Januari–Juni 2021 Abelco Investment Group AB (publ)

Ökning av värdet i portföljen samt minskade kostnader, men ett justerat resultat för aktiekursen i de listade bolagen

Koncernen i sammandrag

(Tkr om inget annat anges) 2021-01-01 - 2021-06-30 2020-01-01 - 2020-06-30 Helåret 2020-12-31
Summa nettoomsättning  2 583  3 840 6 924
Rörelseresultat efter avskrivningar (EBIT) -4 675 -1 218 -8 175
Resultat före skatt  -60 813  4 168 96 444
Periodens resultat efter skatt  -60 813  4 168 96 657
Periodens kassaflöde  10 460  3 291 9 861
Resultat efter skatt per aktie, kr*  -0,033  0,003 0,059
Eget kapital per aktie, kr*  0,070  0,071 0,107
Antal aktier 1 825 261 557 1 406 008 935 1 651 632 142

*Beräknat på det faktiska abtalet aktier som fanns vid respektive periodslut

Kommentarer till den finansiella rapporten

• Det redovisade resultatet för halvårsperioden blev -60,8 Mkr (4,2 Mkr), vilket härleds till de noterade bolagen iCandy Interactives och till viss del QuickBits aktiekurser som justerats ned per periodens slut med ca 67 Mkr.
  • Resultatpåverkande förändringar i de finansiella tillgångarna avser noterade innehaven (iCandy, QuickBit och Cloudaron) medan de onoterade innehaven och portföljen i sin helhet har ökat det beräknade marknadsvärdet från ca 247 Mkr till 283 Mkr under perioden. Nettomarknadsvärdet är förankrat till största del av värdeutvecklingen i portföljen genom RightBridge, Smartfunding, Green Ideas och Fatberry.
  • Kostnaderna för halvårsperioden minskade till 7,6 Mkr (9,6 Mkr).
  • Halvårsperiodens kassaflöde uppgick till 10,5 Mkr (3,3 Mkr) trots 4,7 Mkr i amortering av långfristiga skulder
  • Det egna kapitalet vid periodens slut uppgick till 127,1 Mkr (100,3 Mkr). Det egna kapitalet per aktie uppgick vid periodens slut till 0,07 kr (0,07), beräknat på det antal aktier som fanns vid respektive periods slut.

Väsentliga händelser under perioden

• Portföljbolaget RightBridge Ventures förvärvar andelar i Esport Pulze samt stänger sin emission
  • VD ökar innehavet i Abelco Investment Group
  • Abelco Investment Group deltar i Smartfundings nyemission
  • Nyttjandeperioden för teckningsoptionen av serie TO2 avslutas med en täckningsgrad om 65%
  • Abelco Investment Group har anställt Oskar Hansson som Investment Manager med fokus på delar av portföljen
  • Styrelseledamoten Kin-Wai Lau förvärvar aktier i portföljbolaget iCandy

Väsentliga händelser efter periodens slut

• Portföljbolaget iCandy’s spel Clawstars visar stark tillväxt av intäkter efter lanseringen

• Fatberry kommunicerar en genomsnittlig tillväxtökning om 478%

VD har ordet

"Vi har som strategi att inrikta oss på tech-vertikalerna inom E-handeln, Fintech & Esport/Gaming, jag tycker att dessa vertikaler ligger helt rättb i tiden och visar en stark trend med positiv tillväxt"

Årets första halvår har varit fullt med aktiviteter och vi har fått mycket positiva signaler från våra portföljbolag. Men låt oss först adressera resultatet. Detta skall ses som en justering av iCandy som skapat en justering som inte är kassaflödespåverkande där aktiekursen enligt IFRS metoden fluktuerar. Värderingsmodellen som används återfinns längre ned i rapporten som justerar innehaven och portföljens beräknade aktuella marknadsvärde per den sista juni är som tidigare kommunicerat ca 283 Mkr.

Generellt har vi haft en stark utveckling av våra onoterade innehav och jag tror starkt på det noterade innehavet i iCandy. Att de nu har slagit rekord med sitt senaste mobilspel är en positiv utveckling och ger en förhoppning om justerat aktiemarknadsvärde. Vi har en tydlig avsikt att bygga Abelco på kort och lång sikt och att det kommer svängningar i aktiekurser för de listade bolagen är verkligheten vi lever i. Det viktigaste är att portföljen fortsätter att växa och arbetar mot tillväxt och långsiktig värdeökning. Vi kan konstatera att sammanslagningen mellan Abelco och Fatfish har utvecklats mycket väl där portföljens värde vid affären var 172 Mkr och nu 1,5 år sedan har ökat till ca 283 Mkr.

