Abelco Nordic begärt i konkurs

Styrelsen i dotterbolaget Abelco Nordic AB har idag hos tingsrätten i Uddevalla hemställt att bolaget skall försättas i konkurs.

Anledningen till den egna konkursansökan är att de förhandlingar om förvärv som moderbolaget är inblandat i väsentligen försvåras av osäkerheten i den pågående rekonstruktionsprocessen i Abelco Nordic AB. Dotterbolaget kan inte påräkna finansiering från moderbolaget och därmed är dotterbolaget oförmöget att säkerställa en ackordslikvid till sina borgenärer. Styrelsen i Abelco Nordic AB gör bedömningen att en samlad avveckling av bolagets tillgångar genom en konkurs är det mest gynnsamma tillvägagångssättet för bolagets borgenärer.

Mikael Andersson, VD i koncernen:

”Under rekonstruktionsprocessen i Abelco Nordic AB har vi fått ett överväldigande stöd från bolagets borgenärer. Vi väljer nu att avbryta rekonstruktionen och överlåta på en konkursförvaltare att avveckla bolagets tillgångar. Samtidigt som det är den bästa lösningen för borgenärerna så är det ett nödvändigt steg för att finansiera moderbolaget och att genomföra ett eller flera förvärv.”

Kort om Abelco

Abelco erbjuder genom sitt dotterbolag Abelco Nordic AB prisvärda gräv-, last- och entreprenad-maskiner samt tillbehör och har intagit en tätposition på den svenska marknaden. Bolagets maskiner tillverkas enligt svenska specifikationer och håller en mycket hög standard. Abelcos andra dotterbolag Rollertilt AB – utvecklar, tillverkar och säljer tillbehör för entreprenadmaskiner som underlättar hanteringen och effektiviserar arbetet för maskinanvändaren. Abelco handlas på AktieTorget.se.