Delårsrapport Januari–September 2020 Abelco Investment Group AB (publ)

Abelco ökar vinsten och sänker kostnaderna avsevärt

Koncernen i sammandrag

Januari - September Januari - September Helår
(TKR om inget annat anges) 2020-01-01 - 2020-09-30 2020-01-01 - 2020-09-30 2019-01-01 2019-12-31
Summa intäkter 10 156 10 940 16 404
Rörelseresultat efter avskrivningar (EBIT) -3508 -11 845 -18 888
Resultat före skatt 54 419 -15 971 -27 879
Periodens resultat efter skatt 54 419 -13 041 -23 630
Periodens kassaflöde 3 742 9 354 397
Resultat efter skatt per aktie, kr * 0,039 -0,020 -0,036
Eget kapital per aktie, kr * 0,10 0,020 0,013
Antal aktier 1 406 008 935 656 655 270 656 655 270

*Beräknat på det faktiska antalet aktier som fanns vid respektive periodslut.

Kommentarer till den finansiella rapporten

• Det redovisade resultatet för niomånadersperioden förbättrades med 67,4 Mkr till 54,4 Mkr (-13,0 Mkr)

• Intäkterna för niomånadersperioden var i linje med föregående år 10,1 Mkr (10,9 Mkr)
  • Kostnaderna minskade under niomånadersperioden till 13,7 Mkr (22,8 Mkr)
  • Periodens kassaflöde uppgick under niomånadersperioden till 3,7 Mkr (9,4 Mkr)
  • Det egna kapitalet uppgick till 143,4 Mkr (20,3 Mkr)
  • Resultatet per aktie under niomånadersperioden uppgick till SEK 0,039 (-0,020)

Väsentliga händelser under perioden

• Moderbolaget omstrukturerar sin lånestruktur
  • Portföljbolaget iSecrets signerar avtal med större aktör inom E-handel
  • Portföljbolaget iCandy släpper rapport där omsättningen ökat med 124%
  • Dotterbolaget RighBridge Ventures tecknar avtal om förvärv av Gamma Inc
  • VD och styrelseledamot ökar sitt innehav i Abelco
  • iCandys nyemission övertecknades med 400%

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Dotterbolaget RightBridge Ventures avbryter sitt förvärv av Gamma Inc
  • Konvertibelinnehavarna väjer att konvertera till aktier i Abelco
  • iCandys spel Maskeeters lanseras och slår intäktsrekord för bolaget
  • Abelco säkerställer SEK 15 Mkr av teckningsutrymmet i TO1, vars teckningstid inleds

Ett resultat som vi nu kan bygga vidare på
Jag och hela Abelco är mycket stolta av att kunna presentera en rapport där samtliga nyckeltal visar de styrkor som är kopplat till vår strategi. En strategi med en tydlig värdetillväxt för våra aktieägare och med en kvartalsvinst som är all-time-high i Abelcos historia. Strategin tar hävstång i segment som visar exceptionell tillväxt enligt all internationell expertis där Fintech, E-handel och E-sport förväntas ha en hög årlig tillväxt, där vår ambition är att kapitalisera på denna tillväxt samt kunna överträffa marknaden. Våra portföljbolag är generellt mycket väl positionerade där vi har fullt fokus på att möjliggöra ytterligare positiva aktiviteter och investeringar som driver tillväxt och värde. Dragloket i rapporten är iCandy och jag kan konstatera att bolaget visar full aktivitet med värdetillväxt som följd, där jag har stora förhoppningar kring att detta kommer fortsätta i oförminskad takt. Eftersom vi arbetar med en ’best practice’ modell har jag även förväntningar på att övriga portföljbolag kan följa i iCandys fotspår och därmed tydliggöra värdetillväxten i respektive vertikal.

iCandy har med sina nya spellanseringar skapat en fantastisk möjlighet för oss att kunna växla upp ytterligare under 2021. iCandy har redan skapat ett ansenligt portföljvärde som i skrivande stund motsvarar nästan 200 Mkr avseende Abelcos andel. Vi väntar även med spänning på lanseringen av de två nästkommande spelen. I Conax Group, där vi har en mindre ägarandel, ser jag positivt på att de nu går mot en listning i Sverige. iSecrets arbetar för fullt med deras implementering av sin nya tjänst sedan det nya avtalet ingicks. Ambitionen att notera portföljbolag inom vertikalen E-handel kvarstår och nu är det viktigt att vi gör allting rätt inom denna vertikal för att kunna skapa bästa möjliga förutsättningar.

