Aberas vaccinkandidater baserade på proteinkroppar visar lovande resultat for skydd mot Klamydia

Abera Bioscience AB ("Abera") fortsätter utveckla sina vaccinkandidater baserade på sina patenterade vaccinplattformar inom OMVer och Proteinkroppar. En av indikationerna i den växande portföljen av prekliniska vaccinkandidater är klamydia, en utbredd sexuellt överförbar infektion utan nuvarande vaccin. Idag publicerades lovande resultat från PhD Tan Dung Huynhs forskning kring proteinkroppsbaserade klamydiavacciner.

Sammanfattning av publikation:
Två proteinkroppsbaserade vaccinkandidater, innehållande två lovande antigen för klamydia, undersöktes i den här forskningen. I prekliniska försök blev möss vaccinerade genom intradermal administration. Resultaten visade på starka cellulära och humorala immunsvar samt neutraliserande antikroppar. En av kandidaterna utvärderades också i en challengestudie och visade en betydande minskning av antalet bakterier efter genital infektion. Studien visar att proteinkroppsplattformar är lovande för utveckling av effektiva klamydiavacciner.

"Vi är glada över de lovande resultaten i denna publikation, som ligger i linje med liknande resultat för våra OMV-baserade klamydiavaccinkandidater. Dessa resultat validerar ytterligare styrkan och mångsidigheten i våra vaccinplattformar och ger oss en lovande uppsättning vaccinkandidater inom klamydiaområdet. Vi söker nu aktivt partners för att utveckla dessa kandidater vidare till nästa fas, med målet att förebygga klamydia och förbättra folkhälsan globalt", säger Maria Alriksson, VD för Abera Bioscience.

Länk till publikationen:
Intradermal administration of novel particulate Chlamydia trachomatis vaccine candidates drives protective immune responses
Dung T. Huynh, Emanuele Nolfi, Safia Guleed, Lobna Medfai, Natascha Wolf, Rienke F. Uijen, Marien I. de Jonge, Peter van Ulsen, Jes Dietrich, Joen Luirink, Alice J.A.M. Sijts, Wouter S.P. Jong
Biomedicine & Pharmacotherapy, Volume 180, 2024, 117563, ISSN 0753-3322