de agera transaktionsbank åt bolag med större kundgrupper och då ha en ”lättare” onboarding process som ger en bättre customer acquisition, vilket är den viktigaste punkten inom detta fintech segment. – Abelco äger ca: 6,9% av Vopy

Fatberry

Fatberrys försäkringsportal gör det möjligt för användare att enkelt jämföra, anpassa och köpa försäkringsprodukter online. Fatberry har sett en stor ökning av aktiviteter och en förbättrad försäljning som resultat av Covid-19. Fatberry arbetar nu med åtta stora licensierade försäkringsbolag i Malaysia, som står för ca 80% den malaysiska av marknaden. Fatberry har nu säkerställt partnerskap med Takaful-försäkringsbolag som erbjuder islamisk kompatibla försäkringsprodukter, ett snabbt växande segment av marknaden. Fatberry förväntar sig att lansera islamiska försäkringsprodukter under de kommande två kvartalen.

Fatberry har även utökat sitt erbjudande till B2B2C. De kan nu erbjuda en Platform-As-A-Service till licensierade försäkringsagenter som vill använda sin teknik för att automatisera klienten och försäljningsprocesser. Fatberry erbjuder för närvarande MotorVehicle och Reseförsäkring och utvecklar för att lansera nya försäkringskategorier, som snart kommer till dess plattform - Abelco äger 53% av Fintech Asia som i sin tur äger 56% av Fatberry

Bokförda finansiella tillgångar inom koncernen

Värdet kan skilja sig mellan kvartalsrapporterna, då den utländska portföljen följer IFRS metoden i sin redovisning, medan flera av våra andra portföljbolag är värderade till lägsta princip.

Likviditet och finansiering

Koncernen hade vid periodens utgång 4,4 Mkr (1,7 Mkr) i likvida medel. Per den 30 juni 2020 hade koncernen räntebärande skulder om 48,9 Mkr.

Eget kapital, aktiekapital och antal aktier

Per den 30 juni 2020 uppgick koncernens egna kapital till 100,3 Mkr (23,9 Mkr). Aktiekapitalet är fördelat på 1 406 008 935 aktier med ett kvotvärde om 0,015282. Samtliga aktier utgörs av samma serie och äger samma rätt till röst och vinst i bolaget.

Nedskrivning

Resultatet för perioden har belastats med nedskrivningar på 11,4 Mkr. Posterna avser primärt nedskrivningar av finansiella tillgångar i koncernbolag.

Aktien

Abelcos aktier handlas på NGM SME under symbolen ABIG och innehar ISIN SE0003617075

Transaktioner med närstående

Inga transaktioner med närstående har förekommit under rapportperioden.

Redovisningsprinciper

Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning, K3. Bolagets tillgångar och skulder upptas till anskaffningsvärdet respektive nominellt värde om ej annat framgår.

Granskning

Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Mentor

Eminova Fondkommission AB är bolagets mentor och nås på 08 684 211 10.

Kommande rapporttillfällen

Abelco lämnar återkommande ekonomisk information enligt följande plan:

29 november 2020                Delårsrapport januari – september 2020

25 februari 2021                   Bokslutskommuniké januari – december 2020

Abelco Investment Group (publ), den 26 Augusti 2020

För ytterligare information vänligen kontakta:

Telefon: 073-536 77 33

Kenneth Arnström, styrelseordförande

E-post: kenneth.arnstrom@abelco.se

Offentliggörande

Denna information är sådan information som Abelco Investment Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 augusti 2020