Portföljen

Vi har som strategi att inrikta oss på de tre vertikalerna och jag tycker att dessa vertikaler ligger rätt i tiden och visar en mycket positiv trend. Fintech, E-handel och Gaming/E-sport har visat en expansiv framfart och utveckling i flertalet innehav vilket är glädjande. Det är i det digitaliserade samhället som nu breder ut sig som ska driva Abelcos portföljbolag. När jag ser vad vårt digitala försäkringsbolag Fatberry, arbetar med och skapar, är det tydligt hur viktigt det är att ligga rätt i tiden med digitaliserade produkt- och tjänsteutbud. Likaså med de inkommande förfrågningar vi nu får med vårt E-handelsbolag iSecrets som visar en stark trend. Trend och timing är oerhört viktigt tillsammans med rätt produkt och organisation där ledarskapet är av yttersta vikt.

När det kommer till E-sport- och gamingbolaget RightBridge så kvarstår noteringsambitionen och Rightbridge är nu inne i flera förvärvsprocesser. RightBridge arbetar nu för att stänga fler affärer och förvärv, samt att sätta en optimal organisation som krävs för att kunna leverera på absolut högsta nivå. Här förväntar jag mig mer information och händelser under andra delen av 2021.

iSecrets nya produkter har integrerats med en större B2B-kund och det är inom B2B segmentet som utvecklingen och fokuset återfinns. Vi har under sommaren arbetat med E-handel vertikalen och haft samtal med flertalet bolag, och här söker vi utvecklingsmöjligheter för vertikalen.

Abelco har som inriktning i respektive kommunicerad vertikal, där det också är viktigt att påpeka att det finns ytterligare ett bolag som kanske inte ingår i vår övergripande strategi men som är av starkt intresse och bör beaktas, nämligen Green Ideas. Green Ideas har ett tjänsteutbud som är rätt i tiden, där fokus är ett arbete inom miljö och cirkulär ekonomi och bolaget ligger oss varmt om hjärtat, och är dessutom en viktig del i samhället. Bolaget har arbetat frenetiskt den sista tiden och skapat sig en mycket spännande position samt nya avtal. Trenden och viljan från samhället och näringslivet att kunna omvandla plast till råolja, som kan återvinnas av industrin vilket ligger helt rätt i tiden. Vid den senaste årsstämman i Green Ideas valdes jag också in i styrelsen att representera Abelco.

I fintech vertikalen sticker Fatberry ut markant med sin ökade omsättning och bolaget har verkligen utvecklats väl sedan lansering av sin produkt för nästan ett år sedan. Jag har nu även blivit invald i styrelsen för bolaget Fintech Asia för att kunna arbeta närmare vår asiatiska fintechportfölj och följer därmed utvecklingen för Fatberry och Smartfunding på nära håll.

I Sverige har det i portföljbolagen QuickBit och Vopy hänt en hel del under senaste halvåret där QuickBit (brutet räkenskapsår) lämnade en mycket bra rapport för Q3 för att sedan lämna en Q4-rapport med lite mer att önska i en volatil omvärld. Vi har varit en grundinvesterare i Quickbit sedan starten och har tidigare i den noterade miljön också gjort en del mindre avyttringar, med mycket god avkastning. Vi har fortsatt tilltro till innehavet och följer utveckling noggrant med den nya ledningen.

Vopy har ett intressant produktutbud och arbetar mot en listning, vilket är positivt och vi avvaktar händelseutvecklingen med stark tilltro och får även positiva signaler från företrädare av bolaget.

Det här är Abelco Investment Group

Abelco är ett investmentbolag och ”venture-builder” som investerar eller bygger bolag i de digitaliserade tillväxtsektorerna med ett primärt fokus inom vertikalerna Gaming/E-sport, E-handel och Fintech.

