• Abelco/

Abelco AB (publ) Genomför fullt säkerställd företrädesemission på upp till 11,7 msek bolaget siktar på att bli investmentbolag.

Styrelsen i Abelco har beslutat, med stöd av årsstämmans bemyndigande, att genomföra en nyemission med företrädesrätt för bolagets aktieägare.

Beslutet innebär att för varje innehavd aktie på avstämningsdagen så erhålls 9 teckningsrätter. Varje teckningsrätt ger rätten att teckna en ny aktie för 0,12 kr. Totalt kan 97 500 000 aktier komma att emitteras vid fullteckning inklusive övertilldelningsoption.

Vid full teckning erhåller bolaget 8,1 msek före emissionskostnader.

En övertilldelningsoption motsvarande 30 000 000 aktier kommer vid full teckning att innebära ytterligare 3,6 msek i tillskott till bolaget.

I samband med emissionen har FrontOffice Nordic AB (publ) låtit meddela att de avser att teckna sin pro-rata andel av emissionen motsvarande ca 10,8% av kapitalet. Utöver det så har FrontOffice för avsikt att teckna ytterligare 19,1% av emissionen genom att förvärva teckningsrätter från huvudägaren. Sammanlagt kommer FrontOffice att äga 29,9% av bolaget vid full teckning av emissionen. Resterande del av emissionen kommer att säkerställas genom teckningsförbindelser från existerande ägare samt emissionsgarantier.  Totalt investerar FrontOffice 2,6 msek.

Johan Lund kommenterar beslutet att investera i Abelco:
”Genom att FrontOffice axlar huvudägarskapet i Abelco inleds nu Abelcos omformning till ett renodlat investmentbolag. Genom det stora affärsflöde som skapas i FrontOffice kommer Abelco att erbjudas investera i bolag antingen i, under eller efter genomförd företagsrekonstruktion.
Vi ser Abelco som ett komplement till redan ingågna överenskommelser med Peter Gyllenhammar AB avseende investeringsfonden. Fonden fokuserar på större investeringar inom specifika industrisegment över längre tidshorizont och med grundligt genomarbetade underlag som utgångspunkt. Abelco, å andra sidan, kommer att ha en mer transaktionsfokuserad inriktning där snabba beslut kan tas och där tidshorizonten ofta är kort till medellång. Man är heller inte knuten till något specifikt affärssegment.

Vi ser även möjligheten att Abelco kommer att investera i sk. Pre-IPO, där investeringsobjekten står inför en kommande notering. Eftersom att Abelco är ett noterat bolag kan sådana investeringar komma att delas ut till Abelcos aktieägare inför en notering.

I samband med denna verksamhetsförändring kommer bolaget att behöva genomgå en ny noteringsprövning, vilket innebär att det inte finns garantier för godkännade

Utförliga villkor och tidsplan för emissionen kommer att offentliggöras onsdagen den 14 september.
För mer information läs FrontOffice pressinformation i samma ärende. www.front-office.se

Eventuella frågor besvaras av VD Mikael Andersson 0736-333200 eller ordf. Nils-Gunnar Aronsson 0705-467744