• Abera Bioscience/

Abera Bioscience rapporterar positiva resultat från den avslutande toxikologiska studien på bolagets vaccinkandidat mot pneumokocker

Abera Bioscience (“Abera” eller “Bolaget”) har avslutat den sista toxikologiska studien med Ab-01.12 samt tagit del av slutrapporten som visar att vaccinet tolereras väl, har en god säkerhetsprofil och att ingen av de testade doserna gav upphov till bestående sidoeffekter.

Aberas universella vaccin mot pneumokocker har genomgått ett tvådelat toxikologiskt program där vaccinet har doserats intranasalt 4 gånger med 14 dagars intervall.  Den första delen, med flertalet doser och administrationer, genomfördes under våren och bolaget meddelade positiva resultat från studien i april 2023. Under sommaren genomfördes en större studie med liknande upplägg i samarbete med ett erkänt kontraktslaboratorium och i enlighet med Good Laboratory Practice (GLP). Samtliga insamlade data, vilket inkluderar en lång rad av toxikologiska parametrar i enlighet med regulatoriska krav såsom till exempel kliniska observationer, histopatologisk utvärdering samt blodvärden, har nu analyserats och evaluerats. Bolaget har nu tagit del av slutrapporten som visar att vaccinet, i alla doser, är väl tolererat och inte uppvisar några bestående negativa effekter.

Samtliga myndighetsreglerade studier som krävs för att påbörja de första kliniska studierna är nu genomförda.

”Resultaten från de toxikologiska studierna är en mycket viktig del av utvecklingsprogrammet och visar att vaccinet har en god säkerhetsprofil när det ges intranasalt. Samtidigt ser vi ett kraftfullt immunsvar såväl systemiskt som lokalt i näsan vilket är lovande inför de kommande kliniska studierna. Vi ser fram emot att ta ett vaccin till marknaden som ger skydd, men också förhindrar spridning” säger Ph.D. Mats Lundgren, CSO på Abera Bioscience.

”Det är glädjande resultat och en viktig milstolpe både för vår vaccinplattform och för vaccinkandidaten. Vi arbetar med att säkra finansieringen för den kliniska Fas 1-studien för Ab-01.12 på ett sätt som är fördelaktigt för våra aktieägare. ” säger Maria Alriksson, VD på Abera Bioscience.

Denna information är sådan som Abera Bioscience är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2023-12-05 11:04 CET.

Abera Bioscience AB är ett svenskt vaccin- och bioteknikbolag som bildades 2012 och är sprunget ur molekylärbiologisk forskning vid Vrije Universiteit Amsterdam och Stockholms universitet. Abera besitter flera egenutvecklade och patenterade plattformsteknologier som möjliggör effektiv utveckling av vaccinkandidater med fleratalet fördelar jämfört med befintliga vacciner. Utifrån sina plattformsteknologier har Bolaget utvecklat flera vaccinkandidater och fokuserar i dagsläget på två huvudspår pneumokocker och immunonkologi. Bolagets huvudkandidat, Ab-01.12, är ett nasalt vaccin mot pneumokocker som förberds för kliniska studier fas 1 och inom immunonkologi fokuserar Bolaget på pre-kliniska studier inom individanpassad cancerbehandling.