Aberdeen får nytt stort asset management uppdrag inom fastigheter

Aberdeen meddelar idag att de tar över förvaltningen av Provinsfastigheters fastigheter och bolag i Sverige. Provinsfastigheter är det nya namnet på de delar av Alloktonkoncernen som genomgått en ägarförändring.

Uppdraget omfattar totalt fastighetstillgångar om ca 2,7 miljarder kronor fördelat på ca 65 fastigheter med tyngdpunkt i Mellansverige. Fastighetsportföljen består av lika delar bostäder och kommersiella fastigheter.

Tonny Nielsen, Head of Property Investment Management, Nordic region, inom Aberdeen kommenterar:

”Vi är väldigt glada över detta uppdrag som innefattar strategisk tillgångsförvaltning såväl som förvaltning av fastighetsportföljer och bolagsstrukturer. Aberdeens integrerade processer för Asset och Property Management kan här nyttjas till fullo.”

Jens Erik Gravengaard, styrelseordförande i Provinsfastigheter, kommenterar:

”Aberdeens gedigna erfarenhet av aktiv förvaltning av enskilda fastigheter och stora fastighetsportföljer har varit en viktig parameter i vårt val av partner. Dessutom är Aberdeen väl etablerade både på den lokala och den internationella fastighetsmarknaden”.

Uppdraget påbörjas formellt 1 april 2011 och kompletterande rekryteringar hos Aberdeen pågår.

Jens Erik Gravengaard, Styrelseordförande Provinsfastigheter
Tel + 45 24 829874
jeg@magnipartners.dk

Tonny Nielsen,
Head of Property Investment Management Nordic region, Aberdeen
tonny.nielsen@aberdeen-asset.com

Bertil Nilsson, Property Asset Manager, Aberdeen
Tel: +46 8 412 8007
bertil.nilsson@aberdeen-asset.com

Lena Ellertsson Freedman, Marketing and Communications Manager, Aberdeen
Tel  +46 703 241640
lena.ellertsson@aberdeen-asset.com

Aberdeen Asset Management är en oberoende global kapitalförvaltare noterad på Londonbörsen sedan 1991. Koncernen har 31 kontor i 24 länder och över 1 800 anställda. Bolagets förvaltningsvolym uppgår till ca 2 000 miljarder kronor.  Aberdeen förvaltar cirka 250 miljarder kronor i fastighetstillgångar genom fondprodukter och förvaltningsmandat, varav ca 23 miljarder i Sverige.

Den svenska fastighetsverksamheten har bytt namn till Aberdeen Asset Management Sweden AB.
Bolaget hette tidigare Aberdeen Property Investors AB.