11 000 kvm uthyrt i galleriaprojektet Träffpunkt i Örebro

Handelsytan utökas med 50 procent genom konvertering av det övre garageplanet. Totalt får den nya gallerian tre butiksplan med olika uttryck och identitet. Träffpunkt kommer vid nyöppning att ha cirka 40 butiker som exempelvis Åhléns, Intersport, MQ, Gina Tricot och Monki.

- Trots lågkonjunkturen har uthyrningen gått bra och vi har kontrakterat starka koncept i enlighet med vår ursprungliga plan. Nya Träffpunkt blir en stark produkt både avseende utformning och butiksmix, säger Jens Linderstam chef Fastighetsutveckling och Uthyrning på Aberdeen Property Investors.

Den tidigare slutna fasaden öppnas upp och butiker samt varumärken exponeras mot Våghustorget. En ny entré öppnas upp från Kungsgatan och ett stråk skapas genom fastigheten för att optimera kundflödet. Gallerians centrala torg ska fungera som mötesplats och skapa synlighet samt integration mellan de tre butiksplanen.

Aberdeen Property Investors driver processen från idé till färdigställande och hanterar internt totalprojektledning inklusive koncept och uthyrning. Ansvariga arkitekter, för hela utvecklingsprocessen, är Sweco Architects. Byggprojektledare är Hedström & Taube och byggentreprenör PEAB. Den nya gallerian invigs den 25 november 2010.

Om Träffpunkt

I början av 1990-talet byggdes det gamla Åhlénsvaruhuset vid Våghustorget i Örebro om till gallerian Träffpunkt. Träffpunkt ägs av Tjänstepensionsföretaget Alecta.

Tvåplansgallerian har tidigare haft 18 butiker. Hösten 2008 påbörjades projektet med att bygga om Träffpunkt till en treplansgalleria med cirka 40 butiker.

Målsättningen är att gallerian skall bli det självklara valet för citykunden. Träffpunkt blir Örebro citys största samlingsplats för kläder, skor, kosmetik och sport.

Kontrakterade hyresgäster inför nyöppning är; Åhléns, Intersport, MQ, Gina Tricot, Brothers& Sisters, Monki, JC, Flash, Esprit, Benetton, Chokladbutiken, Café Stories, Mist, Cubus, Jack& Jones, Liten blir Stor, Bergqvist Skor, Levis, Make up Store, Team Sportia, Löplabbet med flera.

Kontaktpersoner:

Jens Linderstam