Aberdeen förstärker i Tyskland – förvärvar DEGI

Strax innan jul tecknade Aberdeen avtal om att förvärva fondförvaltningsbolaget DEGI, Deutsche Gesellschaft für Immobilienfonds mbH, från Dresdner Bank. Förvärvet innebär att Aberdeen Property Investors ökar sin förvaltningsvolym med 6,4 miljarder euro till sammanlagt cirka 20 miljarder euro. Antalet anställda uppgår efter förvärvet till cirka 650 personer.

Genom förvärvet stärker Aberdeen sin position på den strategiskt viktiga Tysklandsmarknaden där bolaget genom DEGI får tillgång till ytterligare produkter och expertis. Samtidigt får DEGI en internationell partner för fortsatt tillväxt och tillgång till Aberdeens lokala närvaro på fastighetsmarknader runt om i Europa och i Asien.

Rickard Backlund, koncernchef på Aberdeen Property Investors, kommenterade:

- Tyskland är den största fastighetsmarknaden i Europa och utgör ett logiskt steg i vår tillväxt. Förvärvet ligger i linje med vår uttalade målsättning att erbjuda våra kunder en stark lokal närvaro på viktiga marknader. DEGI är ledande inom öppna fastighetsfonder på den tyska marknaden. Deras etablerade position både bland institutionella och privata investerare tillsammans med det faktum att våra fondprodukter kompletterar varandra gör DEGI till en mycket intressant partner för Aberdeen.