Aberdeen får europeiskt fond-i-fond mandat för fastigheter av amerikansk pensionsstiftelse

Aberdeen Asset Management Inc. har vunnit uppdraget att bygga och förvalta en europeisk fastighetsfond-i-fond med pensionsstiftelsen Employees Retirement System of Texas ("ERS of Texas") som första investerare.

Aberdeen förvaltar för närvarande ca 2 miljarder dollar inom ramen för indirekta uppdrag på fastighetssidan i Europa med ytterligare dryga 1 miljard dollar under förvaltning i Asien och Nordamerika. Det indirekta teamets investeringsfilosofi fokuserar på proaktiv identifiering av investeringar, detaljerad due diligence och aktiv ägarstyrning i högkvalitativa fastighetsfonder.

Robert Sessa, Director of Real Estate for ERS of Texas, kommenterar: ”Vi ser fram emot att arbeta med teamet från Aberdeen. Vi tror att nuvarande volatilitet i marknaden i Europa kommer att erbjuda attraktiva investeringsmöjligheter”.

Jon Lekander, Global Head of Property Multi-Manager för Aberdeen, kommenterar: "Vi är mycket glada över uppdraget från ERS of Texas. Vi ser ett ökat intresse från institutionella investerare i USA som vill utnyttja möjligheterna som prisbilden i Europa erbjuder och bredda sin fastighetsexponering utanför sin hemmamarknad.

Jon Lekander, Global Head of Property Multi-Manager, Aberdeen Asset Management
+46 8412 8041, jon.lekander@aberdeen-asset.com

James Thorneley, Group Communications Manager, Aberdeen Asset Management
+44 207 463 6323, james.thorneley @aberdeen-asset.com

Aberdeen Asset Management är en global tillgångsförvaltare som investerar för kunders räkning i aktier, räntebärande papper, fastigheter och alternativa tillgångar. Bolaget har mer än 1 900 anställda på 30 kontor i 23 länder och förvaltar tillgångar till ett värde av närmare 2 000 miljarder kronor (270 miljarder dollar*).

Aberdeen Asset Managements fastighetssektion förvaltar över 200 miljarder kronor (30 miljarder dollar) i Europa, Asien och Nordamerika i form av egna fastighetsfonder och förvaltningsuppdrag åt institutionella kunder. Fastighetsinvesteringarna hanteras av ca 400 medarbetare på kontor i 11 europeiska länder, samt i Singapore och Philadelphia.
* per 31 december 2012
www.aberdeen-asset.com

Utfärdad av Aberdeen Asset Managers Limited, 10 Queen’s Terrace, Aberdeen AB10 1YG.
Aberdeen Asset Managers står under tillsyn av Financial Services Authority i Storbritannien.