Abelco vill ge bolagen verktyg och expertis vilket sedan är tänkt ge bolagen en tillväxt och då skapa solida bolag som sedermera kan komma att noteras eller säljas. Därtill kan Abelco genom synergier eller existerande nätverk välja att starta egna bolag (så kallade ventures) för att nå ut till en specifik kundkrets eller bransch där bolaget ser utvecklings- och tillväxtpotential.Vi tittar mycket på själva bolagen, entreprenörerna och produkterna samt bedömer möjligheten för respektive team att leverera inom de trender och miljöer bolagen befinner sig i. Våra bolag har en hemmamarknad i Skandinavien eller i Sydostasien, där Abelco är verksamma med kontor i Stockholm, Singapore och Kuala Lumpur. Våra portföljbolag skall kunna nå en bred internationell marknad.

Halvåret i utvalda portföljbolag

iCandy har under det andra kvartalet lanserat deras nya spel Clawstars, som nådde mer än 1M förregistreringar vilket var fler än det tidigare succéspelet Masketeers som även det fått stöd för fyra nya språk. Clawstars är det det första sociala multiplayer-spelet som utvecklats internt av iCandy. Även om aktien gått ner under den senaste tiden har vi fortfarande en positiv inställning gentemot kursen och bolaget, där Clawstars visat en stor potential och de väntade uppgraderingarna för Masketeers bör ge resultat.  Vi avvaktar fortfarande på resultatet av lanseringen i Kina som iCandy gör genom licensierade partners, även det nya joint-venture bolaget Lemon Sky som ska generera ett AAA-spel.  Abelco äger 34,3% av iCandy

RightBridge har utvecklats och tagit flera steg i rätt riktning under halvåret. Efter den senaste förvärvs- och finansieringsrundan där RightBridge förvärvade innehav av bland annat ESPL, Lillmix och E-pulze samt licens för den nordiska marknaden har bolaget nu startat processen med Euroclear registrering. Samtidigt har innehavet ESPL vuxit och nämns nu som en av de snabbast växande esportsplattformarna i sydostasien. Vi inväntar nu nästa steg i RigthBridge som innebär en aktieägarspridning samt nya förvärv för att växa ytterligare. Bolaget arbetar också med det helägda bolaget 1337 eSports AB där licenserna och samarbeten skall utvecklas. Abelco äger 53% av RightBridge Ventures

iSecrets har nu renodlat sin affär och vänder nu sin primära modell mot B2B2C (business to business - to consumer) med sitt digitala sortiment genom E-handelslösningar gentemot samarbetspartners. Försäljningen genom den egna hemsidan kommer fortfarande vara en liten del av affären, men affärsutvecklingen kommer mestadels infinna sig genom deras B2B lösning. iSecrets innehar en print-on-demand lösning där flera andra bolag kan integrera sina produkter. Den första större kunden integrerades precis innan sommaren och bolaget arbetar nu för fullt med att utveckla affären. Abelco äger 47,2% av iSecrets

Fatberry fortsätter att leverera en tillfredsställande tillväxt, driven av det växande digitala beteende som accelererat till följd av den globala pandemin, samt med en växande digitaliserad trend i Sydostasien. Fatberry som lanserade sin färdiga produkt för mindre än ett år sedan har sedan snabbt tagit en marknadsposition inom området onlineförsäkringar. Under de senaste månaderna fortsätter Fatberry att observera den ökande trenden med att konsumenter flyttar online för att köpa försäkringsprodukter. Fatberry har fortsatt att stärka sin position som den ledande digitala försäkringsplattformen i Sydostasien, då omsättningen för halvåret 2021 växer ytterligare till ca AUD 2M. Bruttoförsäljningen ökade från maj till juni med en tillväxt på ca 36,7%. De senaste kvartalen har Fatberry visat en kumulativ genomsnittlig tillväxttakt på 478% per kvartal. Abelco äger 13% av Fatberry och ytterligare 36,4% genom Fintech Asia Group

Smartfunding är inne i en spännande fas med flera partners och samarbeten genom sin lansering av kreditfaciliteter mot e-handlare och privatpersoner. Smartfunding har tilldelats av Singapores centralbank, Monetary Authority of Singapore ("MAS"), en licens för kapitalmarknadstjänster (CMS). CMS-licensen ger Smartfunding ett brett utbud och regleringsförmåga att genomföra transaktioner i alla investeringsinstrument som klassificeras som värdepapper enligt Singapore Securities and Futures Act, inklusive skuldebrev. Inom Smartfunding gruppen har dessutom flera förvärv gjorts under halvåret, bolaget arbetar nu genom att skapa synergier mot lånemarknaden. Fintech Asia Group har ett ägande om 49,4% i Smartfunding. Abelco äger 53% av Fintech Asia Group

