Aberdeen förstärker inom Fund Management

Aberdeen expanderar fondverksamheten inom fastigheter i Sverige och har rekryterat Nicklas Hammarlund till en tjänst som fondanalytiker.

Nicklas kommer närmast från Catella där han ingick i transaktionsgruppen. Nicklas har också erfarenhet av aktieanalys mot bygg- och fastighetssektorn från HQ Bank. Nicklas tog examen 2007, med inriktning mot finansiell ekonomi, vid Stockholms Universitet.

- Vi är mycket nöjda med att utöka fondteamet med ytterligare en person och är glada att Nicklas har börjat arbeta hos oss, säger Göran Bengtsson, Head of Investement Management Sweden. - Vi ser ett ökat intresse för fastighetsinvesteringar i Sverige bland utländska investerare och har goda förhoppningar om ett aktivt år för Aberdeen.

Tre av Aberdeens egna fastighetsfonder för institutionella investerare kan för närvarande investera i fastigheter i Sverige. Utöver Aberdeen Property Fund Sweden gäller det även Aberdeen Nordic Property fund, och Aberdeen Property Funds Pan-Nordic.

Aberdeen Asset Management förvaltar för närvarande fastighetstillgångar i Sverige till ett värde av cirka 30 miljarder kronor, i egna fonder och genom externa förvaltningsuppdrag.

För mer information, vänligen kontakta:

Göran Bengtsson
Head of Investment Management Sweden
E-post: goran.bengtsson@aberdeen-asset.com

Lena Ellertsson
Marketing and Communications Manager
E-post: lena.ellertsson@aberdeen-asset.com

Aberdeen Asset Management är en global tillgångsförvaltare som investerar för kunders räkning i aktier, räntebärande papper, fastigheter och alternativa investeringar.
Bolaget har mer än 1 900 anställda på 30 kontor i 23 länder och förvaltar tillgångar till ett värde av närmare 2 000 miljarder kronor (€208 miljarder*).
Aberdeen Asset Managements fastighetssektion förvaltar över 200 miljarder kronor (€23,8 miljarder*) i form av fastighetsfonder och förvaltningsuppdrag åt institutionella kunder.
I Sverige förvaltar Aberdeen fastighetstillgångar om ca 30 miljarder kronor (€3,4miljarder*) fördelat på ca 300 fastigheter över hela landet. Verksamheten har ett hundratal medarbetare på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping.

www.aberdeen-asset.se
* 31 december 2011