Ambitionen var vidare att notera dotterbolaget RightBridge Ventures redan under 2020. Dock så har arbetet med förvärvsprocesser tagit längre tid än önskat i den rådande situation som världen just nu befinner sig i, vilket får oss att revidera tidpunkten för eventuell notering. Rightbridge Ventures ingick avtal om ett förvärv som gav en indikation på dess strukturella värden men beslöt sedan att inte fullfölja transaktionen.

Jag ser dock att vi hela tiden får positiva signaler om att vår förvärvsstrategi är rätt. Vi har fått ett bra mottagande av bolaget och tror starkt på bolagets förmåga att skapa grunderna för en tillväxt. Det är ett stort intresse i och runt bolaget vilket vidare understryks av att Magnus Leppäniemi tillträdde i styrelsen för bolaget. Leppäniemi har en mycket stor erfarenhet och kunskap inom bl.a. E-sport, både i Sverige såväl som internationellt. Vi är även mycket glada att få ta del av Leppäniemi’s stora nätverk och hans kontakter inom branschen.

I Sydostasien har vi sett att våra bolag ESPL och Fatberry flyttat fram sina positioner när det gäller kunder och användare. Detta är två bolag som vi kommer satsa på och ser en möjlig värdetillväxt i. ESPL, som delägs genom vårt portföljbolag iCandy, är lite av en doldis. Detta avser vi ändra på och vi kommer att arbeta med att synliggöra de värden och möjligheter som ESPL kan erbjuda. Fatberry har löpande ökat sin penetration i sin marknad avseende nya avtal inom försäkringsbranschen. Både ESPL och Fatberry har tagit stora steg i sin utveckling under denna pandemi, vilket vi har förhoppning om att det ska bidra till vår fortsatta utveckling.

iSecrets har som vi tidigare kommunicerat ingått ett nytt avtal som medför en förhoppning om att de under 2021 kan dubblera sin omsättning.

Vi har som sagt idag flera bolag som ligger lite dolda och där har vi ett arbete framför oss att synliggöra deras värden och möjligheter. Vi skall med stolthet framhäva bolag som ESPL, Vopy, iSecrets, Green Ideas, RightBridge, Fatberry m.fl. och vi skall arbeta för att synliggöra dess värden i marknaden.

Jag ser det som vår skyldighet att ibland även ta hem de upparbetade vinster som vi skapat åt våra aktieägare, allt för att kunna bygga nya och större värden. Vi valde t.ex. nu efter sommaren att avyttra en del av våra TO1 som vi hade i Quickbit. Kvarvarande TO1 behåller vi beroende på vilka förutsättningar som ges för att eventuellt nyttja dessa och teckna nya aktier i bolaget. De vinster som skapats genom delavyttring av våra TO1 i Quickbit har skapat förutsättningar för att kunna ta ett starkare grepp om både iSecrets och Fatberry, som ett par exempel.

Under tredje kvartalet har vi även tagit tag i de sista av de industriella bolagen i portföljen och de bolag som inte är en del vår strategiska framtid. Vi har därför under tredje kvartalet skrivit ner dessa innehav till närmast noll i vår balansräkning. Vi har fortsatt formellt dock kvar en stor ägarandel i vissa av dessa bolag och om bolagen senare skulle visa på tillväxt så kommer det vara positivt för Abelco, utan att ägandena medför belastning på vår egen likviditet under tiden.

Alla dessa framsteg som nu skett och fortsatt sker i portföljen är ett resultat av teamen i bolagen. Dessa team skall ha ett stort tack för det fantastiska jobb som de gör, både för Abelco såväl som för alla sina aktieägare.

Koncernens resultat

Resultatet för niomånadersperioden som koncernen visar om 54,4 Mkr (-13,0 Mkr) är ett bevis på att vi ligger rätt i vår strategi.