I Vopy´s senaste emissionen har värdet på Abelcos innehav ökat med 240% sedan vår ursprungliga investering. Enligt bolaget går utvecklingen framåt enligt lagd plan där teknik, marknad och organisation nu finns på plats. Vopy ska nu bearbeta den upparbetade kundstocken och beräknas generera intäkter från Q4 2021. Bolaget siktar även på en börsnotering under början av 2022. Abelco äger 3,9 % av Vopy

QuickBit senaste kvartalsrapport (brutet räkenskapsår) visar en minskning i nettoomsättning jämfört med samma kvartal föregående år, till stor del drivet av valutakurseffekter. Vi ser dock bolaget som mer stabilt nu än föregående år, med en oberoende styrelse och ny VD. Samtidigt visar den senaste rapporten att transaktionsvolymerna ökar över tid med en stark avslutning i slutet av kvartalet. Den senaste nedgången i kursen under kvartalet tycker inte motsvarar förväntningarna om bolaget där vi ser att aktien är nedtryckt. Vi följer utvecklingen både i kursen och av företaget noga för att avväga våra möjligheter. Abelco äger 3,3% av QuickBit

Cloudaron är ett av våra bolag inom IT som är noterat på LEAP Market i Malaysia. Cloudaron arbetar väldigt nära sina kunder med lösningar för cloudstorage inom SaaS segmentet och IT strukturer. Företaget har väldigt bra återkommande årliga intäkter från bland annat den offentliga sektorn. Cloudaron senaste rapport (brutet räkenskapsår) visade en kumulativ omsättning för året på SEK 130,3 M SEK och en vinst på 7,79 M SEK. Cloudaron är ett moget bolag där men där vi önskar oss en mer likvid aktie för att kunna se över våra exitmöjligheter. Abelco äger 5,3% av Cloudaron

Green Ideas har under året haft en fantastisk utveckling trots sina små medel och har fått tillbaka väldigt gynnsamma tester. Affärsidén ligger rätt i tiden, inom den så kallade cirkulära ekonomin där man tar plastartiklar och gör om detta till råolja genom pyrolys, som sedan kan återanvändas inom bland annat industrin. Under halvåret har även Green Ideas kommunicerat att de siktar på att etablera en anläggning för att utvinna olja ur plast i Bengtsfors kommun. Det finns ett avtal med en Off-take partner som köper den olja som skall produceras. En spännande utveckling, som vi på Abelco följer nära. Abelco äger 26 % av Green Ideas

Likviditet och finansiering
Koncernen hade vid periodens utgång 21,5 Mkr (4,4Mkr) i likvida medel. Per den 30 juni 2021 hade koncernen räntebärande skulder om 42,1 Mkr (48,9 Mkr) varav 15 Mkr i moderbolaget.

Eget kapital, aktiekapital och antal aktier

Per den 30 juni 2021 uppgick koncernens egna kapital till 127,1 Mkr (100,3 Mkr). Aktiekapitalet är fördelat på 1 825 261 557 aktier med ett kvotvärde om 0,015282. Samtliga aktier utgörs av samma serie och äger samma rätt till röst och vinst i bolaget.

Aktien

Abelco Investment Groups aktie handlas på NGM SME under symbolen ABIG och innehar ISIN SE0003617075.

Transaktioner med närstående

Inga transaktioner med närstående har förekommit under rapportperioden.

Redovisningsprinciper

Denna delårsrapport är upprättad i enlighet med BFNAR 2012:1 Årsredovisning och koncernredovisning, K3. Bolagets tillgångar och skulder upptas till anskaffningsvärdet respektive nominellt värde om ej annat framgår. Inom koncernen upptas de helägda dotterbolaget FiPL Ltd Pte för reglerna inom IFRS.

Granskning

Denna rapport har varit föremål för översiktlig granskning av bolagets revisor.

Kommande rapporttillfällen

Abelco lämnar återkommande ekonomisk information enligt följande plan:

25 november 2021           Rapport avseende tredje kvartalet 2021

24 februari 2021               Bokslutskommuniké 2021

Abelco Investment Group (publ), den 26 augusti 2021

För ytterligare information vänligen kontakta:

Telefon: 073-536 77 33

Kenneth Arnström, styrelseordförande

E-post: kenneth.arnstrom@abelco.se

Offentliggörande

Denna information är sådan information som Abelco Investment Group AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 26 augusti 2021