Aberdeen Fastighetsfond Sverige säljer Göteborgsfastighet

Aberdeen Fastighetsfond Sverige har sålt fastigheten Nordstaden 17:8 på Östra Hamngatan 17 i Göteborg. Fastigheten är nyligen ombyggd och utbyggd till modern kontorsstandard och är idag fullt uthyrd. Uthyrningsbar yta uppgår till 2286 kvm.

– I fastigheten Nordstaden 17:8 har vi skapat en attraktiv core-fastighet genom att uppgradera hela fastigheten och samtidigt utökat den uthyrningsbara ytan. Fastigheten är idag en helt modern kontorsfastighet med effektiva rumslösningar i ett kulturskyddat skal. I kombination med det centrala läget på Östra Hamngatan innebär det att Aberdeen har kunnat genomföra fondens ’value added’ strategi med ett mycket gott utfall, säger Magnus Kenning, Transaktionschef på Aberdeen.

Catella och MAQS har varit Aberdeens rådgivare vid försäljningen.

Magnus Kenning
Head of Transactions, Sweden, Aberdeen Asset Management
Tel: 08 412 86 33, 070 279 33 24
E-post: magnus.kenning@aberdeen-asset.com

Lena Ellertsson Freedman
Marketing and Communications Manager
Tel 08 412 7323, 0703241640
E-post: lena.ellertsson@aberdeen-asset.com

Östra Hamngatan, Göteborg. Fotograf SE360

.
Aberdeen Fastighetsfond Sverige är en så kallad alternativ investeringsfond (”AIF”) enligt lagen (2013:561) om förvaltare av alternativa investeringsfonder, vilken trädde i kraft den 22 juli 2014. En ansökan har lämnats in, och när Finansinspektionen meddelar att fonden har blivit registrerad som en AIF kommer den att vara underkastad ovan nämnda lag samt stå under Finansinspektionens tillsyn. Inget prospekt har registrerats för fonden enligt lagen (1991:980) om handel med finansiella instrument i och med att fonden är undantagen från prospektskyldigheten. Detta pressmeddelande utgör inte ett erbjudande om att teckna aktier eller andra finansiella instrument i Aberdeen Fastighetsfond Sverige.

Aberdeen Asset Management är en global kapitalförvaltare med ca 2 500 anställda och verksamhet i över 25 länder i Europa, Asien och Amerika. Vi förvaltar tillgångar till ett värde av mer än 3 600 miljarder kronor inom aktier, räntebärande värdepapper, fastigheter och portföljer med flera tillgångsslag. I Sverige förvaltar Aberdeen fastighetstillgångar om ca 33 miljarder kronor. Bolaget har ett hundratal medarbetare på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping. www.aberdeen-asset.se