Det är ett styrkebesked att vi kan skapa värdetillväxt och upprätthålla intäkterna samtidigt som vi har reducerat kostnader och skrivit ner bokförda innehav i bolag som inte längre ingår i vår framtida strategi.

Vid rapportperiodens utgång hade Abelco överstigande 143 Mkr i eget kapital samt över 200 Mkr i bokförda finansiella tillgångar. De bokförda tillgångarna följer en bokförings- och försiktighetsprincip där vissa tillgångar upptas till ett anskaffningsvärde och andra påverkade av marknadsvärde. Vår interna analys över portföljen ger en värdeindikation på ca 360 Mkr. Med Abelco’s positiva resultat i ryggen kan vi nu ta nästa steg mot ett starkare bolag som helhet.

Abelco Investment Group

Abelco Investment Group är ett investmentbolag som investerar i digitaliserade tillväxtbolag med ett primärt fokus inom vertikalerna Gaming/E-sport, E-handel och Fintech. Vi ämnar ge bolagen verktyg och expertis vilket sedan är tänkt ge bolagen en tillväxt och då skapa solida bolag som sedermera kan komma att noteras. Därtill kan Abelco genom synergier eller existerande nätverk välja att starta egna bolag för att nå ut till en specifik kundkrets eller bransch där vi ser utvecklings- och tillväxtpotential.Vi tittar mycket på själva bolagen, entreprenörerna och produkterna samt bedömmer möjligheten för respektive team att leverera. Våra bolag har en hemmamarknad i Skandinavien eller i Sydostasien, där Abelco är verksamma med kontor i Stockholm, Singapore och Kuala Lumpur. Våra portföljbolag skall kunna nå en bred internationell marknad.

Gaming & E-sport – ett urval

ESPL har nu lanserat sin största satsning hittills, en amatörturnering som nu rullas ut och lanseras i 12 länder. Detta är ett bolag som vi arbetar för att kunna synliggöra dess värden och ett arbeta är igång satt för detta ändamål. ESPL har flera lyckade turneringar bakom sig, där bland annat Digi Communication (Telenor) och mobiltillverkaren Oppo har varit stora samarbetspartners Abelco äger 40% av iCandy som äger ca 40% av ESPL.

iCandy som är startat inom Abelco (Fatfish) har fortsatt sin tillväxtsresa och genom spelet masketeers har bolaget skapat ett ännu större intäktsflöde än tidigare. Vi inväntar information kring ytterligare två spelsläpp samt ett samarbete på den kinesiska marknaden. iCandy har även gjort en kapitalrunda under kvartalet som blev övertecknad med över 400%. – Abelco äger ca: 40% av iCandy

Vi har stor tillit till de planerade stegen i RightBridge där flera bolag kan bli en del av detta listningsprojekt. Gaming och speciellt e-sport är under en stark tillväxt och vi ser en spännande framtid inom detta segment. RightBridge som startades under mars månad har redan en förvärvsstrategi på plats, dock är tidslinjen lite utdragen i och med den nuvarande pandemin, men vi inser att vi skapar värden då vi redan idag får förfrågningar kring tilltänkta samarbete och nya förvärv. Detta är ett kvitto på att vår plan och att vår affärsmodell håller en hög internationell nivå. Bolaget behöver nu exekvera på möjligheterna och vi förväntar oss information kring detta inom en snar framtid. - Abelco äger 100% av RightBridge

E-handel – ett urval

iSecrets har arbetet utefter avtalet med sin integration. Avtalet som är med en större marknadsplats och beräknas generera en omsättningsökning på 20–40 MKR. Abelco valde att ingå avtal om en konvertibel på 0,5 Mkr för att stödja den pågående processen med iSecrets och integrationen. Konvertibeln gör att Abelco kan välja mellan att konvertera till aktier eller återbetalning av lånet vid årets slut. Vid konvertering av aktier blir Abelcos ägande ca 51% och iSecrets blir då en del av vår koncernredovisning.  - Abelco äger 47% av iSecrets

