Aberdeen hyr ut och vidareutvecklar handelsområdet Storsjö Torg i Östersund

Aberdeen Fastighetsfond Sverige har tecknat avtal med ABF, Skutans motor och Sängjätten om totalt 2346 kvm på Storsjö Torg i Östersund och därmed startat vidareutvecklingen av handelsområde. I och med dessa uthyrningar har projektet fått en bra start och flera nya spännande butiker förväntas inom kort.

Handelsområdet Storsjö Torg utgörs idag av ca 15 000 kvm volymhandel fördelat på Willys, Dollarstore, Mekonomen, ÖoB och Granngården. Projektet Storsjö Torg omfattar utveckling av ytterligare ca 4 000 – 5 000 kvm vilket innebär att det totala handelsområdet efter färdigställande blir ca 20 000 kvm.

Aberdeen kommer under hösten påbörja arbeten för att färdigställa de tillkommande delarna av Storsjö Torg. Detta innebär bland annat att befintliga byggnader kommer byggas ut och byggas om samtidigt som det exteriöra uppgraderas genom ny fasad och nya entréer. Vidare anläggs en större och mer rationell parkering i trevlig miljö. Flygbilden nedan visar utformningen av det nya Storsjö Torg.

- Vi är mycket glada över att ABF och Skutans motor väljer att nyetablera sig samt att Sängjätten ometablerar sig i nytt läge vid Storsjö Torg då detta är ett spännande utvecklingsområde för handel, kontor och bostäder. De nya hyresgästerna kommer stärka utbudet och göra handelsplatsen än mer attraktiv säger Torbjörn Wallin, Fastighetsutvecklare på Aberdeen Asset Management.

Handelsfastigheterna vid Storsjö Torg förvärvades år 2007 av Aberdeens Fastighetsfond Sverige. Storsjö Torg ligger trafiknära och lättillgängligt intill Storsjö strand i närheten av Östersunds stadskärna. Handelsområdet är en naturlig del i det framväxande utvecklingsområde där Östersunds kommun planerar ca 800 bostäder på sikt.

Kontaktpersoner:

Torbjörn Wallin, Fastighetsutvecklare
E-post: torbjorn.wallin@aberdeen-asset.com

Jens Linderstam, Chef retail & fastighetsutveckling
E-post:
jens.linderstam@aberdeen-asset.com

Lena Ellertsson, Marketing and Communications Manager
E-post: lena.ellertsson@aberdeen-asset.com

Aberdeen Fastighetsfond Sverige är inte underkastad svensk fondlagstiftning eller Finansinspektionens tillsyn. Vidare har inget prospekt registrerats för fonden enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument i och med att fonden är undantagen från prospektskyldigheten.
Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om att teckna aktier eller andra finansiella instrument i Aberdeen Fastighetsfond Sverige.

Om Aberdeen Asset Management
Aberdeen Asset Management är en global kapitalförvaltare som investerar för kunders räkning i aktier, räntebärande placeringar, fastigheter och alternativa investeringar. I Sverige förvaltar Aberdeen fastighetstillgångar om ca 30 miljarder kronor fördelat på ca 300 fastigheter över hela landet på uppdrag av egna fonder och externa uppdragsgivare. Verksamheten har ett hundratal medarbetare på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping. www.aberdeen-asset.se

Om Aberdeen Fastighetsfond Sverige
Aberdeen Fastighetsfond Sverige äger 25 fastigheter till ett värde av cirka 2 miljarder kronor i Sverige. Fastigheterna ligger i storstadsområden och regionstäder och är fördelade på kontor, butiker och logistik-fastigheter. Fonden har en value-add profil vilket innebär förädling av fastigheter genom aktiv förvaltning.

Om Skutans Motor
Skutans motor säljer och reparerar skog & trädgårdsmaskiner samt tillbehör till dessa. Skutans motor kommer under 2013 att fusioneras in i bolaget Servicecentralen i Norrland AB.

Om ABF
ABF är Sveriges största studieförbund. ABF finns i alla landets kommuner och erbjuder studiecirklar, kurser, föreläsningar och kulturarrangemang.

Om Sängjätten
Sängjätten Östersund drivs och ägs av Thomas Sandberg samt ingår i en rikstäckande Franchise-kedja med totalt 28 butiker. Sängjätten Östersund har funnits på Bangårdsgatan sedan Maj 2007.