Aberdeen går mot trenden – satsar på galleria utanför storstadsområdena

Handeln i Sverige har de senaste åren genomgått en dramatisk period. Nya konsumtions-mönster, höga krav från konsumenter och en mer konkurrenskraftig e-handel har förändrat förutsättningarna för många köpcentrum. Färre aktörer vågar göra investeringar utanför de tre storstadsregionerna men Aberdeen Asset Management går mot trenden och investerar i en omfattande uppdatering av den anrika handelsplatsen Galleria Filbyter i centrala Linköping, där Lexington nyligen öppnat en konceptbutik.

Kraven på gallerior har förändrats de senaste åren i takt med att det sociala livet och våra shoppingmönster förändras. Den ökande internethandeln gör att gallerior måste bli bättre på inspirerande exponering, personlig service och sociala mötesplatser. För att möta dessa nya utmaningar har Aberdeen Asset Management valt att investera i den klassiska handelsplatsen Galleria Filbyter i Linköping.

”Vi har valt att investera i Galleria Filbyter eftersom vi såg att den anrika handelsplatsen behövde en uppdatering för att fungera som en passande inramning till de exklusiva varumärken som vi är så stolta över att ha som hyresgäster. Vi har bland annat lagt in nya golv, skapat nya mötesplatser med sittgrupper, allt utformat till en välkomnande interiör. Utvändigt har fasaden mot Stora torget renoverats och entrén till gallerian har tydliggjorts. Det är glädjande att satsningen redan gett resultat. Lexington som valt att öppna en konceptbutik här passar perfekt in den mix av livsstilsvarumärken som Galleria Filbyter ska erbjuda” säger Henric Samuelsson, Förvaltningsansvarig på Galleria Filbyter.

I Galleria Filbyter finns idag 17 butiker/restauranger/caféer. Varumärken som Boomerang, Peak Performance, Gant tecknar tillsammans med Lexington bilden av den moderna och lyxiga Galleria som Filbyter nu kläs om till.

För ytterligare information och pressbilder, vänligen kontakta:

Henric Samuelsson, Property Asset Manager
Tel:
013 - 4829706,
E-post:
henric.samuelsson@aberdeen-asset.com

Lena Ellertsson, Marketing and Communications Manager
E-post: lena.ellertsson@aberdeen-asset.com

Aberdeen Asset Management är en global kapitalförvaltare som investerar för kunders räkning i aktier, räntebärande placeringar, fastigheter och alternativa investeringar. I Sverige förvaltar Aberdeen fastighetstillgångar om ca 30 miljarder kronor* fördelat på ca 230* fastigheter över hela landet på uppdrag av egna fonder och externa uppdragsgivare. Verksamheten har ett hundratal medarbetare på kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Linköping. www.aberdeen-asset.se   (per 30 september 2013)