Aberdeens bostadsfond gör sina första förvärv

Aberdeens bostadsfond har genomfört sin första investering genom att förvärva två centralt belägna bostadsfastigheter i Södertälje, Dagsländan 2 och Borren 7. Det underliggande fastighetsvärdet uppgår till cirka 90 miljoner kronor och säljare är en privatperson.

Fastigheterna har en total uthyrningsbar area om drygt 6 000 kvm och består av 76 lägenheter samt ett antal kommersiella lokaler.

-    Det är roligt att kunna hitta så centralt belägna och så pass välskötta och väl underhållna fastigheter i Stockholmsregionen som första förvärv. Denna typ av fastigheter passar väl in i vår långsiktiga investeringsstrategi säger Fredrik Eliasson, fondförvaltare på Aberdeen.

Bakom bostadsfonden står ett tiotal institutionella investerare som hittills totalt investerat cirka 1 miljard kronor. Fonden kommer att förvärva bostadsfastigheter i tillväxtregioner i Sverige.

Fredrik Eliasson
Fund Manager, Aberdeen Asset Management
Tel: 08 412 8682, e-post: fredrik.eliasson@aberdeen-asset.com

Lena Ellertsson Freedman
Marketing and Communications Manager, Aberdeen Asset Management
Tel 08 412 7323, e-post: lena.ellertsson@aberdeen-asset.com

Aberdeens Bostadsfond, Aberdeen Residential Sweden AB, är inte underkastad svensk fondlagstiftning eller Finansinspektionens tillsyn. Vidare har inget prospekt registrerats för fonden enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument i och med att fonden är undantagen från prospektskyldigheten.

Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om att teckna aktier eller andra finansiella instrument i Aberdeen Residential Sweden AB.

Aberdeen Asset Management är en global kapitalförvaltare som investerar för kunders räkning i aktier, räntebärande placeringar, fastigheter och alternativa investeringar. På fastighetssidan globalt förvaltar Aberdeen över 200 miljarder kronor. I Sverige förvaltar Aberdeen fastighetstillgångar om ca 30 miljarder kronor fördelat på ca 300 fastigheter över hela landet på uppdrag av egna fonder och externa uppdragsgivare. Verksamheten har ett hundratal medarbetare på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping.  www.aberdeen-asset.se
 * 30 september 2012