Fintech – ett urval

Den uppåtgående trenden är positiv och ledningen för Fatberry har en tilltro att detta kommer att fortsätta utvecklas under de närmaste månaderna på grund av den globala pandemisituationen som bl.a. har påskyndat konsumenternas online vanor.Fatberry siktar nu på att bli en ledande online försäkringsplattform i Malaysia med en befolkning på ca. 30 miljoner människor. Fatberry samarbetar nu med drygt 11 försäkringsbolag, både inhemska och internationella aktörer, och har som mål att kunna öka och tillhandahålla mer än 60 olika försäkringsprodukter till sin växande användarbas. Fatberry undersöker nu även möjligheten med en större operatör inom betallösen som visat intresse för bolaget och dess lösningar. - Abelco äger 53% av Fintech Asia som i sin tur äger 58% av Fatberry

Conax tillhandahåller transaktionslösningar inom blockchain tekniken. Bolaget har säkrat upp patens som nu ligger inom ”pending” i över 153 länder. Bolaget siktar nu på en listning och har inlett en pre-IPO runda. - Abelco äger ca 2% av Conax Group AB

Quickbit har varit och är en fantastisk investering för Abelco, Vi ser också att bolaget nu gör ändringar i styrelsen, växer på personalsidan och ändrat sin betallösen för att minska den rullande reserven och kan då skapa en bättre likviditet i bolaget. Vi har idag 250 000 teckningsoptioner som vi avser att teckna nya aktier för under december månad 2020. - Abelco äger ca 5,3% av Quickbit

SaaS bolag – ett urval

Cloudaron som är ett bolag som ligger utanför våra vertikaler har arbetat med att bygga en grund av återkommande årliga intäkter, bolaget har kommit en lång bit på vägen och släppte under kvartalet sin årsrapport. Med en omsättning på ca 140 Mkr och en vinst på över 6,2 Mkr är vi ändå nöjda med resultatet. Cloudaron som befinner sig i en listad miljö på den så kallade Leap Market i Malyasia. En lista som vi anser har för dålig likviditet och vi önskar att bolaget arbetar för ett listbyte. - Abelco äger ca 5,6% av Cloudaron

Likviditet och finansiering

Koncernen hade vid periodens utgång 3,7 Mkr (9,4 Mkr) i likvida medel. Per den 30 september 2020 hade koncernen räntebärande skulder om 63,4 Mkr (19,6 Mkr) varav ca 15 Mkr baseras på de konvertibler som konverterats till aktier efter periodens utgång. Ca 26 Mkr är lån från Abelco’s största aktieägare (Fatfish Group Ltd) till vissa av portföljbolagen i koncernen. Ca 22,4 Mkr av koncernens räntebärande skulder är externa.

Eget kapital, aktiekapital och antal aktier

Per den 30 september 2020 uppgick koncernens egna kapital till 143,4 Mkr (20,3 Mkr). Aktiekapitalet är fördelat på 1 406 008 935 aktier med ett kvotvärde om 0,015282. Samtliga aktier utgörs av samma serie och äger samma rätt till röst och vinst i bolaget.

Nedskrivning

Resultatet för perioden har belastats med nedskrivningar på 20,7 Mkr. Posterna avser primärt nedskrivningar av finansiella tillgångar i koncernbolag.

Aktien

Abelcos aktier handlas på NGM SME under symbolen ABIG och innehar ISIN SE0003617075.

Transaktioner med närstående

Inga transaktioner med närstående har förekommit under rapportperioden.

Redovisningsprinciper

Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning, K3. Bolagets tillgångar och skulder upptas till anskaffningsvärdet respektive nominellt värde om ej annat framgår.

Granskning

Denna rapport har ej varit föremål för granskning av bolagets revisor.

Mentor

Eminova Fondkommission AB är bolagets mentor och nås på 08 684 211 10.

Kommande rapporttillfällen

Abelco lämnar återkommande ekonomisk information enligt följande plan:

25 februari 2021                   Bokslutskommuniké januari – december 2020

Abelco Investment Group (publ), den 17 november 2020

För ytterligare information vänligen kontakta:

Telefon: 073-536 77 33

Kenneth Arnström, styrelseordförande

Telefon: 070-092 95 55E

Epost: kenneth.arnstrom@abelco.se

Offentliggörande

Denna information är sådan information som Abelco Investment Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 17 november 2020