Abera Bioscience tilldelas 1 miljon SEK från Vinnova för vidareutveckling av bolagets nasala pneumokockvaccin

Abera Bioscience AB (”Abera” eller ”Bolaget”) har beviljats 1 miljon SEK i bidrag från Vinnova för att driva utvecklingen av sitt innovativa pneumokockvaccin, Ab-01.12, vidare mot klinisk fas. Vaccinet, som bygger på bolagets OMV-plattform, ges som nässpray och är utformat för att ge ett brett skydd mot alla varianter av bakterien och hindra både sjukdom och smittspridning.

Abera tilldelas maxbeloppet för bidrag i Vinnovas utlysning ”Nyttja infrastrukturer för att utveckla precisionsmedicin". Aberas projekt ” Produktionsutveckling av nytt nasalt vaccin mot lunginflammation” syftar till att säkerställa en verifierad GMP-anpassad produktionsprocess för vaccinet samt validera analysmetoder för materialet. Detta är viktiga och avslutande steg i produktionsutvecklingen som resulterar i att vaccinkandidaten är redo att tillverkas enligt GMP (Good Manufacturing Practices) och användas i kliniska studier. Data som genereras i projektet är viktiga komponenter i den kommande regulatoriska ansökan om att starta kliniska studier och avgörande för att ta nästa steg i utvecklingen.

"Vi är mycket glada över stödet från Vinnova som kommer att ta oss ett viktigt steg närmare klinisk fas 1. Som tidigare kommunicerats har vi som målsättning att finansiera utvecklingen av den här kandidaten på ett, för aktieägarna, fördelaktigt sätt och att inte starta aktiviteter utan säkerställd finansiering. Detta bidrag tar oss ett steg framåt och minskar finanseringsbehovet i motsvarande grad för kommande utveckling. Den här vaccinkandidaten har potential att förändra hela vaccinindustrin då den ges som nässpray och skapar ett skydd där bakterien försöker ta sig in i kroppen, alltså i näsans slemhinnor. Det ger skydd mot både infektion och mot smittspridning. Tillsammans med ett brett skydd mot alla varianter av bakterien och en låg produktionskostnad är det en helt unik produkt som kan rädda miljontals liv”, säger Maria Alriksson, VD på Abera Bioscience.

Ab-01.12 är en universell vaccinkandidat mot pneumokocker som ges som nässpray. Pneumokocker är en bakterie som bl.a. orsakar lunginflammation, sepsis, hjärnhinneinflammation och öroninfektioner. Allvarliga pneumokockinfektioner drabbar framförallt barn och äldre och orsakar cirka 1,5 miljoner dödsfall per år samt miljontals sjukhusinläggningar, vilket innebär en stor börda för både vården och samhället. Bakterien finns i ca 100 varianter och befintliga vacciner skyddar endast mot 13-23 specifika varianter. Ab-01.12 bygger på en ny teknologi och ämnar skydda mot alla varianter av bakterien.

Bidraget från Vinnova kommer att delfinansiera projektet ”Produktionsutveckling av nytt nasalt vaccin mot lunginflammation” som startar i oktober 2024 och avslutas senast i april 2025. Bidraget omfattar max 1 miljon SEK och kommer att betalas ut med 800 000 SEK under 2024 och resterande belopp under 2025. Majoriteten av finansieringen ska användas till aktiviteter på NorthX Biologics och deras Innovationshub för vaccinutveckling. En mindre del kommer att gå till personalkostnader på Abera. Projektet ska följa den inlämnade projektplanen samt rapportera enligt Vinnovas regler, vilket innefattar startrapport och slutrapport. Bolaget behöver kunna påvisa upparbetade kostnader enligt projektplanen. Uppfyller bolaget inte ovan krav kan Vinnova kräva återbetalning.