Fatfish Global Ventures dotterbolag iCandy har ingått distributionsavtal med två separata spelstudios i Sydkorea

Abelco och Fatfish, har avtalat om samgående (villkorat av beslut på extrastämma i Abelco den 17 december 2019). Fatfish har inom koncernen majoritetsägande av gamingbolaget iCandy Interactive Ltd (iCandy). iCandy har den 19 november 2019 ingått två olika avtal om att globalt publicera och marknadsföra spelen Hellopet House från Nanali Inc samt Penguin Dash från MoviGame. I bägge avtalen erhåller man en andel av leverantörens globala nettointäkt från respektive spel i enlighet med etablerad praxis inom spelindustrin.

Baserat på sin mycket populära husdjurssimulator Hellopet, utvecklar nu Nanali Inc en mobil och global version av spelet, Hellopet House. Spelet kommer att publiceras av iCandy på 8 olika språk och förväntas lanseras globalt under kvartal 1, 2020. Hellopet House är ett interaktivt spel där spelaren kan bygga en virtuell tillvaro med upp till 20 olika sorters husdjur. Det tidigare etablerade Hellopet har idag ca 8 miljoner användare i olika länder dock främst i Sydkorea.

MoviGame utvecklar det mobila spelet Penguin Dash som förväntas lanseras globalt under kvartal 2, 2020. Penguin Dash är ett enkelt spel där spelaren hjälper en pingvin att rädda nyfödda pingvinbebisar att fly när istäcket under dem krackelerar och försvinner. Man spelar i olika svårighetsnivåer och kan låsa upp nya pingviner och egenskaper under spelets gång.

iCandy har byggt upp ett nätverk med över 350 miljoner mobila spelare, de nu aktuella avtalen ligger i linje med bolagets strategi att kapitalisera på sitt stora nätverk genom att erbjuda spelarna nya spel och tjänster. iCandy är noterat på ASX (Australien) under symbolen ASX:ICI. Bolagets börsvärde är ca 78 MSEK och Fatfish äger idag 55,6% av det listade bolaget.

”iCandy har jobbat hårt för att kunna kapitalisera på sitt stora nätverk och detta avtal är mycket glädjande nyheter för oss. Vi tror iCandy kan fortsätta att ge ut egna spel men också vara ett starkt Publisherbolag i framtiden, speciellt med den stora basen av användare man besitter på idag.” säger Johan Rooth, VD på Fatfish Global Ventures AB.

När portfölj- eller dotterbolag till Fatfish publicerar information, kommer Abelco fortsättningsvis replikera dessa i PM till den svenska marknaden. För fullständig information kring detta PM vänligen se bifogad börsinformation från iCandy (engelska).

Sven Hattenhauer, VD
E-post: sven.hattenhauer@abelco.se