Kommuniké från årsstämma i Abelco AB (publ)

Report this content

Aktieägarna i Abelco AB (publ), 556775-2745, har den 27 april 2015 hållit årsstämma i Bovallstrand, varvid följande huvudsakliga beslut fattades.

Fastställande av årsredovisning

Stämman beslutade att fastställa resultat- och balansräkning enligt framlagd årsredovisning. Vinstmedlen disponeras så att i ny räkning överförs 9 141 852 kronor. Som tredje beslutspunkt beviljades styrelsen och verkställande direktören ansvarsfrihet för räkenskapsåret 2014. Ingen utdelning lämnas för år 2014.

Styrelse- och revisorval, arvoden och valberedning

Till ny styrelse omvaldes Mikael Andersson, Nils-Gunnar Aronsson, Per Pettersson och Jörgen Åkesson. Vid efterföljande konstituerande styrelsemöte valdes Mikael Andersson till styrelsens ordförande och Per Pettersson kvarstår som bolagets vd. Arvode till styrelsen intill nästa årsstämma utgår med 35 600 kronor (alternativt fakturerat arvode 47 300 kr) till de ledamöter som ej uppbär lön från bolaget. Styrelsens ordförande erhåller ett arvode om 62 300 kronor (alternativt fakturerat arvode 82 900 kr). Till revisor omvaldes JDG Revision med Anna Ingman som huvudrevisor. Revisorn ersättas mot godkänd räkning. Beslutades att valberedningen ska utgöras av Mikael Andersson och Thore Johansson.

Bemyndiganden

Stämman beslutade om att bemyndiga styrelsen att för tiden intill nästa årsstämma, vid ett eller flera tillfällen utan avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt fatta beslut om nyemission av upp till 3 350 000 aktier samt med avvikelse från aktieägarnas företrädesrätt fatta beslut om nyemission av upp till 670 000 aktier.

Övrigt

För mer detaljerad information om innehållet i besluten hänvisas till kallelsen till årsstämman samt de fullständiga förslagen till beslut som finns tillängliga på bolagets hemsida. Stämman beslutade i enlighet med styrelsens framlagda förslag. Årsredovisning för år 2014 kan rekvireras från Abelco AB (publ). Den finns även tillgänglig på www.abelco.se. Kvartalsredogörelsen för perioden januari – mars 2015 lämnas den 29 maj 2015.

Abelco AB (publ)

Styrelsen

För ytterligare information kontakta styrelseordförande Mikael Andersson, 0523-666 006 eller VD Per Pettersson, tel 0523-666 001.

Taggar: