Abera Bioscience AB Delårsrapport Q2 2024

Abera Bioscience AB (publ) publicerar delårsrapport för Q2 2024.

Sammanfattning av delårsrapporten

FINANSIELL ÖVERSIKT ANDRA KVARTALET 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 0 (0) kSEK.
  • Övriga rörelseintäkter uppgick till 4 506 (44) kSEK
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -665 (-5 742) kSEK.
  • Resultat per aktie: -0,04 (-0,44) SEK.
  • Soliditeten uppgick till 79 (69) %.

FINANSIELL ÖVERSIKT FÖRSTA HALVÅRET 2024

• Nettoomsättningen uppgick till 0 (0) kSEK.
  • Övriga rörelseintäkter uppgick till 6 776 (45) kSEK
  • Resultatet efter finansiella poster uppgick till -1 024 (-10 115) kSEK.
  • Resultat per aktie: -0,07 (-0,78) SEK.
  • Soliditeten uppgick till 79 (69) %.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER PERIODEN JANUARI – MARS 2024

• Den 7 februari meddelade bolaget att de genomför en riktad nyemission om 4 MSEK och inleder utveckling av nasalt vaccin mot influensa.
  • Den 11 mars meddelade bolaget att de etablerar nytt labb i Sverige och breddar sin kapacitet för att utveckla nya vacciner. Den 9 april meddelade bolaget att de anställt en labbchef till det nya labbet.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER PERIODEN APRIL - JUNI 2024

• Den 11 april meddelade bolaget att de erhållit förhandsbesked om godkännande av bolagets patentansökan "Display of heterologous molecules on bacterial cells and membrane vesicles" av den Europeiska patentmyndigheten (EPO). Patentet omfattar flera effektiva sätt att fästa molekyler till celler eller vesiklar från gramnegativa bakterier och är ett komplement till bolagets tidigare godkända patent för plattformsteknologin BERA.
  • Den 12 juni höll bolaget årsstämma. Stämman valde in två nya ledamöter till styrelsen – Harry Råstedt och Sohila Zadran, båda med lång erfarenhet från vaccin- och finansindustrin. Cristina Glad, Fredrik Juserius och Anders Ericson valdes för ytterligare en period.  Stämman fattade också beslut om införande av långsiktigt incitamentsprogram för styrelse och anställda på bolaget.

VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER PERIODENS UTGÅNG

• Inga väsentliga händelser efter periodens utgång.

VD HAR ORDET

Vi har haft en hektisk och mycket produktiv period under våren där etableringen av vårt nya, oberoende labb i Uppsala har inneburit stora förändringar och skapat goda förutsättningar för framtida tillväxt och utveckling.

I mars tog vi beslut om att etablera ett eget labb i Uppsala, samla hela teamet på ett ställe och lämna våra gamla lokaler i Vrije Universiteit, Amsterdam. Genom uppdraget från UK Vaccin Network hade vi ett gyllene tillfälle att ta det här steget. Att starta upp ett nytt labb innebär många utmaningar – från lokaler, infrastruktur och inköp av labbutrustning, till nya arbetsprocesser, flytta biologiska material och få reproducerbarhet i experimenten jämfört med tidigare labb.  Jag är mycket stolt över Aberas team som har lyckats skapa allt detta på bara tre månader och att vi nu har ett labb som är up-and-running där utvecklingen av nya vaccinkandidater pågår för fullt.

Genom smarta inköp, bra samarbeten och god intern kompetens har vi kunnat hålla nere investerings-kostnaden och samtidigt fått ett labb som är väl anpassat för vaccinutveckling i sent prekliniskt skede, produktions-utveckling och förberedelse för klinisk utveckling. Vi har nu hela teamet samlat i Uppsala och flera av våra kollegor från Amsterdam har flyttat till Sverige för att fortsätta vara en del av vår spännande resa. Vi har nu goda förutsättningar att utveckla bolaget, våra vaccinkandidater och organisationen vidare.

Under våren har vi startat utvecklingen av ett helt nytt, nasalt vaccin mot influensa baserat på bolagets vaccinplattform. Säsongsinfluensa orsakar stort antal dödsfall och sjukhusinläggningar per år och försäljningen av influensavaccin överstiger sju miljarder USD per år. Det finns också en signifikant risk att nästa pandemi beror på ett muterat influensavirus.

För att kunna svara upp mot en ny pandemi måste vi snabbt kunna ta fram ett vaccin anpassat efter en ny virusvariant. Vår vaccinplattform är väl lämpat för detta och för att öka takten ytterligare arbetar vi aktivt med att utveckla nya, snabbare produktionsmetoder.

Parallellt med utvecklingen av ett influensa-vaccin tittar vi på ytterligare indikationsområden där det finns risk för att nya varianter orsakar nästa pandemi.

Finansieringen från UK Vaccine Network ger oss möjlighet att utveckla produktionsmetoder, analyser och nya vaccinkandidater med full finansiering just nu.

Vi ser ett kontinuerligt ökat intresse för de områden Abera verkar inom. Mukosal immunisering, att ge vaccin via slemhinnorna som t.ex. näsan, blir ett allt hetare område som i år till och med får ett eget avsnitt på World Vaccine Conference.  Finansiering och initiativ inom pandemiberedskap går nu från kortsiktiga investeringar i mRNA och nya kandidater mot Covid-19, till långsiktigt fokus på nya vaccinplattformar och förberedelser för en ny pandemi från andra virus- eller bakterie-familjer. Vi är i framkant av utvecklingen och ligger nu rätt till i tiden när industri och välgörenhetsorganisationer börjar leta lösningar.

Jag ser därför med spänning fram emot höstens utveckling, både internt på Abera med våra nya och befintliga projekt, och inom utvecklingen i vaccinindustrin.

Delårsrapporten finns tillgänglig på företagets hemsida: www.aberabio.com

Abera Bioscience AB är ett svenskt vaccin- och bioteknikbolag som bildades 2012 och är sprunget ur molekylärbiologisk forskning vid Vrije Universiteit Amsterdam och Stockholms universitet. Abera besitter flera egenutvecklade och patenterade plattformsteknologier som möjliggör effektiv utveckling av vaccinkandidater med fleratalet fördelar jämfört med befintliga vacciner, bland annat möjligheten att ge vaccin som nässpray. Utifrån sina plattformsteknologier har Bolaget utvecklat flera vaccinkandidater och fokuserar i dagsläget på två huvudspår pneumokocker och pandemiberedskap. Bolagets huvudkandidat, Ab-01.12, är ett nasalt vaccin mot pneumokocker som förberds för kliniska studier fas 1.