Abera Bioscience förstärker styrelsen med branschledande expertis

Till årsmötet för Abera Bioscience AB (”Abera” eller ”Bolaget”) nomineras Harry Råstedt till nyval i styrelsen. Han bidrar med lång erfarenhet från vaccinindustrin med framstående roller som bl.a. Europachef för GSK Vacciner.

Harry Råstedt har en lång och gedigen erfarenhet från vaccinindustrin med över 20 års erfarenhet som Vice president & General Manager inom GSK Vacciner i globala roller, bland annat som europachef för GSK Vacciner, och som landschef i flertalet länder. Han har dessutom en bred entreprenöriell erfarenhet som investerare, medgrundare och styrelsemedlem i flera mindre bolag.

”Att Harrys inträde i styrelsen innebär en rejäl förstärkning och öppnar upp en rad möjligheter för bolaget märks redan vid de inledande samtal som vi haft. Det har varit initierade och nyfikna diskussioner där vi redan hittat flera sätt att ytterligare höja trycket på affärsverksamhet och finansiering. Harrys långa erfarenhet och breda nätverk från vaccinindustrin matchar Aberas utveckling med dagens fokus på produktutveckling och samarbeten med industrin. Vi är stolta över att Harry vill jobba med Abera och över hans entusiasm för bolaget och dess potential”, säger Anders Ericson, styrelseordförande i Abera Bioscience.

”Abera är ett spännande bolag i forskningens framkant med stor potential. Vacciner, och speciellt vacciner som kan ges via näsa och slemhinnor, är hett eftertraktade och det finns ett ökande intresse för detta område inom industrin. Det är svårt att inte imponeras av vad Abera åstadkommit och det ska bli intressant att vara en del av bolagets fortsatta resa framåt”, säger Harry Råstedt.

Till styrelsen har också Ph.D. Sohila Zadar nominerats som kommer presenteras ytterligare vid senare tillfälle.