5 700 kvadratmeter uthyrt i nyrenoverade Tobaksmonopolet 2

Aberdeen Asset Management har hyrt ut 5700 kvadratmeter till sju hyresgäster i fastigheten Tobaksmonopolet 2 på Södermalm i Stockholm under 2012

På fastigheten Tobaksmonopolet 2 finns två byggnader, Tobaksfabriken och Monopolet, varav den senare har genomgått en omfattande omdaning som nu är slutförd. Fastigheten kan nu erbjuda moderna kontorslokaler samtidigt som byggnadernas unika karaktär bibehållits.

Fastigheten är belägen i vad som brukar benämnas Stockholm Design District och flera hyresgäster inom design och inredning har sina showroom i fastigheten. Strategin vid uthyrningen av de nya kontorslokalerna var att fortsätta på den inslagna vägen med inriktning mot kreativa verksamheter.

-          De nya hyresgästerna är företag inom film, media och IT – kreativa företag som vill ha något utöver traditionella kontorslokaler. I Monopolet och Tobaksfabriken erbjuder vi lokaler som har verkligt unik karaktär och det har mottagits väl av målgruppen, säger Erik Skalin, uthyrningschef på Aberdeen.

Sedan årsskiftet har sju avtal motsvarande sammanlagt ca 5 700 kvadratmeter tecknats i fastigheten. De största nya hyresgästerna är Forestlight Studio, Spoon Publishing och Vaimo, som hyr mellan 1000-1500 kvadratmeter var.

Fastigheten Tobaksmonopolet 2 ägs av Aberdeens Pan-Nordiska fastighetsfond. Fondens innehav omfattar fastigheter till ett värde av cirka 8 miljarder kronor (898 miljoner euro*) i Sverige, Norge, Finland och Danmark .

För ytterligare information och bilder, vänligen kontakta:

Erik Skalin, Uthyrningschef, Aberdeen Asset Management
Tel: 070-256 32 89, e-post: erik.skalin@aberdeen-asset.com

Eva Enochsson
Asset Manager, Aberdeen Pan-Nordic Property Fund, Sverige
Tel: 08-412 80 63, e-post: eva.enochsson@aberdeen-asset.com

Lena Ellertsson Marketing and Communications manager, Aberdeen Asset Management
Tel: 08-412 73 23, e-post: lena.ellertsson@aberdeen-asset.com

Aberdeen Asset Management förvaltar kunders kapital inom fyra tillgångsklasser: aktier, räntebärande värdepapper, fastigheter
och alternativa investeringar. På fastighetssidan förvaltar Aberdeen över 200 miljarder kronor (23,3 miljarder euro*) i form av fastighetsfonder och förvaltningsuppdrag åt institutionella kunder.

I Sverige förvaltar Aberdeen fastighetstillgångar om ca 30 miljarder kronor fördelat på ca 300 fastigheter. Bolaget har ett hundratal medarbetare på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping.

* 31 mars 2012